Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 31 @12:00AM
ZF Zomermeeting Zuid 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Schroef lekt diesel

Schroef lekt diesel 28 juni 2020 12:24 #1179472

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 568
M'n bootje ruikt naar een diesel. Na varen op de motor ligt er altijd een klein plasje diesel onder de motor. Na mijn inspectie komt dit door eel lekje bij een schroef.
Zie foto. Wat te doen? En wat doet de schroef? Er zit een koperen ringetje onder. Waarschijnlijk een pakking lek van het schroefje? Bij aandraaien schroefje kan je blijven draaien en dicht niet goed.
OH ja het gaat om een yanmar 1gm10.

Ps aan de rechterkant zitten ook draden los maar geen idee wat de functie is. Zie foto
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 28 juni 2020 12:28 door Klein245.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 28 juni 2020 12:30 #1179473

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
Koper hardt uit onder druk, dus na eenmaal aangedraaid te zijn sluit hij niet meer netjes af. Als je het ringetje uitgloeit wordt het koper weer zacht. Ringetje eraf halen, roodgloeiend maken in een vlam, af laten koelen en weer aandraaien.

edit: vlam + lekkende diesel gaat niet lekker samen, dus ff ergens anders doen dat uitgloeien aub
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 28 juni 2020 13:42 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 28 juni 2020 12:31 #1179474

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26789
Dat schroefje is waarschijnlijk de ontluchting van het opvoerpomp. Nadat bijvoorbeeld het groffilter is vervangen moet het brandstofsysteem opnieuw worden ontlucht. Daartoe zit op de meest opvoerpompen een schroefje dat losgedraaid moet worden terwijl er brandstof wordt opgepompt, tot er inplaats van luchtbellen pure diesel uitkomt.

Als je aan dat schroefje kunt blijven draaien is de draad dol. Misschien kan er worden opgeboord en opnieuw draad in worden gesneden, waarna een groter boutje kan worden geplaatst. De pomp moet daarvoor echter wel gedemonteerd worden.
Laatst bewerkt: 28 juni 2020 12:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 28 juni 2020 12:54 #1179483

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1311
o, als hij dol is gedraaid gaat uitgloeien van het ringetje niet lukken...
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 28 juni 2020 13:03 #1179487

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7089
op onze vorige boot hadden we ook 1gm10, 1 van de eerste dingen die ik gedaan heb is dat waardeloze filterhuis demonteren en over boord zetten. wat een goedkope rommel.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 28 juni 2020 14:52 #1179521

Wadloper schreef :
Dat schroefje is waarschijnlijk de ontluchting van het opvoerpomp. Nadat bijvoorbeeld het groffilter is vervangen moet het brandstofsysteem opnieuw worden ontlucht. Daartoe zit op de meest opvoerpompen een schroefje dat losgedraaid moet worden terwijl er brandstof wordt opgepompt, tot er inplaats van luchtbellen pure diesel uitkomt.

Als je aan dat schroefje kunt blijven draaien is de draad dol. Misschien kan er worden opgeboord en opnieuw draad in worden gesneden, waarna een groter boutje kan worden geplaatst. De pomp moet daarvoor echter wel gedemonteerd worden.

Dit is geen pomp, maar een simpel filterhuisje, pomp zit onder op het motorblok.

Het huisje is van giet alu, grootste probleem, de stalen schroef vuuuuuuul te vast willen draaien :ohmy:

Ringetje wat je nu hebt weg gooien, maar voor die tijd even bij een automaterialen zaak langs , die hebben assortiment doosjes, neem je een paar aluminium ringetjes mee.

en nog een keer ten overvloede, hij dicht af door de passing, dus handvest met je vingers zou het lekken al over moeten zijn, hij trilt dan alleen nog los dat hele kleine zetje doe je met een sleutel, meer niet !!!
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 28 juni 2020 16:04 #1179547

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4466
Het boutje met de koperen ring is niet de officiƫle ontluchting, maar een overblijfsel uit vroeger tijden, de tegenwoordig niet (meer) gebruikte aansluiting van de lekolieleiding. Ernaast zie je het eigenlijke ontluchtingsschroefje, dat met de kruiskop gleuf en een kunststof afdichtingsringetje. Let op, die schroefdraad is kleiner en nog kwetsbaarder voor brute kracht.
Het dolgraaide gat van jouw boutje kun je uitboren en opnieuw van een iets grotere schroefdraad voorzien, en met een passend boutje en koperen ring definitief afsluiten.

In een ouder draadje heb ik al eens een foto geplaatst van het als ontluchting bedoelde schroefgat, ontluchtingsschroef en kunststof ringetje.

zeilersforum.nl/index.php/foru...gd-ivm-yanmar#962362

De loshangende schuifstekkertjes zijn de aansluiting van de toerental sensor, die in die buurt in het vliegwielhuis geschroefd kan worden. Deze sensor is niet standaard aanwezig, maar kan wel geplaatst worden. Je hebt dan ook nog een speciale toerenteller klok nodig.

Van de loshangende connector kan ik nu niet nakijken wat de functie is, ik zit op de boot en heb de documentatie niet bij de hand.
Laatst bewerkt: 28 juni 2020 16:07 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 28 juni 2020 16:35 #1179561

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 568
CeesS schreef :
De loshangende schuifstekkertjes zijn de aansluiting van de toerental sensor, die in die buurt in het vliegwielhuis geschroefd kan worden. Deze sensor is niet standaard aanwezig, maar kan wel geplaatst worden. Je hebt dan ook nog een speciale toerenteller klok nodig.
oh, maar ik heb naast de gashendel een toerenteller die gewoon werkt. Dus is deze dan evt. een extra toerenteller?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 28 juni 2020 16:47 #1179569

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4466
Klein245 schreef :
CeesS schreef :
De loshangende schuifstekkertjes zijn de aansluiting van de toerental sensor, die in die buurt in het vliegwielhuis geschroefd kan worden. Deze sensor is niet standaard aanwezig, maar kan wel geplaatst worden. Je hebt dan ook nog een speciale toerenteller klok nodig.
oh, maar ik heb naast de gashendel een toerenteller die gewoon werkt. Dus is deze dan evt. een extra toerenteller?

Het kan zijn dat een aansluiting om de kabelboom heen gemaakt is, of een universele toerenteller op de alternator aangesloten. De originele Yanmar toerenteller meet het toerental door de per tijdseenheid voorbijkomende tanden op de tandkrans van het vliegwiel te tellen, zeer nauwkeurig dus. zie bijgaande pdf

Bijlage:

Bestandsnaam: toerenteller1GM10.pdf
Bestandsgrootte:163 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 07 juli 2020 20:19 #1183046

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 568
Op aanraden van een scheepsmonteur de koperen ring vervangen voor een kunststof ring met maat m8. Er blijft nog steeds diesel uitlopen, niet veel maar toch. Wat nu te doen? Klep losmaken en tappen naar m10? Is er wel genoeg vlees voor tappen naar m10? Maar blijft er dan geen diesel stromen terwijl schroef en kapje eraf is?
Ergens een nieuw dekseltje op de kop tikken met nog goed schroefdraad? Ps welk bedrijf heeft dergelijke spullen?
Ik zit te denken om (net zoals bij een waterleiding) witte tape om de schroef te wikkelen maar dat zal wel niet zo verstandig zijn met evt. verlies van tape in de machine. Er zullen vast wel kenners zijn die hier een juiste oplossing voor hebben.
Laatst bewerkt: 07 juli 2020 20:26 door Klein245.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 07 juli 2020 20:27 #1183052

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2628
Je kunt proberen om het boutje met vloeibare pakking te monteren. Als je geluk hebt blijft ie dan wel een jaar of vijf dicht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 07 juli 2020 20:29 #1183053

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 568
Rikken schreef :
Je kunt proberen om het boutje met vloeibare pakking te monteren. Als je geluk hebt blijft ie dan wel een jaar of vijf dicht
krijg ik 'm dan nog wel open voor ontluchten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 07 juli 2020 20:34 #1183055

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1183
Dit is een crime bij Yanmar, ik heb er nieuwe draad ingetapt destijds en een gewone bout ingedraaid. Probleem opgelost, moet je ontluchten dan kun je dat bij de verstuivers wel doen, dat gaat ook prima, want bij het geringste te vast draaien is de boel zo weer dol en een nieuw filterhuisje kost over de 100 euro als ik mij dat nog goed herinner.
Mvg Grover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 07 juli 2020 20:40 #1183060

Tape kan je wel proberen, maar wordt door de puristen hier afgeraden. Rommel van die tape wil je niet in je motor hebben.

Als je toch gaat afdichten, gebruik dan Loctite 577.
Om dat te gebruiken moet je de boel wel goed ontvetten, dus deksel demonteren, en schoonmaken.

Kan je net zo goed gelijk opboren, en met een hand-tapje iets grotere schroefdraad snijden. En dan boutje met Loctite 577. Is daarna 100% dicht.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 07 juli 2020 20:42 #1183061

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4006
1 maat groter schroefdraad in tappen, geschikte bout er in en met een nieuwe koperen ring afdichten.
Niet meer aan zitten de andere ontluchting werkt prima alleen.
Deze Yanmar filters zijn slecht geconstrueerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 07 juli 2020 20:50 #1183066

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2201
Klein245 schreef :
Ik zit te denken om (net zoals bij een waterleiding) witte tape om de schroef te wikkelen
Bij mij loste de tape gedeeltelijk op in de diesel. Ik heb toen (niet in een boot) de zaak afgedicht met Loctite 561. Zit na 15 jaar nog hartstikke dicht. (op de foto 8 schroefdraadverbindingen)
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 07 juli 2020 20:53 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 07 juli 2020 22:25 #1183083

Moet het een special yanmar filter zijn? Je kan toch gewoon een nieuw diesel filter met een nieuwe houder ergens monteren slangen eraan en gaan met die banaan. Ik heb voor een houder gekozen met gelijk een handpompje er op. Dat is makkelijk het nieuwe filter vol te trekken en te ontluchten. :whistle:

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 08 juli 2020 05:52 #1183108

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6054
Als er aan de binnenzijde ruimte is en je gebruikt deze bout niet als ontluchting kan je er misschien ook een langere bout in zetten met een moertje aan de binnenzijde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 08 juli 2020 06:07 #1183113

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6106
Die rode plusdraad die over je motor ligt is echt een heel slecht plan.
Bij het trillen van je motor schavielt de draad door en maakt zo een mooie vonkenboog naar je motor waar een brand uit kan volgen mocht er diesel in de buurt zijn. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 08 juli 2020 14:53 #1183296

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 568
Een motorenbedrijf in de buurt heeft dmv helicoil de draad weer in orde gemaakt en lekt nu niet meer. Ik had een lijmtang gezet op de brandstofslang en zo kon zonder veel morsen van diesel het filter eruit. Ik plaatste het filter terug en opende de ontluchtingsbout (die voorheen dus lek was). Lijmtang los gemaakt en dmv brandstofpomp net zolang gepompt totdat er diesel uit kwam.
So far so good. Motor gestart en lopen maar na ik schat 20 seconden stopte de motor en krijg 'm niet meer aan de praat. De dieseltank staat hoger dan de motor dus lijkt mij natuurlijke druk voldoende maar helaas.
In de leiding van de dieseltank naar de brandstofpomp zit ook een rode bus. Ik vermoed ook een brandstoffilter. Die heb ik open gedraaid en er kwam diesel uit. Daarna weer dicht gedraaid maar ik krijg de motor niet aan de praat. Startmotor is prima, de motor loopt ook rond dmv startmotor maar slaat niet aan.
Wat zie ik over het hoofd?
Bij een auto heb je de ANWB maar wat doet men gewoonlijk in een jachthaven die geen jachtservice heeft bij motorproblemen?
Ik lig in Uitgeest, jachthaven Swaansmeerpolder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 08 juli 2020 16:25 #1183317

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4466
Ontluchten doe je volgens het principe 'go with the flow'. Voor jouw 1GM10 : Vanaf de brandstoftank kom je meestal eerst een groffilter / waterafscheider tegen. Als daar de lucht uit is, kom je bij je opvoerpomp, met daarna het fijnfilter. De opvoerpomp heeft geen eigen ontluchting, dat doe je op het fijnfilter. Dat heb je kennelijk gedaan. Dan kom je bij de lagedruk (aanvoer) zijde van de injectiepomp. Daar zit in de banjobout een ontluchtingsschroefje verstopt. Met de handbediening van je opvoerpomp net zo lang pompen tot er geen luchtbellen meer vrijkomen. De HD zijde (verstuiver) hoef je vrijwel nooit te ontluchten. Ik probeer een plaatje te vinden waarop dit duidelijk staat aangegeven.
Laatst bewerkt: 08 juli 2020 16:26 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 08 juli 2020 16:36 #1183320

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4466
Zie hier voor een complete beschrijving


Bijlage:

Bestandsnaam: C777Brands...-2-3.pdf
Bestandsgrootte:511 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 08 juli 2020 17:44 #1183336

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7089
de yanmar heeft links onder een hand pompje, net zo lang pompen tot je duim zeer gaat doen en dan nog tien minuten doorpompen.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 08 juli 2020 18:35 #1183344

  • Klein245
  • Klein245's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 568
b100 schreef :
de yanmar heeft links onder een hand pompje, net zo lang pompen tot je duim zeer gaat doen en dan nog tien minuten doorpompen.
met ontluchtingschroef open of dicht? Want bij open loopt de diesel bij het schroefje er uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroef lekt diesel 08 juli 2020 18:39 #1183345

  • grover
  • grover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1183
Ik draaide altijd de verstuiver leidingen los bij de verstuivers starten totdat de lucht eruit was dichtdraaien en dan naar de volgende,dit werkt perfect.
Mvg Grover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl