Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oudere Friendships beter van kwaliteit

Oudere Friendships beter van kwaliteit 11 juni 2019 20:38 #1053807

  • GRD
  • GRD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 636
Beste medezeilers,

Ik overweeg de aanschaf van een kajuitzeilboot waarbij een Friendship 22/25/26 mij een mooie mix lijkt van zeileigenschappen en comfort. Nu hoor ik verhalen dat oudere Friendships van rond 1981 van betere kwaliteit zijn dan boten uit 1984 (FS25) of 1990 (FS22).

Wie kan mij hier iets zinnigs over vertellen?
Eventuele andere tips? Inboard diesel, BBM, saildrive?

Alvast bedankt,

Grd
Boot: IF
Vaargebied: Kagerplassen
Youtube: Sailing Marieholm IF
www.youtube.com/SailingMarieholmIF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oudere Friendships beter van kwaliteit 11 juni 2019 20:57 #1053817

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
Ze zeggen dat de prijs van het polyester op een gegeven moment erg hoog was en dat de werf daarom zuiniger is geworden met polyester wat een zwakkere boot oplevert. Ik weet niet of dat verhaaltje klopt.
Ik heb een FS 25 gehad (met hefkiel) en nu een FS 26 allebei prima boten en allebei uit 1989 :)
De FS 25 vond ik wat te licht voor het IJsselmeer, bovendien was de hefkiel-constructie erg kwetsbaar. Mijn advies zou zijn: als je geen hefkiel nodig hebt, neem dan een boot met vaste kiel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oudere Friendships beter van kwaliteit 11 juni 2019 21:40 #1053834

Wij hebben een FS35 uit '89 en die is van een goede constructie, al zeg ik het zelf.
En met hefkiel...........tot nu toe geen probleem mee gehad.
Gert
Laatst bewerkt: 11 juni 2019 21:40 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oudere Friendships beter van kwaliteit 12 juni 2019 08:09 #1053911

zapp schreef :
Ze zeggen dat de prijs van het polyester op een gegeven moment erg hoog was en dat de werf daarom zuiniger is geworden met polyester wat een zwakkere boot oplevert. Ik weet niet of dat verhaaltje klopt.

Niet zozeer zwakker ,de sterkte wordt vrijwel alleen door de glasvezels gemaakt de hars houdt de vezels alleen bij elkaar en zorgt wel voor stijfheid ( een laminaat met een flexibele hars zou buigzaam zijn maar niet minder sterk) .Maar Ortho hars is wel gevoeliger voor osmose . Isophtaalzure polyester is beter osmosebestendig dan de goedkopere orthophtaalzure hars.
En dan is er nog de weer duurdere Vinylesterhars ( eigenlijk geen echte polyesterhars meer) wat qua prijs tussen iso en epoxy in zit en nog beter is en meer vergelijkbaar is met het duurste , epoxy.
Orthophtaalzure polyester zie je eigenlijk helemaal niet meer bij boten tegebwoordig sinds de osmose enkele teintallen jaren geleden zijn kop heeft opgestoken bij de toen al wat oudere polyester boten.
Ad
Laatst bewerkt: 12 juni 2019 08:11 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oudere Friendships beter van kwaliteit 12 juni 2019 13:42 #1054002

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
GRD schreef :
Beste medezeilers,

Ik overweeg de aanschaf van een kajuitzeilboot waarbij een Friendship 22/25/26 mij een mooie mix lijkt van zeileigenschappen en comfort. Nu hoor ik verhalen dat oudere Friendships van rond 1981 van betere kwaliteit zijn dan boten uit 1984 (FS25) of 1990 (FS22).

Wie kan mij hier iets zinnigs over vertellen?
Eventuele andere tips? Inboard diesel, BBM, saildrive?

Alvast bedankt,

Grd

Wat is trouwens je zeilgebied?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oudere Friendships beter van kwaliteit 12 juni 2019 14:08 #1054010

GRD schreef :
Beste medezeilers,
Ik overweeg de aanschaf van een kajuitzeilboot waarbij een Friendship 22/25/26 mij een mooie mix lijkt van zeileigenschappen en comfort. Nu hoor ik verhalen dat oudere Friendships van rond 1981 van betere kwaliteit zijn dan boten uit 1984 (FS25) of 1990 (FS22).
Wie kan mij hier iets zinnigs over vertellen?
Eventuele andere tips? Inboard diesel, BBM, saildrive?
Alvast bedankt,
Grd

Ik heb genoeg Friendships gezien van vóór ‘84 met gebreken. Bij de 22 zijn de wandputtingen slecht aan de wand gelamineerd. De 25 heeft een ondeugdelijke constructie met de tussenschotten. Die kunnen inwateren in en rotten dan weg.
Motor is al bepaald: de 26 heeft een dieseltje, de 22 en 25 BB motoren en je komt 22’s tegen met een benzine-inbouwmotor (niet aan beginnen).
Verder heb je 22’s met en zonder afsluitbare voorpiek en met verschillende kiel-constructies.
De 22 heeft een aangehangen roer en loopt door zijn rompvorm snel uit het roer.

Als je budget hoog genoeg is, zou ik gaan voor de 26. Net alles wat groter, stabieler, comfortabeler en zo. Maar misschien wil je wel kunnen traileren en dan is een 25 wel handig.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oudere Friendships beter van kwaliteit 12 juni 2019 14:10 #1054011

  • zapp
  • zapp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 643
bertilbeumer schreef :
GRD schreef :
Als je budget hoog genoeg is, zou ik gaan voor de 26. Net alles wat groter, stabieler, comfortabeler en zo. Maar misschien wil je wel kunnen traileren en dan is een 25 wel handig.

Helemaal 100% mee eens! :)
Laatst bewerkt: 12 juni 2019 14:11 door zapp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oudere Friendships beter van kwaliteit 12 juni 2019 14:36 #1054022

Mijn FS 28 van 78 of 79 is in prima conditie. Geen last van osmose o.i.d.
Ik heb inderdaad meegekregen dat de jaren vlak voor de faillissementen van mindere bouwkwaliteit zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oudere Friendships beter van kwaliteit 13 juni 2019 19:48 #1054493

  • GRD
  • GRD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 636
Mijn zeilgebied is de Kaag en omgeving.
zapp schreef :
GRD schreef :
Beste medezeilers,

Ik overweeg de aanschaf van een kajuitzeilboot waarbij een Friendship 22/25/26 mij een mooie mix lijkt van zeileigenschappen en comfort. Nu hoor ik verhalen dat oudere Friendships van rond 1981 van betere kwaliteit zijn dan boten uit 1984 (FS25) of 1990 (FS22).

Wie kan mij hier iets zinnigs over vertellen?
Eventuele andere tips? Inboard diesel, BBM, saildrive?

Alvast bedankt,

Grd

Wat is trouwens je zeilgebied?
Boot: IF
Vaargebied: Kagerplassen
Youtube: Sailing Marieholm IF
www.youtube.com/SailingMarieholmIF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oudere Friendships beter van kwaliteit 13 juni 2019 19:50 #1054495

  • GRD
  • GRD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 636
Traileren is niet nodig. Eerder bij een F25 gekeken (Drimmelen) maar daarvan was het polyester erg slecht en te veel aan geknutseld.
Boot: IF
Vaargebied: Kagerplassen
Youtube: Sailing Marieholm IF
www.youtube.com/SailingMarieholmIF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oudere Friendships beter van kwaliteit 14 juni 2019 09:23 #1054640

  • amigo
  • amigo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
ik zeil zelf al 25 jaar in een friendship 22 het verhaal van de wandputtingen is zeker niet structureel de boot gedraagd zich op ruim water prima ik zelf zeil op ijselmeer en zee geen probleem kijk ook eens op de site van friendshipclub

groetjes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oudere Friendships beter van kwaliteit 14 juni 2019 20:53 #1054868

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Friendship 25 gehad, gewone kiel, prima voor op Ijsselmeer en rondje buitenom bij goed weer, maar helaas wel delaminatieproblemen bij kiel gehad. Wel veel lol mee gehad :) Als ik me nog goed herinner begin / midden jaren 70.

Friendship 33 uit ‘80, langer mee weggeweest tot Spanje / Portugal. Veel aan gedaan om haar klaar te maken voor langere reis, maar echt zeewaardig zou ik hem achteraf niet bestempelen. Flexte nogal, mastvoet / neerhouder finaal doormidden gebroken in een stevige 6, en na een stormachtige Biskaje oversteek was de mast aan grondige revisie toe (scheuren rondom bij verstagingspunten).

Mastondersteuning is een dingetje om op te letten bij alle bouwjaren (balk onder hoofdschot rot weg).

Maar we hebben er twee mooie lange reizen mee gemaakt!
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.132 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl