heb er 1 gehad, 4 jaar mee gezeild op ijsselmeer en wadden, paar maanden geleden verkocht. superfijne boot, snel met weinig wind, vanaf 15 knopen heb je aan de wind wel rif nodig, als het 20 knopen word dan loopt hij constant uit zijn roer aan de wind.
voorgaande zeg ik om aan te geven dat een dergelijk licht snel bootje gewoon enorm gevoelig is voor trim en actief zeilen. aan de wind zeil je het liefst met schoot in de hand, ik was zelf veel bezig met de overloop. met 2 zeilers aan boord helemaal prima, zeker als je aan het daysailen was want zit zo dicht bij open boot zeilen als je kunt komen op een kielboot denk ik. op vakantie werd dat actieve varen wel wat vermoeiend waardoor je best wel vaak met gereeft grootzeil vaart om ook koffie te kunnen drinken enzo.
ik had hem met het geupgrade zeil en mast. dus torentuig met kleine uitbouw. de orginele fathead met niet verjongde mast was niet te varen als er wind was begreep ik. In slovenie blijkbaar minder een probleem. Voor zover ik weet zijn er ook bijna geen 210's met de fathead meer. Elan heeft heel snel een retrofit gedaan.
met de windkracht 5 en een rif prima te zeilen, ook in je eentje denk ik. elke aanpassing heeft duidelijk effect dus enige kennis van trim cq expirimenteerdrift om het bootje goed te leren kennen is wel erg aan te raden.
en een autohelm want geen enkele directionele stabiliteit voor hijsen zeilen ed.
mijns inziens onvergelijkbaar met de first en de etap. vaar je rondjes omheen. binnencomfort weet ik niet hoe dit vergelijkt. ik vond het prima, goede bedden en genoeg opslagruimte. wel heel licht hout gebruikt waardoor ik een aantal dingen versterkt hebt, bv de klep bij toilet die de voorpiek een lang bed maakt want die was al gekraakt toen ik hem kocht. ook bij de ingang heb ik enkele aluminium strips aangebracht en wat hout vervangen/versterkt zodat het zijn functie kan uitoefenen zonder dat het kapot gaat cq enorm slijt.