groom schreef :
In de topic titel heb ik de Southerly 110,35 en 38 vermeld.
Naast ervaring met deze schepen hoor ik graag alternatieven welke bij bovenstaande wensen aansluiten.
Ik heb zelf een Southerly 28, zoals je weet. Een boot van een ander concept dan de Southerlies die jij noemt. Ook een hele andere prijscategorie. Maar bijna alles wat de Northshore werf heeft geproduceerd is duur, ook als gebruikte boot. Zie bijvoorbeeld de Fisher motorsailors.
Al de Southerlies die jij noemt liggen plat op hun buik. De diepte van de roeren is daarop aangepast. Ze komen niet onder het diepste punt van het vlak uit. Daar komt nog eens bij dat al de genoemde typen ook dubbele roeren hebben. Misschien een voordeel bij aan de wind zeilen, maar je pakt weinig schroefwater met zo'n roer. De roeren zijn sowieso al niet zo effectief omdat ze niet erg diep steken. Ik merk dit al bij mijn eigen boot, die nog een ondiepe kiel heeft en een roer dat 80 cm onder water steekt. Dat roer wordt dan nog wel door de schroef aangelblazen.
De manouevreerbaarheid van een boot is iets om te overwegen in een land als Nederland waar vrij veel geschipperd moet worden in beperkte ruimtes.
Van de wat oudere modellen heeft de 105 (ook 35 voet) wel een enkel roer, maar is voor het overige van hetzelfde concept als de 35. Zijn wel wat oudere boten, maar gezien de bouwkwaliteit die ik bij mijn eigen boot (van 1979) ervaar hoeft dat geen probleem te zijn. Voor zo'n boot vraagt men evengoed nog steeds zo'n € 30.000,- of meer.
Een 35 doet al snel 3 x zoveel.
De Franse boten met een geballast midzwaard zijn ook het bekijken waard. Het ondiep stekende roer is echter bij alle boten die direct met hun buik op de modder liggen niet te vermijden