idem bij ons, vorig jaar op de Oosterschelde, na de kentering de ankerketting om de bulb heen, 2 meter diep lukt dat niet met een pikhaak van aluminium.
Lang verhaal kort; extra anker gezet, lijn mee naar beneden voorbij de bulb vastgezet op de ketting naar het anker toe, spanning erop de extra lijn en toen dan de spanning aan de boegzijde eraf toen de ketting om de bulb heen geleid was.
Best spannend want je wil écht niet onder water met je vingers in die ketting vast komen te zitten.
nooit leuk en in de zomer nog wel ok
![:unsure: :unsure:](/media/kunena/emoticons/unsure.png)
, maar geen leuk gegeven in voorjaar of najaar
Tony2920 schreef :
AndreAzuree schreef :
2 keer gehad ook. Mijn truc was een stootwil aan de ankerlijn te knopen en die domweg overboord te kieperen. De boot komt dan los van de lijn, daarna pik je de stootwil weer op.
Die methode begrijp ik niet.
Stootwil aan de ankerlijn, en dan ?
Ankerlijn vieren of losgooien ?
En dan op de motor terug aan de stootwil om terug te voor anker te gaan?
Ik weet niet of dat lukt, want bij mij is er onderaan de kiel een bulp een druppelvormige verzwaring, waar de lijn en of ketting mogelijks rond gaat blijven zitten.
Lijkt me niet de gemakkelijkste oplossing.
Zal er dus ook van afhangen hoe je kiel eruit ziet welke methode het meeste kans op succes bied.