Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Mattia S 18 roerblad composiet renovatie

Mattia S 18 roerblad composiet renovatie 30 dec 2018 16:27 #1009013

Beste,

Ik heb ondertussen een tweede catamaran om te renoveren, een Mattia S 18 van 1995.
Er is niet veel over te vinden. Hopelijk kan er iemand mij op dit forum een stapje vooruit helpen.
Het roerblad bestaat uit een zwart composiet materiaal dat ik niet kan thuis brengen. Om het roerblad te kunnen renoveren, een haaienbeet in het roerblad, had ik graag geweten uit welk materiaal dit roerblad gemaakt is. Het is heel erg stug materiaal, het is zwart, ik kan er geen vezels in ontdekken, het bestaat uit twee helften die samengevoegd zijn zoals gebruikelijk is. Zie eveneens de afbeelding of link als voorbeeld. Weet er iemand het antwoord op deze vraag?

Alvast bedankt!

Roerblad Mattia S 18

Prindle 16 1975 en Mattia S 18 1995
Laatst bewerkt: 30 dec 2018 16:33 door franklesco. Reden: foutje in link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mattia S 18 roerblad composiet renovatie 30 dec 2018 16:51 #1009018

  • Timbo
  • Timbo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Gegoten Lexan /Polycarbonaat ,staat in de link zelfs .Wat je ziet rondom is de mal deelnaad .
Laatst bewerkt: 30 dec 2018 16:52 door Timbo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mattia S 18 roerblad composiet renovatie 30 dec 2018 16:54 #1009019

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Hdpe oid lijkt het. Steek een stukje in de brand ruikt het kaars achtig dan zit het in de hdpe ldpe hoek. Zo niet kijk waar het in oplost dan kan je al snel ea afstrepen. Maar maat het uit wat het is? Je kan ook kijken wat er goed op blijft plakken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mattia S 18 roerblad composiet renovatie 30 dec 2018 17:20 #1009026

Nu je het zegt, lexan staat inderdaad in de link/titel. Bedankt! Zou ik dit kunnen repareren met epoxy? Zou epoxy daar goed aan hechten?
Prindle 16 1975 en Mattia S 18 1995
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mattia S 18 roerblad composiet renovatie 30 dec 2018 17:35 #1009029

En inderdaad, dat wordt uitproberen!
Prindle 16 1975 en Mattia S 18 1995
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mattia S 18 roerblad composiet renovatie 30 dec 2018 17:40 #1009030

  • Timbo
  • Timbo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 22
Doe idd eerste een test zoals FKZ zei , om achter te komen of het echt Lexan/PC is.
Wordt vaak ook gelast met Methyleenchloride (nasty spul!).Soms lukt het ook met epoxy , maar voor een puur mechanische verbinding is goed voorbereiding en schoonmaken alles!
Hier info over het lijmen/repareren van diverse kunststoffen ,Polycarbonaat staat ergens onderaan .
www.naeff.nl/nl/kunststoffen-verlijmen
Laatst bewerkt: 30 dec 2018 17:48 door Timbo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mattia S 18 roerblad composiet renovatie 30 dec 2018 18:06 #1009035

Inderdaad, een erg bruikbare link, dat worden nieuwe ervaringen. Dankjewel!
Prindle 16 1975 en Mattia S 18 1995
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mattia S 18 roerblad composiet renovatie 30 dec 2018 19:01 #1009041

Beste,
Met jullie info heb ik op het internet verder kunnen zoeken en heb zo ondertussen al erg bruikbare informatie gevonden.
Ik vermoed sterk dat het mogelijk moet zijn om met glasmat en epoxy en zwarte kleurpigment het gat of de haaienbeet te dichten zoals het hoort.
Interessant vooral omdat ik epoxy en kleurpigment in huis heb en dat ook al omwille van de polyester projecten die aan de Mattia moet gebeuren.
Nogmaals bedankt!
Prindle 16 1975 en Mattia S 18 1995
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mattia S 18 roerblad composiet renovatie (lexan) 01 jan 2019 17:21 #1009332

Mijn eerste ervaringen met epoxyhars en glasvezelmat.
Het ziet er naar uit dat het lexan of polycarbonaat roerblad zich precies toch goed laat bewerken met epoxyhars, het wordt 1 geheel. Hopelijk blijft het zo :-) maar ik vermoed van wel.
De universele epoxyhars en harder komen van mr boat met zwart kleurpigment in gemengd 10%.
Bovenaan op de foto van de eerste post is er een kleine inham te zien in het roerblad.
Bij wijze van proef voor de verder job heb ik heb deze voorzichtig langs beide zijden uitgeslepen met een tol op heel laag toerental in het vlakke deel van het roerblad om de glasvezel te kunnen verzinken en sterkte in te bouwen.
Daarna de glasvezelmat met de epoxy verzonken in het roerblad. Eerst geprobeerd met de glasvezel om 180° te buigen om beide zijden te bedekken met het glasvezel maar dat mislukte, de glavezel veert telkens terug, daarna gewerkt met 2 afzonderlijke stukken op beide zijden, zogezegd in v tegen elkaar dat lukte wonderwel zie foto repair 01. Vandaag geschuurd zie foto repair 02 en nu ligt er een tweede laag op met epoxyplamuur aangemaakt met aerosil repair 03, maar helaas een beetje te stroperig zie foto. Ik zie dan wel na het uitdrogen. Maar lexan of polycarbonaat gaan denk ik dus toch wel samen met universele epoxyhars en verharder en dat wou ik gewoon even laten weten via deze post.
Bijlagen:
Prindle 16 1975 en Mattia S 18 1995
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mattia S 18 roerblad composiet renovatie (lexan) 01 jan 2019 20:56 #1009354

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
Mooi. Als de epoxy houdt wordt het een perfecte reparatie zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mattia S 18 roerblad composiet renovatie 06 jan 2019 17:01 #1010382

Terwijl ik nu toch bezig ben met een draadje, de grotere hap uit het roerblad een eerste laag langs weerszijden behandeld met glasmat en epoxy. Omdat er in de verse epoxy geen stijfheid zit zal ik later moeten verder opbouwen tot de hap volledig opgevuld is.



Prindle 16 1975 en Mattia S 18 1995
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Mattia S 18 roerblad composiet renovatie 23 mrt 2019 15:49 #1031833

Het is allemaal goed gelukt, met wat geduld in verschillende laagjes gewerkt om vorm en stevigheid op te bouwen, een beetje vertraging met de winter, mijn "mancave" is niet verwarmd :-)
De laatste foto vooraleer terug mooi zwart te

maken.
Prindle 16 1975 en Mattia S 18 1995
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.305 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl