Zo we zijn ondertussen een week verder na de eerste reis....
Die verliep helaas niet helemaal vlekkeloos.
Nadat de boot in het water werd gelaten door een piepende en krakende 50 jaar oude graafmachine (werd daar vaker voor gebruikt) alles aan boord gebracht, alles nog een keer controleren en de bbm starten.
Liep als een zonnetje....
Op naar Spakenburg, ik had al het vermoeden dat we dat niet voor het donker gingen redden, want het te water laten e.d. was niet ingecalculeerd in de tijd die we nodig hadden om daar te komen.
Echter na 150 m. stopt de BBM ermee.
We voeren toen nog echt in een sloot en was bang dat we een hoop pickup hadden in de schroef.
Na controle, BBM uit de bun omhoog gehaald, bleek dat niet het geval.
Toch weer aantrekken, en hij liep gelijk weer.... mmm hou je toch niet een prettig gevoel aan over.
Bij de eerste brug, 500 m. verder, sloeg hij weer af, boot aan de steiger, en bellen met de winkel waar de motor vandaan komt... nou ja lang verhaal kort, kap eraf want hij kreeg geen zuurstof genoeg door de uitlaatgassen in de bun.
Daar gingen we weer vol goede moed, het drukke Sneekermeer over, Pr. Magrietkanaal, en door naar Lemmer.
Geen problemen meer met de BBM dus met een snelheid van ruim 10 km. op naar Spakenburg.
Bij Lemmer door de sluis het IJsselmeer op.
17.30 uur zijn we Spakenburg in gevaren, en hebben we hem daar bij wsv Zuiderzee neergelegd.
De bedoeling was, nu de haven in, zondagmorgen weer verder.
Zondag morgen, windstil, BBM gestart voorzichtig manoeuvreren uit de box, want de mast ligt gestreken op de boot en steekt een meter of 4 uit.....
Ik schakel de vooruit van de motor in, en gelijk stopt hij ermee....
Nog een paar keer proberen, maar helaas..
Stationair loopt hij perfect, maar bij inschakelen van de voor- of achteruit stopt hij per direct
Wij weer de box in, alles nog een keer nagekeken, niets kunnen vinden, maar ja met zo'n motor durf je niet via het IJsselmeer, Ketelmeer en de Randmeren naar Spakenburg te varen.
Conclusie, motor mee naar de winkel en van de week en na laten kijken wat er aan de hand is.
Nou we zijn erachter, er zit een sensor op de BBM die checkt of hij niet in de versnelling staat als je hem wilt starten, deze sensor bleef actief waardoor bij het in de versnelling zetten direct de stroom afkapte, en dus de motor uitzette.
Verzin het maar…..
Planning door het weer ook nog in de war geschopt, we wilde zaterdag verder, maar dat wordt ivm de wind nu zondag de 11e.
Hopelijk dat het morgen tegen 11 uur goed weer is zodat we in 1 ruk door kunnen naar Spakenburg.
Dat wil zeggen, voor 19.00 uur bij Nijkerk de sluis door, anders moeten we met de haven in zicht een nachtje wachten.
Nou dat was het voor nu, hopelijk van de week het eind van de maiden van onze gele ETAP 22…
Al hoewel, op het moment is hij nog erg groen, maar dat gaat snel veranderen!
Hij ziet er aan de buitenkant nog niet uit, maar na een poetsbeurt zodra we in de haven liggen zal dat snel verbeteren!
Nog 2 foto's toegevoegd, nr1 is de 50 jaar oude kraan waarmee hij naar het water is gebracht, nr2 is zoals hij zaterdagavond in Urk lag...
Daarop kun je ook goed zien hoe groen en vies hij was....