Saeftinghe schreef :
Oei, daar komt weer één van mijn vele gebreken aan het daglicht, één verkeerde toets aanslaan maakt maar zo 100 jaar verschil uit.
Maar één tikvaut???
Ik weet van een Etap 22 die een stuk naast de geul naar een haven aan de Engelse zuidkust ankerde omdat er sterke mist was.
Een niet al te grote ferry die makkelijk ook buiten de geul kon, en dat ook deed, is er overheen gevaren.
De opvarende kon vrijwel onbeschadigd aan boord van dat veerbootje worden genomen.
De Etap 22 werd een dag of 10 later door een visser binnen gesleept vanaf de Atlantic.
Die Etap die door de brandweer tot zinken gebracht zou worden tjdens die Hiswa, is volgens mij niet met bijlen bewerkt.
De brandweer zwaaide wel wat met die bijlen, maar schade werd er niet aangericht.
Er hingen wel dikke waterslangen in, het water moest over de boorden naar buiten komen om wat spectakel te maken.
Een brandweerman een heel eind de mast in maar het lukte niet hem plat te krijgen.
Ze kwamen wel een beetje in conflict met de buurboten, die behoorlijk belangstelling verloren.
Maar geen van de buren ging in op de uitnodiging of ze, geheel gratis, zo´n zelfde atractie wilden showen.
Zover ik weet is de boot (met een flinke korting) tijdens de Hiswa verkocht en heeft de koper hem vandaar weggevaren.
De kleinere boten konden net de kussens droog houden bij vlak water.
Hoe groter de boot werd hoe dieper hij in het water verdween voor er evenwicht was.
De Etap 46 was zo´n beetje het maximale wat onzinkbaar te maken was zonder afbreuk te doen aan het gebruikscomfort, (zonder water in de boot).
Op de eerste Hiswa waar Etap verscheen was het prototype in lengtrichting doorgezaagd ten toon gesteld.
Iedereen sprak er schande van --Zomaar een goed schip vernielen dat kan toch niet.
Maar Etap haalde daarmee wel de hele wereldpers op de eerste tentoonstellingsdag!!!
De eigenaar van ETAP gevraagd waarom die verspiliing gedaan werd.
Het antwoord: Nou jongeman, dat is geen verspilling, integendeel.
Dit is produktie nummer nul, waarme we in de praktijk wat geëxperimenteerd hebben, heeft z´n taak gedaan en is niet voor de verkoop. Er zijn wat aanpassinge aan gedaan.
Wordt niet verkocht om die reden.
Maar wat denk je dat het kost aan reclame, om over de hele wereld bekend te worden?
Een veelvoud van de waarde.
En Etap is nu in één dag wereldwijd bekend, zonder één cent reclame!
De eigenaar had inzicht om zaken te doen.
Waarom geen grote produktie toen de boten niet aan te slepen waren, zoals Bavaria?
Wel na stijgen komt dalen. Bavaria heeft veel geld zitten in voorraad, Etap heeft een wachtlijst, is ook wat exclusief, dat lijkt me een beter pad.
De crisis begin deze eeuw heeft hij aan zien komen.
Omdat er geen opvolging was heeft hij al z´n bedrijven verkocht en precies op de juiste momenten.
Zo is ETAP net vóór de crisis aan dehler verkocht, die één Etap heeft geproduceert, de 28s die niet leek op de eerdere Etaptypes.
Dehler is aan die aankoop failiet gegaan!!!
W&W,
die Etap op de dijk, was dat dat een Etap 28, een stukje zuid van Lelystad op de dijk gelopen?
Ik meen me vaag daarvan iets te herinneren.
Weet typisch Belgisch,
een boot maken die niet kan zinken.