Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: catamaran vraagje

catamaran vraagje 11 feb 2020 19:22 #1126170

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Beste zeilers,

Ik ben zopas terug van een 12 daagse zeilvakantie op de Britse maagden eilanden. We hebben een heel mooi rondje gemaakt.
Het was zalig ;-)
Voor de eerste keer hadden we een catamaran gehuurd, een Lagoon 40.

Wat ik al dacht is dat een catamaran niet erg hoog aan de wind kan zeilen met een nog acceptabele snelheid.
Maar wat mij meteen opviel ivm de verstaging bij koersen van halve tot ruime wind, het zeil dadelijk tegen de verstaging aankomt. Er zit dan al een overloop op van een meter of 2, maar als je overloop een 10 tal centimeter buiten het midden verplaatst, of de grootschoot wat viert, komt meteen al het uitgebouwd grootzeil boven tegen de verstaging al. Dus hoe meer je viert hoe meer zeil tegen de verstaging aankomt. Dus mijn indruk is dat de hoek dat je het grootzeil kan open zetten veel kleiner is door de verstaging die opzij aan de bananen bevestigd zijn. Dus ik vraag me dan ook het nut af van zo een grote overloop als je zeil dadelijk tegen de verstaging aankomt?
Is dat normaal eigenlijk?

Ik heb een paar foto en tekening bijgevoegd om het proberen wat duidelijker te maken.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 11 feb 2020 19:30 #1126173

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6329
had je wel de neerhouder strak?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 11 feb 2020 19:35 #1126176

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Voor de eerste keer hadden we een catamaran gehuurd, een Lagoon 40.

Wat ik al dacht is dat een catamaran niet erg hoog aan de wind kan zeilen met een nog acceptabele snelheid.

Heb geen verstand van catamarans maar dit Ziet eruit als een comfort hut. Ook monohulls kunnen comfort hutten zijn. Ik denk dat een wat sportievere cat gewoon hoog aan de wind komt?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 11 feb 2020 19:36 #1126177

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Op geen enkele van die catamarans in de fleet stond een neerhouder. Dat was de eerste opmerking bij de check in.
Is blijkbaar niet de gewoonte op een catamaran volgens die gast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 11 feb 2020 19:40 #1126179

Een sportieve cat (en een tri ook, maar daarvan zijn hier genoeg mensen die dat precies kunnen vertellen) zeilt net zo hoog aan de schijnbare wind als mono's. Alleen is hun snelheid tenminste 2 keer zo hoog en draait de vector van de schijnbare wind dus wat verder naar een kleinere hoek. Wil je dan toch de snelheid behouden (en dat wil je, geloof me), dan zul je dus een klein beetje moeten afvallen en dan dus een grotere hoek maken met de werkelijke wind. (en nu gaan mensen gooien met allemaal mooie afkortingen als awa en twa enzo... ;) )
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 11 feb 2020 19:42 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 11 feb 2020 21:25 #1126205

Door de brede overloop heb je op een cat normaal ook geen neerhouder nodig.

Bij de Lagoon 40 staat de mast én ver naar achteren en de zijstagen nog meer Zie je foto

Met iets code zero achtigs op en is het gr zeil maar uhh.. bijzaak. Zolang het maar het sleurende voorzeil niet in de weg zit.


Is bij bv Outremer 45 veel minder
Laatst bewerkt: 11 feb 2020 21:33 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 11 feb 2020 21:29 #1126207

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Is dat de reden waarom het zeil zo snel tegen de verstaging leunt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 11 feb 2020 21:34 #1126209

Yep


Wat voor voorzeilen zater er bij? Alleen de keerfok zoals hier
Laatst bewerkt: 11 feb 2020 21:51 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 12 feb 2020 07:35 #1126243

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Precies wat noggeentweerechterhanden zegt, belangrijk te beseffen dat er anders gezeild wordt met een een multihull. Zeker wanneer er relatief hoge snelheden gehaald kunnen worden. Dus idd eerder genaker achtige zeilen gebruiken bij ruimere koersen en niet voor de wind maar afkruisen.

Kort door de bocht bepaald de overloop de stand van het grootzeil en de grootschoot de vorm.
Laatst bewerkt: 12 feb 2020 07:37 door Chris 88.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 12 feb 2020 07:36 #1126245

  • Chris 88
  • Chris 88's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 90
Nou moet ik wel zeggen dat ik geen ervaring heb op comforthutten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 12 feb 2020 09:58 #1126274

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Ja inderdaad met keerfok
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 12 feb 2020 12:27 #1126309

Niks mis mee. Als je het maar naar je zin hebt gehad.

Maar net zoals een gehuurde polyvalk met zo'n kleine fok krijg je ruime wind met 5-6knp ook niet echt helemaal de perfecte beleving. Maar het volstaat. En je komt er ook.

De verhuurder krijgt van de gemiddelde huurder met zo'n set-up wel vaker de spullen heel terug. Bovendien is de construcite voor de voorbeam waar een code zero aanmoet met extra bridle's de (V lijnen naar de boeg ed) en kotterstag draagt niet echt bij aan de eenvoud.

Hebben ze op zich wel geinig opgelost bij Lagoon met die mast. De mast staat traditioneel boven op de voorbeam om een zo stijf mogelijk geheel te krijgen. De boten van Lagoon hebben een heel heel ander uitgantspunt. Slaat kennelijk aan want het stond vol op de stand van Boot.

Daar staat de mast veel meer naar achteren en zit de ondersteuning van de mast zit in het achterste deel van het kajuitdak verwerkt. De dikke plus is dat je geen mast voor je neus hebt maar twee ventilatie ramen en krijg je wel mooie zicht rondom naar voren als je binnen zit. Dat verkoopt beter.

Om de krachten niet te hoog te laten oplopen (en het gewicht te beperken) zullen ze daarom die zijstagen wel zo ver naar achteren gezet zijn. Ten koste van de trim mogelijkheden van het gr. zeil. Maar dat is zoals ik al aangaf maar bijzaak.
Laatst bewerkt: 12 feb 2020 12:52 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 12 feb 2020 16:03 #1126369

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
noggeentweerechterhanden schreef :
Niks mis mee. Als je het maar naar je zin hebt gehad.

Maar net zoals een gehuurde polyvalk met zo'n kleine fok krijg je ruime wind met 5-6knp ook niet echt helemaal de perfecte beleving. Maar het volstaat. En je komt er ook.

De verhuurder krijgt van de gemiddelde huurder met zo'n set-up wel vaker de spullen heel terug. Bovendien is de construcite voor de voorbeam waar een code zero aanmoet met extra bridle's de (V lijnen naar de boeg ed) en kotterstag draagt niet echt bij aan de eenvoud.

Hebben ze op zich wel geinig opgelost bij Lagoon met die mast. De mast staat traditioneel boven op de voorbeam om een zo stijf mogelijk geheel te krijgen. De boten van Lagoon hebben een heel heel ander uitgantspunt. Slaat kennelijk aan want het stond vol op de stand van Boot.

Daar staat de mast veel meer naar achteren en zit de ondersteuning van de mast zit in het achterste deel van het kajuitdak verwerkt. De dikke plus is dat je geen mast voor je neus hebt maar twee ventilatie ramen en krijg je wel mooie zicht rondom naar voren als je binnen zit. Dat verkoopt beter.

Om de krachten niet te hoog te laten oplopen (en het gewicht te beperken) zullen ze daarom die zijstagen wel zo ver naar achteren gezet zijn. Ten koste van de trim mogelijkheden van het gr. zeil. Maar dat is zoals ik al aangaf maar bijzaak.

Ik dacht het al wel, typische verhuur comfortbak dus.
We hebben ons inderdaad wel goed vermaakt (4 koppels, dus de insteek was ook meer vermaak dan echt zeilen). Maar zeiltechnisch vond ik het minder.... zeker met de uitstekende wind die er iedere dag stond.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 13 feb 2020 22:24 #1126782

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3302
Enige wat ik me nog kan voorstellen is dat je met die brede overloop de grootschoot (veel) strakker aan moet trekken dan je gewend bent op een monohull. Hij blijft dan ook bij vieren van de traveller langer uit de verstaging. Maar er zit zeker een grens aan, en die kun je makkelijk bereiken. Wij varen meestal downwind dus ook niet met het zeil optimaal open (om het grootzeil wat te beschermen).

Als het je lukt om wat op te loeven en tempo te maken (afkruisen) hoeft dat ook niet, dan mag het grootzeil al snel weer aangetrokken tot het punt waar hij niet meer in de zaling of bakstag hangt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 14 feb 2020 11:44 #1126883

Door je ervaring met een comfort container gelijk aan alle catamaran's over een kam te scheren dat ze niet hoog lopen vind ik wat kort door de bocht, je heb blijkbaar geen enkele ervaring hoe je zo'n boot optimaal vaart en dat je de verhuurder een gast noemt omdat hij je aangeeft dat er geen neerhouder wordt gebruikt stelt ook niet veel vertrouwen. Bij multihulls worden deze namelijk niet gebruikt en zijn ook niet nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 14 feb 2020 16:06 #1126950

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Ik heb totaal geen ervaring met een multihull, was voor mij de eerste keer.
Ik heb dus ook met mijn eigen ervaring met een monohull, met ruime rakken zitten af te kruisen om niet voor de wind te moeten varen om zo de zeilen te sparen (tegen verstaging)

Ja waarom ik gast zei, die mannen daar waren in mijn ogen niet bekwaam om een fleet uit te baten.
Hoe dat die boten vastlagen in de haven was ook om te janken...

Ik liet weten dat het ankerlicht niet werkte, het antwoord was. Gebruik dan het deklicht of de navigatie verlichting :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 14 feb 2020 16:20 #1126957

Je heb t wel gelijk als ze de boten zo behandelen en ook de regelgeving maar met een korreltje zout nemen omdat ze te lui zijn om de verlichting te vervangen.
Je hebt wel het schoolvoorbeeld van een comfort container gehuurd wat niet bekend staat om zijn goede zeil eigenschappen. Maar dat soort boten kennen we ook onder monohuls maar dat wil nog niet zeggen dat alle monohuls slecht varen.
Ik zelf vind dit een hele mooie catamaran die heel goed vaart, bij de laatste fastnet race won de deze en zat net voor de eerste class40 mono wat pure racers zijn.
www.catamaran-ts42.com/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 14 feb 2020 16:33 #1126960

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 606
Achteraf gezien had ik beter hier de vraag gesteld voordat ik vertrok he!

Waar moet ik mee rekening houden om met een catamaran te varen? Wat zijn de grote verschillen? Waar ik op moet letten?
Zeiltechnisch dan...

Waar ik het meest bang van was, was nog het makkelijkst ;-) Manouvreren met 2 motoren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 14 feb 2020 16:45 #1126963

We hebben wat multihull evenementen gedurende het jaar en je kan vaak wel bij mensen opstappen als je op zoek bent naar een multihull. Vragen staat altijd vrij :)
ctcnederland.nl/wp/evenementen/agenda/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

catamaran vraagje 14 feb 2020 17:17 #1126972

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Bij catamarans heb je verschillende factoren, voornamelijk breedte (stabiliteit) tegen zeiloppervlak en gewicht. Ik heb bouwplannen van een grainger 8.5, die is niet perse heel licht(gewoon glas/foamcore), maar wel breed en met veel zeil.Kan dus veel wind omzetten in snelheid, al is het geen m32 o.i.d. potentieel wel krachtiger dan bijvoorbeeld een gunboat g4, Al zal die met minder wind toch iets achterblijven. Dan heb je nog gewicht. Mono's varen van zichzelf al met veel dood gewicht rond, dus een kilo extra hier en daar merk je niet zoveel van. Multi's hebben dat niet. Elke kilo bespaard is snelheid gewonnen. Daar gaat het vaak de mist in. Veel van zulke cruising cats worden te zwaar gebouwd, met grote rompen, hoog vrij boord, grote kajuit tussen de rompen, en veel luxe voorzieningen, op een relatief smalle boot met weinig zeiloppervlak. De goede zeileigenschappen die multi's hebben worden dus teniet gedaan. Het is een beetje als een Porsche tegen een camper. Met de laatste ga je het circuit niet op, je rijdt er mee van camping naar camping.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.153 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl