Ik ben de gelukkige eigenaar van een Senorita Helmsman. Mijn “ ZomerZee” ligt op de Grevelingen. Tevens vaart ook de “ Golindrina” daar in de buurt en ik meen dat er nog een derde in Nederland ligt. De meeste Senorita’s tref je in Duitsland, Denemarken, Zweden en Finland. Logisch want het is een Finse scherenkruiser. Regelmatig worden zij daar aangeboden voor een schappelijk bedrag. Het zijn prachtig gelijnde schepen met voortreffelijke zeileigenschappen. Aan de wind varen is een feestje en laveren met de zelfkerende fok is kinderspel. Het is een smal schip dus scheefgaan is een logisch gevolg. Op tijd reven is het credo want met 40 graden helling zeilen is ietwat vermoeiend. De mooie, slanke lijnen met lage opbouw heeft zijn invloed op de binnenruimte. Geen stahoogte, 1,60 meter en binnen zit je met de knietjes gezellig tegen elkaar. Wel 5 prima slaapplaatsen, zeker voor een gezin met 2 kinderen. Mijn ervaring is dat de boot aardig wat zeegang kan hebben, mits de kuipbanken goed dichtzitten. Varen op zee is goed te doen. Zeker met buiskapje erop, maar bedenk wel dat de boot ontworpen is voor een scherenkust. Door de rompvorm heeft de boot een zeer aangenaam zeilgedrag, ligt perfect op het roer, sturen doe je met 2 vingers. Naar moderne begrippen is het een Spartaanse boot. Chemisch toilet, klein kombuisje waar je allleen kan staan als je het schuifluik opendoet, vandaar die buiskap! Ons motto is staan doe je in de kuip, zitten in de kajuit. Bij een boot als deze kies je voor haar lijnen en zeileigenschappen, niet voor comfoort. En de nodige complimentjes in de haven (het is toch heel wat anders dan een Bavaria). Of de boot bij je past, hangt af van je vaargebied, de behoefte aan comfoort/ privacy bemanning, benodigde ruimte en vaargedrag. Wil je meer ruimte op een lang-dun-en lekker ontwerp dan kom je snel uit op boten zoals de Lady Helmsman (12 meter), Cajenne Helmsman 13 meter, Luffe 37, Wasa, etc. Tweedehands eveneens dungezaaid in Nederland, met een hoger prijsplaatje.