Andreaquila schreef :
Bert, je kunt de zeileigenschappen enigszins inschatten door naar rating cijfers te kijken. Zo heeft een Jeanneau Attalia een SW cijfer van 100, terwijl een Hurley 800 112 scoort, zo'n 12% langzamer. Er zitten dus flinke verschillen in. ...
Een verschil dat voor een flink deel verklaarbaar is door het verschil in lengte op de waterlijn (7,9m vs 6,7m), die leidt tot een verschil in theoretische rompsnelheid van 8,5%. "Lengte loopt", ook hier.
Andreaquila schreef :
De SW van een 29.2 is 104, dat is zeker niet langzaam....
dat is vergelijkbaar met de Sun Way die ik net postte trouwens....
Yellow Boat schreef :
...
Je moet er alleen geen racekwaliteiten ( hoewel ik een sw van 109 niet eens zo slecht vind voro een toerboot) van verwachten en hij is van rond 1980 i.p.v. begin 90er jaren.
Wat meer laat de SW-waarde zien dan een indicatie van de haalbare absolute zeilsnelheid?
Net iets langer OA dan de genoemde Attalia 32, net iets te breed (3,35m , 5cm breder dan de Attalia) en 2 cm te diep voor TS (alhoewel 22 cm minder diep dan de Attalia) heeft een Westsail 32 een SW-waarde van 103. En dat lukt door op een schip dat ruim twee keer zo zwaar is als een Attalia ook bijna twee keer zoveel zeil te zetten.
Maar ik denk dat meerdere mensen het er wel met me over eens zullen zijn dat de zeileigenschappen van een 32' langkieler van 8,8 ton (aka "kuilengraver") verder niet heel erg vergelijkbaar met bijv de genoemde Attalia of een 29.2 zullen zijn, ondanks een vergelijkbare SW-waarde, toch?
Mochten de paaltjes opzij kunnen, ligt er overigens bij de zuiderburen nog eentje te koop:
www.boatshop24.com/nl/westsail-32/zeilboot/1268538
Als "speelboot" op het Alkmaardermeer kan ik 'm alleen nog niet helemaal zien en als de lijnen van Jeanneau en Dehler TS aanstaan zou dat hier weleens tegen kunnen vallen.
Dus wat mij betreft kunnen we die SW-waarde laten voor wat 'ie is. (niet zo verdomd veelzeggend als je primair op zoek bent naar een toerschip volgens mij)