Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Manoeuvreren Contessa 32 vs HR Monsun 31 etc

Manoeuvreren Contessa 32 vs HR Monsun 31 etc 25 nov 2020 22:32 #1231385

  • Sunny
  • Sunny's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 85
Beste mensen,

Wat zijn de verschillen op het gebied van manoeuvreren op de motor en draaicirkels bij schepen als een HR monsun (langkiel), schepen als een contessa 32 (semi s-spant met schroef in skeg), schepen als een HR 29 (semi s-spant met schroef stuk voor roerblad) en misschien nog schepen als een Albin Vega ( schroef boven het roerblad)?

Zelf enkel op Vinkiel boten gevaren.
Lijkt me dat zo'n Vega het slechtst manoeuvreert, gevolgd door langkielers, en daarns semi s-spanten.
Maar roerblad met daarin de schroef is het zelfde bij zo'n HR Monsun als bij een Contessa 32. Maakt de locatie van de schroef veel uit voor manoeuvreren / achteruit varen of hier vooral de lengte van de kiel bepalend? Lijkt me dat draaicirkel stuk kleiner is bij de Contessa en de HR 29 ten opzichte van HR Monsun
Laatst bewerkt: 25 nov 2020 22:53 door Sunny.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Manoeuvreren Contessa 32 vs HR Monsun 31 etc 26 nov 2020 07:40 #1231418

Langkieler draait langzamer dan een semi-langkieler, die er weer langzamer draait dan een vinkieler.
Of je dat fijn vindt is een kwestie van proberen. Je zult in kleine ruimte dus her en der een springejte etc nodig hebben. Op zich niet erg: even mee oefenen en je komt een heel eind!

Boten met een langkiel 'liggen' anders in het water en gaan in de regel ook anders door de golven. Als je je daarbij fijn voelt, is dat wat extra werk bij manoeuvreren die moeite zeker waard. Dat is een kwestie van smaak, en proberen. Als je wilt mag je het wel eens ervaren op mijn (vol)langkieler, maw: met aangehangen roer, kiel loopt dus echt maximaal lang door. Mijn boot is wel kleiner, 26 voet (Invicta 26), maar geeft je wel vast een idee.

Note: wat veel scheelt: als een langkieler een aangehangen roer heeft, dan vaart ze doorgaangs beter (lees: minder slecht ;) ) achteruit dan een langkieler die een roer heeft dat onder de romp begint. Dat verschil is vrij groot. (maar wel: hoe langer de boot, wordt dat verschil wel kleiner).

Schroef boven roerblad werkt slecht bij achteruit (nog erger dan een semi-langkieler, en vaak zelfs versus een langkieler), vandaar dat je op veel van die boten nog een 2e roerblad er achter ziet komen (worden er naderhand door de eigenaars ingemaakt).

Hoe verder de schroef naar achteren zit, hoe beter manoeuvreren.
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 10:27 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Manoeuvreren Contessa 32 vs HR Monsun 31 etc 26 nov 2020 09:59 #1231457

Ik heb jaren gevaren met een Monsun. Het achteruitvaren geeft af en toe wel wat bekijks in de haven maar als je dit wat vaker gedaan hebt is het goed te doen. Er zijn echter ook situaties waar je wat meer moeite moet doen. Met veel zijwind kan het zijn dat je een extra rondje moet doen.

Soms zie ik ook boten een heel eind achteruit varen in de haven en dan een box in varen. Dat vond ik met de Monsun nooit een optie.

Wat wel veel uit kan maken is het type motor wat er in ligt. Een modernere motor die snel op toeren is maakt heel veel uit. Daar wordt het echt een stuk makkelijker van.

Als je eenmaal weer aan het zeilen bent ben je het manoevreren snel vergeten en zit je weer heerlijk, mits goed getrimd, met een pink aan de helmstok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Manoeuvreren Contessa 32 vs HR Monsun 31 etc 26 nov 2020 17:18 #1231613

  • LBruins
  • LBruins's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Wind is ook een factor in dit topic over manoeuvreren en achteruit varen.

Met rustig weer stuur je met de meeste rondspanten met vrijhangend roer en saildrive zo achteruit de hele haven door. Een (semi)langkieler heeft de schroef achterin en meer wieleffect Gevolg: recht achteruit varen gaat alleen met regelmatige correctie "stutten" of soms zelfs ook helemaal niet. Wieleffect is overigens wel voorspelbaar en in minstens 50% van de gevallen ook handig.

Als het gaat waaien wordt het anders. Een lichte rondspant zal makkelijk verwaaien. Wachten voor de sluis en langzaam manoeuvreren kan dan lastig zijn. Een (semi)langkieler heeft in het algemeen een lagere romp en meer nat oppervlak. Daardoor verwaait de boot merkbaar minder.


Overigens, ook als het echt waait kun je met een rondspant nog prima achteruit tegen de wind invaren. Dat is dan ook ook de truc om de boot stil te leggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Manoeuvreren Contessa 32 vs HR Monsun 31 etc 26 nov 2020 18:22 #1231651

LBruins schreef :
..

Met rustig weer stuur je met de meeste rondspanten met vrijhangend roer en saildrive zo achteruit de hele haven door. Een (semi)langkieler heeft de schroef achterin en meer wieleffect Gevolg: recht achteruit varen gaat alleen met regelmatige correctie "stutten" of soms zelfs ook helemaal niet. Wieleffect is overigens wel voorspelbaar en in minstens 50% van de gevallen ook handig. ...

Dat hangt van de boot af, vaak kun je middels even een dot gas geven (en daarmee de boot in 'gang' brengen (icm de wielwerking))en daarna gas terugnemen de juiste richting op zonder vaak te hoeven corrigeren.
Key bij die 'dot gas' is dat je al anticipeert voor dat je dat doet op: hoe schuin versus de rechte lijn die je wilt gaan varen, moet je liggen om te beginnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.257 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl