elwood schreef :
Klopt vwb de hefkiel. Zeilend steekt ie 1.55. De nieuwere kunnen wel makkelijker liften voor afmeren. Ik heb dat in Friesland wel eens gedaan met originele systeem en dat is feitelijk te veel werk om veel te doen.
Maar onder zeil maakt ie alles goed!
Ergens zit een compromis die je zal moeten maken vrees ik.
Wat is precies het verschil tussen het oudere en nieuwere kielsysteem? En weet je ongeveer vanaf welk bouwjaar het nieuwe systeem wordt gebruikt?
Ik weet dat er ergens een compromis moet worden gemaakt, en als het voor mezelf was zou ik hier waarschijnlijk wel mee kunnen leven. Maar het gaat hier om een verenigingsboot, dus de ledenvergadering moet wel met de aankoop instemmen. De kans dat er een meerderheid instemt met Frieslandboot die in de praktijk 1,55 steekt, lijkt mij nihil. Ik geloof meteen dat de Elan heel goed zeilt, maar er zijn genoeg andere boten waar minder grote offers gemaakt hoeven te worden.
Noorderling schreef :
Jaaaa, die Bente, natuurlijk! Die is echt geweldig
Maar die zal ook niet zeilen met opgetrokken kiel...?
Als leeftijd geen bezwaar was, was dit mijn favoriet geweest:
Oceaan 22
De Bente is inderdaad heel erg leuk, maar ook heel erg duur. Met hefkiel, gennaker en een paar andere essentiële opties zit die nieuw al zeker op €45.000, en tweedehands aanbod is er nog nauwelijks. Ook gaat het met een doorvaarthoogte van 11,5m erg spannend worden onder de vaste bruggen in de Noorder Oudeweg en bij Follega, waar hij wel regelmatig onderdoor zal moeten.
Oceaan 22 is inderdaad een erg leuk bootje, maar dat geldt voor vrijwel alles wat v.d. Stadt heeft ontworpen. Maar die hoge leeftijd is helaas wel echt een bezwaar, des te meer als er ook nog een vooroorlogse diesel in ligt.
roblisto schreef :
Die ervaring deel ik niet. Ik heb er 16 jaar 1. Komen regelmatig op de eilanden, 6 keer de 24 uurs mee gevaren.
De rvs geleiding van de kiel was bij mijn boot slecht gelast en deels kapot. Na herstel hoor ik de kiel alleen vanaf 4 bft aan de wind op groot water.
Gr Rob
TonMitz schreef :
Ikheb nu 15 jaar een sportina 680, is praktisch hetzelfde als een clever
Vaargebied hoofdzakijk marker/ijsselmeer
De kiel geleiding is bij mij 2 keer kapot geweest, de 1e keer hoofdzakelijk door afgebroken bouten, deels door roestvorming
De 2e keer scheurvorming in het rvs
Ik denk om eerlijk te zijn dat beide gevallen overbelasting is.
Het bootje krijgt af en toe (te) flink op zijn donder
Bij stevig gebruik kan je het best die kiel af en toe eruit halen voor controle
als de mast plat ligt nog geen 2 uur werk
Verliezen kan je die kiel trouwens niet
Als de kiel klappert moet je de geleidingsrollen vervangen, daar kan je motorsteunen voor gebruiken
Ondanks de kielperikelen wil ik nooit meer een vaste kiel
Dank voor deze ervaringen, dat is zeker nuttig voor ons. Als mensen goede of minder goede ervaringen hebben met de andere boten op ons lijstje, dan hoor ik het ook graag, alle input is welkom.