- handzame zeilen. Moeten op de meest vreemde oorden gerepareerd worden. Weet hoe je ze met de dinghy van boord krijgt.
- goede atmosferische motor (geen turbo) met grote range. Tenzij je dobberen leuk en veilig vindt.
- grote machinekamer waar je rondjes om alles kan lopen. Je zit er vaak, dan wil je niet de kombuis, kooi, trap opgebroken hebben. De machinekamer is dus ook je werkplaats.
- snel wendbaar schip, soms wil je pirouettes draaien. Geen langkieler dus. Die lijken heerlijk stabiel, maar als je wilt, draaien ze niet.
- lange waterlijn met smalle entreehoek op de boeg. Soepel door de korte golven, niet eroverheen.
- oog op de boeg op de waterlijn voor de snubber aan de ankerketting. Scheelt 5 meter ketting steken en minder geluid.
- zeekooien midscheeps. Dat dubbele bed gebruik je alleen in de haven.
- geen watermaker, tenzij je denkt elke dag te willen douchen of als je niet met flessenwater wil sjouwen. Geloof me, als je eindelijk aan land bent ben je blij met een beetje exersize. Onze 700 liter was altijd genoeg met drie man aan boord.
- ruim gangboord, zodat als je struikelt je niet je scheenbeen breekt omdat je knel zit.
- hoge zeerailing dubbeldraads, niet zo een struikeldraadje op 50 cm.
- belangrijkste van alles: permanente davits voor de dinghy. Of een garage, maar ja, we zijn geen miljonairs. Dat bijbootje is je taxi, op elk moment nodig, en je wil hem niet kwijt, dus ophijsen dat ding, ook tegen diefstal. Vergeet oppompen elke keer, dat is een exersize die je niet wilt op den duur.
- kooktoestel voor-achter, niet half cardanisch SB-BB. Of je valt er zelf in of de pan met inhoud werpt zich in jouw schoot (heet!)
- hutje buiten achter de kajuit. Heerlijk beschermt tegen alle weersinvloeden en zeewater en toch buiten, wind speels door je haren.
- bankje binnen direct achter de deur naar buiten. Met gordels. Zo zit je veilig onder alle omstandigheden en heb je zicht op alles (als de deck-saloon goed ontworpen is).
- max. 18 m airdraft max. 1,80 m draft. Zo heb je speling zowel bij bruggen als bij ankerplekken. Uiteraard dieper en hoger kan, maar ik vind dit een mooi compromis. Daarom is de Horizon een ketch.
- snelle autopilot, 6 sec is beter dan 13 sec. Toen ik vroeger met het waarschip voer trok ik de helmstok over met 1 sec. Anders lagen we dwars op de golf! Dus ook snelle gyro etc. Wereldreis gaat met veel achterlijke winden. Koersvastheid is dan geboden bij flinke golfslag, anders te vaak een Chinese gijp. En dat is schade.
- goede mastklim mogelijkheid. Je val komt 1 of meerdere keren naar beneden! Sir Chichester schreef er al over.
Bovenstaande is niet bedoeld als discussie stuk. Just my 2 cts.
Advies: laat je niet gek maken, gewoon gaan. Als je jezelf happy voelt met de keuzes die je maakt. Midden op de oceaan telt er maar 1 ding: je kan alleen maar goed functioneren als je je senang voelt. Het schip is niet het zwakke punt (mits....), de crew wel.