Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Gezocht: ervaringen met Beneteau First 21-serie

Gezocht: ervaringen met Beneteau First 21-serie 04 okt 2019 08:11 #1089788

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6335
Andreaquila schreef :
je kunt zeggen wat je wilt, maar die Fransen hebben dat roertje wel stevig gemonteerd :cheer:
zo is dat
nu de spiegel nog ;)

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 04 okt 2019 08:13 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met Beneteau First 21-serie 04 okt 2019 12:44 #1089878

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Grappig om te lezen dat na één foto de hele botenproductie op basis van een land word beoordeeld :D..

Ik heb meer Waarschepen, Kolibri's etc. gezien met rotte dekken/spiegels en wat nog meer dan Franse boten met dit probleem. Dan ook nog doorzakkende mastondersteuningen en ingewaterde hoofdschotten op diverse Nederlande en niet Nederlandse productieboten. Om dan maar meteen de conclusie te nemen dat al die 'gerenomeerde' hoge-kwaliteits merken slechte producten leveren gaat me wat ver ;).

Maar neemt niet weg dat het wel heel bijzonder is hoe die spiegel is losgekomen :S

Overigens niets tegen de mooie Waarschepen en Kolibri's hoor, prima schepen en net als met alle boten valt op staat het met onderhoud en een beetje geluk (of pech dat je een maandagmorgen model hebt :( )
Laatst bewerkt: 04 okt 2019 12:46 door wpoeyer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met Beneteau First 21-serie 04 okt 2019 12:49 #1089879

  • wpoeyer
  • wpoeyer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 273
Overigens heb ik al eens contact gehad met Finot-Conq over de kiel van een First 22. Onderstaand de laatste reactie van wat mailwisseling. Maar deze informatie is ook wel op internet te vinden.
I've talked directly to Jean Marie Finot regarding the keel bolts of the First 22. Here's his answer : - The
keel is supported by a transversal pin, that is itself supported by two brackets. The brackets are bolted to the underside of the hull. This is a very common system designed by Jean-Marie back then, and that was still used in the last versions of the First
210/211/21.7/Twenty and First 260/25.7/25. - In the First 22, each bracket is attached to the hull with bolts that have a contersunk head in the bracket, and nuts inside the boat. These nut are then overlaminated for watertightness. If this is not how your
boat is, then it has been modified, and there's not much more I can say. - If your boat still has the standard keel attachement, the sensitive points of the keel system are, in order : 1) The attachement of the lifting screw to the aft of the keel. Both the
bolt and the keel itself can be subject to corrosion. Change the bolt, and if the keel is damaged, it should be repaired by bolting two stainless steel plates through the keel and reattaching the screw there. 2) The keel inside the keel box. To inspect that
easily, the boat should be lifted under a crane, the lifting screw detached from the keel when it barely touches the ground, and the boat lifted some more. This will allow the keel to rotate more than its usual range, and provide access to the aft of the keel
box for inspection. Use the occasion to strip the keel to the metal, and reapply a good epoxy paint system. 3) The rest of the system. Remove the lamination over the nuts only and then remove the keel entierly, only if you have reasons to believe that the
keel rotating pin or the bolts are damaged. This is a big job, and should only be done for a good reason. If you do it, then just change all the metal parts (brackets, pin, bolts, with Beneteau original parts !), and the plastic parts if they are damaged.
Then, relaminate over the nuts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met Beneteau First 21-serie 04 okt 2019 14:00 #1089895

TuuLeVi schreef :
Andreaquila schreef :
je kunt zeggen wat je wilt, maar die Fransen hebben dat roertje wel stevig gemonteerd :cheer:
zo is dat
nu de spiegel nog ;)

Waarschuwing: Spoiler! [ Click to expand ]

tja.... deze boot heeft een mega grond beroering gehad...wat hadden we dan verwacht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met Beneteau First 21-serie 04 okt 2019 15:08 #1089915

Ik zou hebben verwacht dat het roerblad brak of het lummelbeslag uitbrak, hoewel je dan ook lek zou slaan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met Beneteau First 21-serie 04 okt 2019 15:23 #1089926

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
wpoeyer schreef :
Overigens heb ik al eens contact gehad met Finot-Conq over de kiel van een First 22. Onderstaand de laatste reactie van wat mailwisseling. Maar deze informatie is ook wel op internet te vinden.
I've talked directly to Jean Marie Finot regarding the keel bolts of the First 22. Here's his answer : - The
keel *knip* !), and the plastic parts if they are damaged.
Then, relaminate over the nuts.

Goede info!

Over het reviseren van het kielsysteem van de redactieboot van Zeilen door Schaap Shipcare is trouwens ook een artikel gepubliceerd geweest in Zeilen. Ergens zomer 2018 geloof ik. Heb je er ook nog beeld bij :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met Beneteau First 21-serie 04 okt 2019 15:57 #1089935

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656

En ik vond toevallig ook net dit bericht:
Laatst bewerkt: 04 okt 2019 15:58 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Gezocht: ervaringen met Beneteau First 21-serie 04 okt 2019 18:47 #1090003

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
wPoeier schreef
Overigens niets tegen de mooie Waarschepen en Kolibri's hoor, prima schepen en net als met alle boten valt op staat het met onderhoud en een beetje geluk (of pech dat je een maandagmorgen model hebt :( )

Oude kolibri's en waarschepen zeilen ook maar als je een echt goed schip wilt moet je eens kijken wat er door de kolibri werf na pak m beet 1985 gebouwd is, de 900, 660, 800 zijn allen moderne schepen met een heel stijve romp want er is destijds een nieuwe innovatieve constructie toegepast in samenwerking met van der Stadt. Bouw in epoxy ten eerste. Verder: Over de kielwrangen bijv zijn platen voor de vloer heen gelijmd daardoor is het schip zeer stijf. Onderhoud je het niet dan rot er ook daar natuurlijk op den duur wel een stuk uit maar met normaal onderhoud en dus in de epoxy houden van de boot ook na beschadiging gaat zo'n boot heel lang mee en vind je niet vermolmde wrangen in een poyester omhulseltje zoals bij sommige andere Nederlandse boten (zal ze niet noemen tikkie genant...)

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 04 okt 2019 18:49 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl