Bert65 schreef :
Ik vind dat erg ingrijpende reparaties aan een boot van 19 jaar oud. Wat zou er gebeurd kunnen zijn?
Dat vind ik ook. Mogelijk speelde er een elektrolyseprobleem (boot altijd aan walstroom, veel staal in de nabijheid van de ligplaats etc) en/of zijn de anodes niet goed bijgehouden. Ik zou in ieder geval ook de afsluiters goed bekijken, als daar sporen van roze en/of corrosie op te zien zijn is er sprake van ontzinking en moeten ze allemaal vervangen worden.
www.jeanneau-owners.com/hintsandtips/thruhulls.html
Urentellers op boten zijn nooit betrouwbaar. Ze tellen doorgaans slechts het aantal uren waarop ze spanning geleverd krijgen van de alternator. Ze zijn niet beveiligd zoals in auto's. Als je hem afkoppelt stopt hij met tellen en als je er een nieuwe in zet begint die weer vrolijk bij nul. Als je hem thuis aan een 12V voeding hangt kan je hem doordraaien, op ieder gewenst moment laten stoppen en weer terugmonteren. Een urenteller is dus alleen geschikt voor de eigenaar om het onderhoud op af te stemmen en bijvoorbeeld om het brandstofverbruik te meten. Het is geen meting van het totale aantal uren dat de motor daadwerkelijk gelopen heeft. Hooguit een indicatie.