Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: ETAP22 vragen

ETAP22 vragen 22 juli 2019 08:29 #1065399

  • marcob
  • marcob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Goedemorgen,

Sinds gisteren ben ik de eigenaar van een Etap 22 uit 1975.
Over een week of 3 haal ik hem op uit Friesland om hem dan in Gelderland neer te leggen.
Er zit geen motor bij, daar ben ik nu naar opzoek.
Nu heb ik een aantal vragen die iemand hier misschien kan beantwoorden.

1. Wat is een goede motorisatie voor de Etap22?
2. Ik heb vergeten de bun maten op te meten, is er iemand die deze weet?
3. Is er iemand die nog info en tekeningen met maten heeft van deze boot, ik kan ze nergens vinden, ben al behoorlijk aan het zoeken geweest.

Alvast bedankt!

Marco
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 22 juli 2019 08:48 #1065410

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Zoek eens op etap 22 manual en je krijgt ze.
Etapclub.nl
Ik geloof dat een 9pk motor aan te bevelen is.

Veel succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 22 juli 2019 08:49 #1065411

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4112
Hallo Marco,

welkom hier en gefeliciteerd met je aanschaf.
Ben zelf ook eigenaar van een Etap22, mijn buitenboordmotor
is een Yamaha F9.9 AM, 10 pk dus.
Dat is echt veel teveel. Ik raad je 6 pk aan voor varen op
binnenwater en 8 pk voor groot vaarwater.
Dat moet overigens een langstaart zijn vanwege de vorm van
de bun.
Houd er rekening mee dat wanneer je een exemplaar met werkschroef
koopt dat deze niet door de bun past. Dus motor er in, en schroef
van buiten plaatsen.

Hier een handleiding/beschrijving van de Etap.

Bijlage:

Bestandsnaam: ETAP22manu...1978.pdf
Bestandsgrootte:1,727 KB


Kijk ook eens bij de Etapclub,
www.etapclub.nl/

daar is een grote hoeveelheid informatie te krijgen.

Groet, André .
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 22 juli 2019 09:19 #1065422

  • HvM
  • HvM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 119
Ben ook eigenaar van een Etap 22.
Heb er een Mercury 4takt 6 pk langstaart bij. Dat gaat prima, ook tegen hoge golven en veel tegenwind in. Zoals westenwind rondom de Ketelbrug.

Heb er wel een werkschroef op zitten, die verrassend genoeg wel gewoon door het gat in de bun past. Dik tevreden mee.

Eventueel 8 pk zou ook wel kunnen, alles daarboven is m.i. zinloos.

Succes met je bootje !

Hans
Flits, Clipper, Etap22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 22 juli 2019 10:12 #1065437

  • marcob
  • marcob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Allemaal bedankt voor de snelle reacties.
Ik ga me ook aanmelden bij de etapclub, die had ik reeds gevonden.

De vorige eigenaar vertelde dat er toch wel een 9 pk achter moest, maar had zelf ook zoiets van een 6 of 8 pk 4-takt lijkt mij voldoende.
Moet wel de Gelderse IJssel op en af kunnen, en daar kan het behoorlijk stromen.

De boot moet aan de buitenzijde even flink gepoetst worden, echter binnen is hij helemaal netjes en kurkdroog.
De LOG e.d. wist hij niet van of die het deden, maar dat ga ik wel uitzoeken zodra hij hier in de haven ligt, eerst een reisje van friesland naar Giesbeek maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 22 juli 2019 10:42 #1065449

[quote="marcob" post=1065437 eerst een reisje van friesland naar Giesbeek maken.[/quote]

Zorg dan wel voor een betrouwbare motor ( dus eerst uitgebreid testen) en voor een anker wat klaar ligt om direct te laten vallen mocht het nodig zijn op de Ijssel.
Heb dat vroeger op de Ijssel enkele malen moeten doen ( ben talloze malen de Ijssel op en af gevaren naar het Ijsselmeer , wadden en Friesland toen ik nog op de Rhederlaag lag met mijn toenmalige Varianta) en juist vanwege de stroming daar en het feit dat de Ijssel nogal smal is moet je snel zijn als je wat in de schroef krijgt.
Overigens kun je juist door die forse stroming vaak aan de kant komen mits je ankerlijn langt genoeg is , minstens 25 meter , liefst nog langer. Nog makkelijker is een tweede anker.
Gewoon net als een ouderwetse gierpont dat doet .Alleen natuurlijk niet door de boot schuin op de stroom te leggen maar gewoon met je roer. Moet je natuurlijk wel ankeren avnaf de boeg.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 22 juli 2019 10:49 #1065453

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4112
HvM schreef :

Heb er wel een werkschroef op zitten, die verrassend genoeg wel gewoon door het gat in de bun past. Dik tevreden mee.

Dat zal te maken hebben met de 6pk motor, daarvan zal de werkschroef
kleiner zijn.
Bij mijn Yamaha 9.9 moet de werkschroef er van buiten op.
Wel prima diefstalpreventie, overigens. :)

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 22 juli 2019 11:25 #1065464

  • marcob
  • marcob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Hallo Ad,

Ik ben helaas ook bekend met dat fenomeen, al is dat wel lang geleden met een open zeilboot waarvan de motor ermee uitschee.....
Heb toen snel de fok gehesen en hem zo aan de kant gelegd.
Maar uiteraard is een anker ook standby.

En ik ga volledig opgetuigd richting Gelderland dus zou er nu ook voor kunnen kiezen om een fok oid te hijsen, en uiteraard marifoon bij de hand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 22 juli 2019 12:24 #1065482

Of je dat redt hangt wel af van de waterstand.
Als ik het goed heb heeft die Etap een masthoogte van 9 meter exclusief wat er eventueel op zit en dat hebben niet alle briggen als er meer dan normaal water staat.
Zutphen en zwolle zijn maar een dikke 10 meter bij normale waterstand maar ook Deventer enandere briggen maar 12-13 meter.
Diverse keren meegemaakt dat ik er met mijn destijds 8,9 meter plus windex niet door kon.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 22 juli 2019 12:40 #1065487

  • Anesti
  • Anesti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Dag Marco,
Gefeliciteerd met je mooie bootje!
Bij mij hangt er een Yamaha F8 langstaart in en die voldoet goed. Ons vaarwater is met name IJsselmeer en randmeren. Ook met meer wind heeft deze motor voldoende vermogen.

In de bijlage nog een brochure.

Als je je nummer in een pb stuurt, zal ik vandaag of morgen wat foto's met afmeting van de bun whatsappen.


Bijlage:

Bestandsnaam: brochure_Etap22.pdf
Bestandsgrootte:1,093 KB


Groet, Johan
Etap 26
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 22 juli 2019 12:42 #1065489

  • marcob
  • marcob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Hij staat op 9,5 m. te boek, maar ik hou uiteraard de brughoogtes in de gaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 22 juli 2019 14:57 #1065528

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4112
marcob schreef :
Hij staat op 9,5 m. te boek, maar ik hou uiteraard de brughoogtes in de gaten.

Na alle onduidelijkheden over de masthoogte van de Etap22 heb ik vorige
zomer het zelf maar opgemeten, ik kwam op 9.30 mtr zonder spul in de
masttop.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 22 juli 2019 15:32 #1065539

Hallo,
Onlangs nog de Ijssel af gevaren naar Kampen. Via Zwolle weer terug.
Lathum kampen gevaren van 10:00 tot 18.00 uur. (Mast plat ivm. Bruggen Zutphen)
Terug via Zwartewater, Zwolle en in Hattum de jachthaven in.
Vervolgens van Hattem naar Zutphen, beneden de spoorbrug.
Laatste etappe was Zutphen Lathum, wel de mast plat ivm. spoor/stadsbrug zutphen. Deze wordt wel bediend. Begin Juli is doorvaarthoogte ca 6 a 7m. (Dat is bij brug gesloten)
Dan ben je afhankelijk van het spoor, dat heeft altijd voorang.
Mijn boot is een Carina 600, 6pk 4tact, meer dan zat. Rompsnelheid is toch maatgevend.


Groeten Han
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 22 juli 2019 16:09 #1065554

  • marcob
  • marcob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Hou gewoon de hoogtes goed in de gaten, moet geen probleem zijn.
Anders gaat hij even plat.
Zijn er trouwens mensen die een strijkinstallatie hebben op de etap22?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 22 juli 2019 16:36 #1065561

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4112
marcob schreef :
Hou gewoon de hoogtes goed in de gaten, moet geen probleem zijn.
Anders gaat hij even plat.
Zijn er trouwens mensen die een strijkinstallatie hebben op de etap22?

Is de spiboom nog bij de boot? Dan is dat je grootste vriend bij het strijken.
Ik heb vorig jaar de mast 4 x gestreken met behulp van de spiboom en touw/blok.
Ook gewoon ronddrijvend op het water.(uit nood) :(
Wil het wel uitleggen tot in detail, maar de spiboom heb je nodig.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 22 juli 2019 17:26 #1065572

  • marcob
  • marcob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
De spiboom, dat is een goede....
Dat zie ik over 3 weken, heb ik gisteren niet naar gekeken, en even op en neer is een beetje ver haha.

Maar goed om te weten dat dit een goed hulpmiddel is!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 27 juli 2019 16:07 #1066849

  • marcob
  • marcob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Zo gisteren een bbm gekocht bij Twins Watersport in Ruinerwold.
Was een fijne ervaring!
Het is een Honda 7.5 4-takt langstaart geworden met 2 cillinders, liep mooi rustig!
Hij zou precies in de bun moeten passen

Ondertussen ook een nieuwe landvast en twee stootwillen erbij gekocht, en het nodige poetsspul wat zeker nodig is na een winter onder bomen te hebben gelegen..
Maandag nog even een wateralmanak en extra brandstof tank kopen, en dan misschien, als het weer goed is a.s. Weekend al naar de eigen haven.
En die is voor dit seizoen niet Giesbeek, wat eerst de bedoeling was, maar Spakenburg geworden, bij jachthaven Nieuwboer.
Daar waren we afgelopen woensdag even wezen kijken, en ook daar met open armen ontvangen.
Zag er allemaal heel netjes uit, dus de beslissing maar genomen.

Zo dat was het voor nu.
Als de boot op zijn plek ligt en weer enigzins schoon is zal ik eens foto’s plaatsen.
Laatst bewerkt: 27 juli 2019 16:08 door marcob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 28 juli 2019 07:12 #1066947

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8414
Je hebt er duidelijk goesting in B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 28 juli 2019 11:10 #1067012

  • HvM
  • HvM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 119
Goede reis gewenst dit weekend; is fijn zo'n maidentrip met je eigen bootje.
Heerlijk ! B)
Flits, Clipper, Etap22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 10 aug 2019 22:17 #1071091

  • marcob
  • marcob's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Zo we zijn ondertussen een week verder na de eerste reis....
Die verliep helaas niet helemaal vlekkeloos.

Nadat de boot in het water werd gelaten door een piepende en krakende 50 jaar oude graafmachine (werd daar vaker voor gebruikt) alles aan boord gebracht, alles nog een keer controleren en de bbm starten.
Liep als een zonnetje....

Op naar Spakenburg, ik had al het vermoeden dat we dat niet voor het donker gingen redden, want het te water laten e.d. was niet ingecalculeerd in de tijd die we nodig hadden om daar te komen.
Echter na 150 m. stopt de BBM ermee.
We voeren toen nog echt in een sloot en was bang dat we een hoop pickup hadden in de schroef.
Na controle, BBM uit de bun omhoog gehaald, bleek dat niet het geval.
Toch weer aantrekken, en hij liep gelijk weer.... mmm hou je toch niet een prettig gevoel aan over.
Bij de eerste brug, 500 m. verder, sloeg hij weer af, boot aan de steiger, en bellen met de winkel waar de motor vandaan komt... nou ja lang verhaal kort, kap eraf want hij kreeg geen zuurstof genoeg door de uitlaatgassen in de bun.

Daar gingen we weer vol goede moed, het drukke Sneekermeer over, Pr. Magrietkanaal, en door naar Lemmer.
Geen problemen meer met de BBM dus met een snelheid van ruim 10 km. op naar Spakenburg.
Bij Lemmer door de sluis het IJsselmeer op.
17.30 uur zijn we Spakenburg in gevaren, en hebben we hem daar bij wsv Zuiderzee neergelegd.
De bedoeling was, nu de haven in, zondagmorgen weer verder.

Zondag morgen, windstil, BBM gestart voorzichtig manoeuvreren uit de box, want de mast ligt gestreken op de boot en steekt een meter of 4 uit.....
Ik schakel de vooruit van de motor in, en gelijk stopt hij ermee....
Nog een paar keer proberen, maar helaas..
Stationair loopt hij perfect, maar bij inschakelen van de voor- of achteruit stopt hij per direct
Wij weer de box in, alles nog een keer nagekeken, niets kunnen vinden, maar ja met zo'n motor durf je niet via het IJsselmeer, Ketelmeer en de Randmeren naar Spakenburg te varen.
Conclusie, motor mee naar de winkel en van de week en na laten kijken wat er aan de hand is.

Nou we zijn erachter, er zit een sensor op de BBM die checkt of hij niet in de versnelling staat als je hem wilt starten, deze sensor bleef actief waardoor bij het in de versnelling zetten direct de stroom afkapte, en dus de motor uitzette.
Verzin het maar…..
Planning door het weer ook nog in de war geschopt, we wilde zaterdag verder, maar dat wordt ivm de wind nu zondag de 11e.
Hopelijk dat het morgen tegen 11 uur goed weer is zodat we in 1 ruk door kunnen naar Spakenburg.
Dat wil zeggen, voor 19.00 uur bij Nijkerk de sluis door, anders moeten we met de haven in zicht een nachtje wachten.

Nou dat was het voor nu, hopelijk van de week het eind van de maiden van onze gele ETAP 22…
Al hoewel, op het moment is hij nog erg groen, maar dat gaat snel veranderen!
Hij ziet er aan de buitenkant nog niet uit, maar na een poetsbeurt zodra we in de haven liggen zal dat snel verbeteren!

Nog 2 foto's toegevoegd, nr1 is de 50 jaar oude kraan waarmee hij naar het water is gebracht, nr2 is zoals hij zaterdagavond in Urk lag...
Daarop kun je ook goed zien hoe groen en vies hij was....
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 10 aug 2019 23:28 #1071095

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4112
Nou Marco, gelijk al avonturen.
Wat betreft de BB motor in de bun, er moet een manier zijn om de
uitlaatgassen uit de bun te krijgen. Bij mijn Yamaha zit er een
soort Gardena aansluiting op de motor die ik met een rvs pijpje
door de spiegel heb geleid. Op een Honda zal iets soortgelijks zitten.
Dan zitten jullie ook niet meer in de stank.

Wat betreft de foto's, op de eerste is de kiel niet naar beneden.
Weet je dat? En zoniet, draai hem dan naar beneden voor je gaat zeilen.
Dan weet je gelijk of het allemaal werkt met de kiel.

Op de tweede foto zie ik dat je de mast vast heb laten zitten in de mastvoet.
Dit heeft 2 nadelen, hij steekt heel ver naar achteren uit, en de mastvoet
kan gaan bewegen met mogelijke schade (lekkage) aan de mastvoet en kajuitdak.
Je kan beter de bout waar de mast op schaniert los halen en de mast wat
verder naar voren leggen. Als steun kan je plankje op de preekstoel leggen.

Veel plezier met de Etap!


A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 11 aug 2019 07:41 #1071116

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 184
Ik geloof niet echt het verhaal van de uitlaatgassen in de bun.
Ik heb bij mij etap22 zelfs een motorkapje gemaakt over de bbm. En die krijgt nog steeds genoeg zuurstof hoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 11 aug 2019 07:55 #1071120

Berghut schreef :
Ik geloof niet echt het verhaal van de uitlaatgassen in de bun.
Ik heb bij mij etap22 zelfs een motorkapje gemaakt over de bbm. En die krijgt nog steeds genoeg zuurstof hoor.

Ik ook en dat smoorde hem helemaal.
Daarna met slang lucht aangezogen. Hielp wel wat.
Daarna overboord gemikt. Dat beviel nog beter, behalve bij heel steile golven, dan kwam de schroef uit het water.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 11 aug 2019 07:56 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 11 aug 2019 08:52 #1071139

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4112
Berghut schreef :
Ik geloof niet echt het verhaal van de uitlaatgassen in de bun.
Ik heb bij mij etap22 zelfs een motorkapje gemaakt over de bbm. En die krijgt nog steeds genoeg zuurstof hoor.

Denk dat zoiets te maken heeft met het type motor en hoe deze zijn
uitlaatgassen er uit gooit.
Bij mijn Yamaha F9.9 komen de uitlaatgassen bij hoge toeren uit een
opening bij de schroef, bij stationair uit een gaatje aan de onderkant
van de motor vlakbij de koelwaterstraal.
Dat is niet zo fijn bij bruggen en sluizen, vandaar het pijpje door
de spiegel.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ETAP22 vragen 11 aug 2019 11:17 #1071177

  • HvM
  • HvM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 119
Bij mijn Etap 22 is de motor ook ingebouwd door de vorige eigenaar.
Geen klachten vwb zuurstoftekort en ook geen stankoverlast bij stationair draaien.
Motortje is een Mercury 4-takt 6PK
Flits, Clipper, Etap22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl