Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Winner 1120 als wereldzeiler

Winner 1120 als wereldzeiler 14 sept 2019 22:18 #1083490

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Verschillende Winner 1120 schepen hebben een rondje om de wereld gemaakt of andere grote tochten.

Als je kijkt naar enkele specificaties, zoals een 80 liter dieseltank, 200 liter watertank en een ankerkluis waar je volgens mij ook geen tientallen meters ketting in kwijt kunt voor een zwaar anker, dan vraag ik mij af of dat voor 2 personen niet aan de krappe kant is. Je kan de boot wel helemaal vol zetten met jerrycans, maar dat is ook niet de bedoeling.

Ik ben benieuwd naar concrete praktijkervaringen en of dit een reden is om naar iets anders te kijken.

De vraag is niet bedoeld voor (alleen) de standaard kokosnoot route, maar ook tochten naar het noorden van Noorwegen, Zuid Amerika, Pacific, etc. kunnen op het plan staan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 1120 als wereldzeiler 14 sept 2019 22:23 #1083491

je kan met 7 meter en met 20 meter een rondje maken, wat voor comfort wensen de crew?
voor een overwintering op Spitsbergen ben je meer brandstof nodig dan een weekendje Caribic.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 1120 als wereldzeiler 15 sept 2019 00:51 #1083496

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
een gemiddeld persoon heeft 1.5 - 2 liter drinkwater nodig per dag (aanbevolen hoeveelheid) , dus dat kun je uitrekenen hoe groot je voorraad moet/mag zijn , of een watermaker installeren ?
andere mensen kopen 40 of 50 stuks 5 liter drink water flessen als reserve en stouwen die weg

brandstof is een ander ding , wij hebben een tank van 235 liter en wat jerrycans op het dek staan (3 diesel , 2 benzine) voor de pacific denk ik er aan om nog 6 of 8 diesel jerry cans mee te nemen voor diesel en een paar voor benzine en 2 extra die gevuld gaan worden met rum ;) , ik heb zelfs overwogen om 1 vd 3 water tanks (250 liter per stuk) om te bouwen naar een diesel tank , maar daar ben ik nog niet uit

voor mij gaat het namelijk niet alleen om de hoeveelheid , maar ook beschikbaarheid en prijs van water en brandstof die enorm kan verschillen van plek to plek en land tot land , en dan tanken we waar het goedkoop is en dat kan 1.5 euro per liter diesel schelen , andere plekken en gebieden is er gewoon niets/weinig , of hebben we helemaal geen zin om te verkassen om te tanken dus wil ik genoeg bij me hebben

is 200 liter (drink) water genoeg ? het is genoeg voor 40-50 dagen , maar dan mag er ook niets fout gaan en regenwater opvangen onderweg , in de Carib zelf zijn er meestal wel plekken te vinden om jerry cans met water te vullen of water te kopen van 1 vd boatboys die met grote 2000 liter regentonnen op bootjes in water voorzien voor de zeilboten , verder hebben de meeste tank stations ook tappunten tegen betaling

is 80 liter brandstof genoeg ? in principe wel , wij hebben op de atlantische oversteek alleen de motor aangehad bij weggaan uit Mindelo en aankomst Frans Gyana

Is het genoeg voor de Pacific , Zuid Amerika ? ik weet het niet maar persoonlijk denk ik dat het aan de krappe kant is
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 15 sept 2019 01:02 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 1120 als wereldzeiler 15 sept 2019 05:45 #1083500

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27556
Stuur een PB-tje aan forum-lid Arcadia. Hij heeft al meer dan 10 jaar een Winner 1120 en heeft er, als ik me niet vergis,een rondje Atlantic mee gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 1120 als wereldzeiler 15 sept 2019 10:01 #1083570

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Je zal keuzes moeten maken tussen de extremen:
Duurzaamjacht Ya had helemaal geen fossiele brandstof, slechts e-motor met batterijen.
Wij hadden genoeg diesel aan boord voor 1500 nm moteren.
Beiden zijn de wereld rond geweest, kokosnootroute.
Er zijn echter consequenties:
Beiden werden overvallen door een aflandige harde wind voor Kaapstad. Wij moterden rustig naar binnen, de Ya werd terug geblazen de zee op.
Beiden deden het traject St Helena Azoren, 4 weken of zo. Wij moterden door de doldrums, de Ya koos een andere route en hadden een hele uitdaging te doorstaan.
Conclusie: alles kan, je zal met de consequenties moeten leven.

Jerrycans op dek zie je regelmatig. Slechte plek voor extra gewicht. Maar is eigenlijk een noodmaatregel om een tocht te kunnen maken met een schip dat daar dus niet voor bedoeld is.

Drinkwater is in de gehele wereld te verkrijgen. Wij scheiden drinkwater van verbruikswater (vaat, douchen etc). Drinkwater uit flessen, kan je overal in elke (super)(mini)markt kopen. Verbruikswater komt overal uit de slang, bij bijvoorbeeld tankstations of havens. Watermaker alleen noodzakelijk als je elke dag wil douchen.

Voor lange tochten neem je noodvoorräad mee, zowel voedsel als drimkwater. Dus ingeblikt spul en drinkwater flessen. Moet je dus wel ruimte voor reserveren.

Afhankelijk van je heater kost verwarmen niet alleen diesel maar ook stroom. Dat moet je dus ook opwekken.

Het is dus een totaal plaatje. Er zijn voorbeelden van pieremechogels en superyachts: keuzes te over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 1120 als wereldzeiler 15 sept 2019 15:32 #1083620

Er zal ongetwijfeld een plek te vinden zijn waar je een tank in kunt bouwen. Dan is het probleem toch ook opgelost?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 1120 als wereldzeiler 15 sept 2019 17:40 #1083656

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 446
Kijk eens op de website van win2win; genoeg info daar lijkt me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 1120 als wereldzeiler 15 sept 2019 20:00 #1083724

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
hnrts schreef :
Verschillende Winner 1120 schepen hebben een rondje om de wereld gemaakt of andere grote tochten.

De Win2Win heeft 2 rondjes Atlantic gemaakt. Website: win2winweb.wordpress.com/ . De boot is nu verkocht en vervangen door een Winner 1220
Zelf heb ik in 2016-2017 met de Arcadia een rondje Atlantic gevaren. Website: www.sailingarcadia.nl/wp/
Als je kijkt naar enkele specificaties, zoals een 80 liter dieseltank, 200 liter watertank en een ankerkluis waar je volgens mij ook geen tientallen meters ketting in kwijt kunt voor een zwaar anker, dan vraag ik mij af of dat voor 2 personen niet aan de krappe kant is. Je kan de boot wel helemaal vol zetten met jerrycans, maar dat is ook niet de bedoeling.

Ja, daar zijn inderdaad beperkingen, maar iets minder dan je noemt. Bij mijn weten is de brandstoftank 85 liter en de twee watertanks zijn samen 250 liter, maar rantsoeneren is noodzaak. De Win2Win had een watermaker, maar de Arcadia niet.

Om het water goed te kunnen rantsoeren heb ik een doorstroommeter gekocht bij AliExpress. Die is die paar euro dubbel en dwars waard. De natte cel is prima berghok voor een voorraad 5-liter flessen met drinkwater. Twee jerrycans van 20 liter om water aan boord te halen zijn nuttig. Het water aan boord krijgen was vaker een leuke onderneming dan een probleem, vooral in Gambia en de KaapVerden. Voor alle spoelwerk heb ik een zoutwaterkraan geïnstalleerd bij de wasbak. De afwas doen met zout water gaat prima, ook zonder naspoelen.
Een paar extra jerrycans diesel kun je wel kwijt in de bakskist. Die heb je toch nodig om brandstof aan boord te kunnen halen. Verder zo min mogelijk motoren. Gelukkig vaart de boot ook goed met weinig wind, alhoewel deining dat naar kan verstoren.

De ankerbak is meer dan ruim genoeg voor de 60 meter ketting (8 mm) en 40 meter lijn die ik had. Ik heb de ketting nu ingekort tot 40 meter omdat ik zelden of nooit meer nodig heb en het extra gewicht in de punt de vaareigenschappen nadelig beïnvloedt.
Ik ben benieuwd naar concrete praktijkervaringen en of dit een reden is om naar iets anders te kijken.

Mijn stelregel is dat de beste boot om een reis mee te maken, de boot is die je al hebt en door en door kent :-)
De vraag is niet bedoeld voor (alleen) de standaard kokosnoot route, maar ook tochten naar het noorden van Noorwegen, Zuid Amerika, Pacific, etc. kunnen op het plan staan.

Noorwegen is vlakbij en sowieso geen probleem. Over de Zuid Amerika en de Pacific kan ik je niet meer vertellen dan dat beide genoemde Winners Suriname hebben bezocht.
De belangrijkste aanpassing die ik aan de boot heb gemaakt is installatie van in totaal 400 Wp zonnepanelen en een LiFePO accublok van 200 Ah.

Wat wel een beetje teleurstellend is, dat naarmate je zuidelijker komt je boot lijkt te krimpen in vergelijking met de andere zeilboten ;-)
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 1120 als wereldzeiler 15 sept 2019 20:32 #1083737

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Arcadia schreef :

Wat wel een beetje teleurstellend is, dat naarmate je zuidelijker komt je boot lijkt te krimpen in vergelijking met de andere zeilboten ;-)

vanaf Bonaire groeien ze weer ;)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 1120 als wereldzeiler 16 sept 2019 13:24 #1083988

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Neem contact op met Laura Dekker
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 1120 als wereldzeiler 16 sept 2019 18:46 #1084143

De vraag hoeveel diesel je nodig hebt kan op 3 manieren beantwoord worden:
1) zo weinig mogelijk
2) zo veel mogelijk of
3) dat hangt ervan af hoeveel uren je wilt kunnen motoren.

Neem je weinig mee dan ben je er sneller als er wind is. Als je veel mee neemt ben je er sneller als er geen wind is maar anders duurt het echter langer door het extra gewicht. Bovendien heb je bij een grote tank eerder last van de dieselbug. En als je zeker wil zijn dat je zonder wind aan de overkant komt kun je beter een motorboot kopen.....

Wij hebben op onze beide reizen naar de Carieb en terug ca 90% van alle diesel verstookt langs de Europese kusten en tanken was nooit een probleem. De enige keer dat we bijna (,) zonder brandstof zaten was tussen de Azoren en Spanje en ook dat hebben we creatief opgelost.

Er is m.i. geen eenduidig antwoord op hoeveel diesel je nodig hebt voor een lange ZEILREIS. Wind is van groter belang.....
Eltjo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 1120 als wereldzeiler 16 sept 2019 18:58 #1084147

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Zeiler1120 schreef :
Er is m.i. geen eenduidig antwoord op hoeveel diesel je nodig hebt voor een lange ZEILREIS. Wind is van groter belang.....

Voor mijn routeplanning weet ik dat wel, namelijk minimaal 600 mijl (Spitsbergen - Jan Mayen) en van daaruit is het de vraag of en hoe ik voldoende diesel kan meenemen.

In het noordelijk arctisch hogedrukgebied heb je in de zomer regelmatig zo goed als geen wind. En drie weken later is die wind er ook niet. Ik ken het daar vrij aardig. Niet dat ik daar permanent zit, maar ik zie het op basis van praktijkervaring als een ijkpunt van wat zou moeten kunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 1120 als wereldzeiler 16 sept 2019 19:34 #1084157

hnrts schreef :
Voor mijn routeplanning weet ik dat wel, namelijk minimaal 600 mijl (Spitsbergen - Jan Mayen) en van daaruit is het de vraag of en hoe ik voldoende diesel kan meenemen.

In het noordelijk arctisch hogedrukgebied heb je in de zomer regelmatig zo goed als geen wind. En drie weken later is die wind er ook niet. Ik ken het daar vrij aardig. Niet dat ik daar permanent zit, maar ik zie het op basis van praktijkervaring als een ijkpunt van wat zou moeten kunnen.
Na meer dan 100.000 mijl in het hoge noorden gevaren te hebben kan ik je vertellen dat je gemiddeld ongeveer 50% van de afstand aan het motoren bent als je echt op bestemmingen moet komen met een deadline daaraanvast. Als je de tijd aan jezelf hebt en niet gebrand bent op het halen van je gestelde doelen, dan kun je wegkomen met ongeveer 10% motoren.

Op spitsbergen kun je tanken, Jan Mayen niet. Oostkust van Groenland kun je niet van opaan dat je ook daadwerkelijk de dorpjes binnenkomt. Dus als je bijvoorbeeld een rondje als dat wilt doen dan heb je het over een stuk van 1300-1400 mijl wat je moet overbruggen. Als je haast hebt dan zou je zomaar 700 mijl moeten motoren. Ik denk dat de winner zo'n beetje 1,5 liter per uur verstookt met 5 knoopjes snelheid. Dus je zou in zo'n geval minimaal 200 liter diesel nodig hebben. Voeg daar nog 5-6 liter per dag aan toe voor de kachel. Heb je de tijd dan kun je wegkomen met die 10%, dan heb je het over 140 mijl en dus iets van 40 liter diesel plus wat je voor de kachel gebruikt.

Kijkend naar het zuiden dan zijn de afstanden allemaal wat kleiner en daar kan meer gezeild worden op de lange oversteken. Je worst Case scenario voor motoruren ligt dus op het noordelijkhalfrond ten noorden van de 60 graden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 1120 als wereldzeiler 16 sept 2019 20:08 #1084180

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1152
Erikdejong schreef :
Je worst Case scenario voor motoruren ligt dus op het noordelijkhalfrond ten noorden van de 60 graden.

Dat is inderdaad ook mijn idee. Als natte vinger inschatting was ik er van uitgegaan dat het meenemen van 250 - 300 liter diesel mogelijk zou moeten zijn. Niet dat ik dat altijd ga doen, maar de opslagmogelijkheid moet er wel zijn.

Overigens zou mijn reisplan dan worden om langs Noorwegen omhoog te gaan en via Tromso noorwaarts over te steken naar Spitsbergen. Daar kan je wel wat wind verwachten. Van Spitsbergen recht naar Jan Mayen en dan verder. Dat stuk is bij gebrek aan wind redelijk saai, behalve dan de walvissen die soms mee zwemmen. In Groenland loop je zeker boven Ittoqqortoormiit vrijwel altijd vast in het ijs en dat is zeker met een plastic boot niet handig. Ook Itto is lang niet altijd bereikbaar.

De rechte route van Spitsbergen naar Jan Mayen is in de zomer (zo goed als) ijsvrij. Althans ... toen ik er eerder was wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 1120 als wereldzeiler 16 sept 2019 21:42 #1084205

300 liter aanboor meenemen lijkt me niet al te lastig. Kijkend naar wat indelingstekeningen kun je onder de bedden tanks kwijt zonder slaapplaatsen op te offeren of in de bodem van de bakskist, de locatie van het gewicht is niet om over naar huis te schrijven, maar als ze meestenstijd leeg zijn is dat ook nog wel te overzien. Wellicht kun je ook een tank op maat maken in de rugleuning van de salonbanken, maar dat gaat dan weer ten koste aan aardig wat makkelijk toegankelijke bergruimte.

Voor hoeveel personen moet de boot geschikt zijn? Als je de winner overweegt zou ik eens kijken naar de mogelijkheden om 1 van de hutten (voorin of de achter hut)om te bouwen tot bergruimte. Bergruimte is namelijk vaak een groter probleem dan tankcapaciteit op een boot die niet voor lange reizen ontworpen is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Winner 1120 als wereldzeiler 17 sept 2019 06:15 #1084236

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
Erikdejong schreef :
300 liter aanboor meenemen lijkt me niet al te lastig. Kijkend naar wat indelingstekeningen kun je onder de bedden tanks kwijt zonder slaapplaatsen op te offeren
Onder de kajuitbanken zitten de watertanks. Onder het bed in de achterkajuit zitten accu en kachel. Er is nog een beetje ruimte over, maar niet veel. In de voorpunt is ruimte zat, maar bergruimte heb je ook nodig.
of in de bodem van de bakskist
Daar zit ook de hoofdtank. Er is volop ruimte voor een grotere, maar in mijn boot wordt het benutten van die ruimte lastig door de boiler die er ook staat. Als je die ergens anders kwijt kunt kan de tankinhoud wel verdrievoudigd worden.
Wellicht kun je ook een tank op maat maken in de rugleuning van de salonbanken, maar dat gaat dan weer ten koste aan aardig wat makkelijk toegankelijke bergruimte.
En het gaat ten koste van slaapbreedte, want je klapt de rugleuning omhoog als je op de kajuitbank wilt slapen. Ook met een kleine bemanning is dat onderweg handig, tenzij de boot zo schuin ligt dat je liever tegen de rugleuning aan slaapt.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 17 sept 2019 06:17 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl