Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: productiezeilboten nog wel zeewaardig ?

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 18:52 #1253813

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6380
lang niet alle materialen vloeien, heur
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 19:04 #1253817

Erikdejong schreef :
Tussen terugveren en breken zit nog een gebied met de naam 'permanente vervorming'.

daar doelde ik op :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 19:48 #1253834

  • Andere M
  • Andere M's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Zit er bij polyester niet heel weinig ruimte tussen terugveren en breken? Ik heb meer ervaring met epoxy en daar ben ik nog nooit permanente vervorming tegengekomen, wel terugveren en breken.

Misschien is het wel een oplossing om het matrixframe en de onderkant van de romp rond de kielaanhechting met aramidevezels en specifiek daarvoor ontwikkelde harsen meer geneigd te maken tot in- en terugveren?

Ik vrees alleen dat dit dermate complex wordt dat hiervoor een hele boel trial en error nodig is. Die trial en error dat is natuurlijk allerlei afbrekende kielen, door midden brekende boten en andere ellende die we nu juist willen voorkomen.

Dan zal een hiervoor geschikte vezel en hars ook nog duurder zijn (materiaal en arbeid) dan het glas-polyester dat nu gebruikt wordt.

Eerlijk gezegd heb ik weinig vertrouwen in deze "briljante" oplossing van mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 19:56 #1253838

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5190
Gewoon de matrix bouwen die over een slot past in de romp waar de kiel in valt, dikke flens om de kiel die in de romp valt, korte bouten die door de top van de romp en matrix vallen. Zo houd de kiel de matrix naast de lijmverbinding tegen de romp aan, en de hele constructie houdt de kiel stijf waar die zitten moet. Niet zo moeilijk, niet veel duurder, makkelijk in productie in te passen, vrijwel te bouwen door apen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 19:57 #1253839

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Erikdejong schreef :
Ilex schreef :
Is dat alles om jullie van zeewaardigheid te overtuigen?
Ik heb al eerder geprobeerd aan te geven wat zeewaardigheid allemaal inhoud in mijn optiek, maar kielen schijnt toch het belangrijkste te zijn.
Dat komt omdat velen alleen oog hebben voor het prestatie metertje en daardoor de diepte meter vergeten....
;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 20:04 #1253843

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16877
Gewoon de matrix bouwen die over een slot past in de romp waar de kiel in valt, dikke flens om de kiel die in de romp valt, korte bouten die door de top van de romp en matrix vallen. Zo houd de kiel de matrix naast de lijmverbinding tegen de romp aan, en de hele constructie houdt de kiel stijf waar die zitten moet. Niet zo moeilijk, niet veel duurder, makkelijk in productie in te passen, vrijwel te bouwen door apen.

Zou een slot van zo'n 15 cm voldoende zijn? Veel meer ruimte hebben de meeste boten nu niet onder de vloer?
Klinkt als een goede oplossing, heb je daar ook voorbeelden of foto's van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 20:49 #1253861

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8279
AndreAzuree schreef :
Erikdejong schreef :
Dat is precies wat een polyester ophanging van zichzelf al doet. Lijkt me een typische oplossing voor ene probleem wat niet bestaat.

één detail: polyester veert niet terug zonder schade....

Die veer mag ook prima van glasvezel of carbon zijn. Het buffert wel. Slaat tijdelijk energie op, en geeft die weer af als t je minder slecht uitkomt. En kan zo de piek kracht flink aftoppen

Maar ook daar zit een keer een grens aan. Dus, ja, t blijft stuk kunnen. Maar vooral zal de toegevoegde complexiteit en bijbehorende kwetsbaarheid een sta in de weg zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 20:53 #1253865

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8279
JRomkes schreef :
Gewoon de matrix bouwen die over een slot past in de romp waar de kiel in valt, dikke flens om de kiel die in de romp valt, korte bouten die door de top van de romp en matrix vallen. Zo houd de kiel de matrix naast de lijmverbinding tegen de romp aan, en de hele constructie houdt de kiel stijf waar die zitten moet. Niet zo moeilijk, niet veel duurder, makkelijk in productie in te passen, vrijwel te bouwen door apen.

Deels ben ik niet zo bang voor de matrixlijmverbinding exact ter plekke van de kiel. Inderdaad is de kiel stijf genoeg om daar afpellen te voorkomen. Het probleem zit een metertje verderop.

En nogmaals: op zich is dat ergerlijk, maar niet meteen onacceptabel. Wat dat wel is, is dat je vervolgens je boot moet slopen om er achter te komen of t inderdaad mis is.
Laatst bewerkt: 15 feb 2021 20:55 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 21:04 #1253868

JRomkes schreef :
Gewoon de matrix bouwen die over een slot past in de romp waar de kiel in valt, dikke flens om de kiel die in de romp valt, korte bouten die door de top van de romp en matrix vallen. Zo houd de kiel de matrix naast de lijmverbinding tegen de romp aan, en de hele constructie houdt de kiel stijf waar die zitten moet. Niet zo moeilijk, niet veel duurder, makkelijk in productie in te passen, vrijwel te bouwen door apen.

waarom wordt dat nu nog niet toegepast?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 21:09 #1253871

De jachtbouw wereld is vreselijk conservatief omdat zeilers graag bij het oude vertrouwde blijven. Zie maar hoeveel mensen nog steeds denken dat een smalle zware langkieler nog steeds het toppunt van zeewaardigheid is.
Voordat dit soort kiel constructies gemeengoed worden moet er heel wat tijd voorbij gaan. He grappige is dat zo'n kast op de meeste boten een perfecte stand maakt voor de kajuittafel en dus zelfs het interieur beter maakt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 21:11 #1253873

Erikdejong schreef :
De jachtbouw wereld is vreselijk conservatief omdat zeilers graag bij het oude vertrouwde blijven. Zie maar hoeveel mensen nog steeds denken dat een smalle zware langkieler nog steeds het toppunt van zeewaardigheid is.
Voordat dit soort kiel constructies gemeengoed worden moet er heel wat tijd voorbij gaan. He grappige is dat zo'n kast op de meeste boten een perfecte stand maakt voor de kajuittafel en dus zelfs het interieur beter maakt.

Wat wil je nog meer: een stevige kiel en een prachtige drankkast/eettafel!
Laatst bewerkt: 15 feb 2021 21:12 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 21:14 #1253877

holtere schreef :
Zou een slot van zo'n 15 cm voldoende zijn? Veel meer ruimte hebben de meeste boten nu niet onder de vloer?
Klinkt als een goede oplossing, heb je daar ook voorbeelden of foto's van?
of 15cm voldoende is hangt af van de maat van de boot. Voor een 20 voeter zou dat zeker wel voldoende zijn. Wil je het concept goed tot zijn recht laten komen en er dus de voordelen van pakken dan zit je al snel aan een centimeter diepte per voet in bootlengte. Meestal zit de kiel onder de kajuit tafel, dus de kast kan direct dienen als fundatie voor de tafel.

Hier een tekeningetje zoals ze het op de Maxfun 35 hebben gedaan.

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 21:38 #1253885

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Erikdejong schreef :
holtere schreef :Zou een slot van zo'n 15 cm voldoende zijn? Veel meer ruimte hebben de meeste boten nu niet onder de vloer?
Klinkt als een goede oplossing, heb je daar ook voorbeelden of foto's van?of 15cm voldoende is hangt af van de maat van de boot. Voor een 20 voeter zou dat zeker wel voldoende zijn. Wil je het concept goed tot zijn recht laten komen en er dus de voordelen van pakken dan zit je al snel aan een centimeter diepte per voet in bootlengte. Meestal zit de kiel onder de kajuit tafel, dus de kast kan direct dienen als fundatie voor de tafel.

Hier een tekeningetje zoals ze het op de Maxfun 35 hebben gedaan.



Dit is juist een zwakke constructie omdat het moment volledig op de hoeklassen komt.
Bij de oorspronkelijke kielconstructie van de MaxFun was de kiel doorgestoken tot boven in de kast.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 21:48 #1253887

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Dit plaatje zocht ik.
Bijlagen:
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 15 feb 2021 21:50 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 21:48 #1253888

Klopt, maar er werd gevraagd om een voorbeeld van hoe de kiel in de kast ziten hoe de kast er uitziet. Dit was het enige voorbeeld wat ik kon vinden. Helaas is het op de MF35 niet uitgevoerd zoals het had gemoeten, maar het concept is juist goed en heel erg fail-safe.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 21:51 #1253889

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16877
Met goede kit ertussen kon demonteren nog weleens een dingetje worden :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 21:53 #1253891

Er hoeft geen kit tussen, ik zou er een paar nylon glijstrippen in het diagonale deel opzetten, dan is het verwijderen van de kiel niet meer als een uurtje werk en word de boel tenminste nog eens regelmatig geinspecteerd zoals het zou moeten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 22:04 #1253897

  • Andere M
  • Andere M's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 66
Voor zijwaardse krachten ziet deze laatste oplossing er heel degelijk uit. Voor krachten in de lengterichting (zoals bij aan de grond lopen) moet de lengte van deze constructie wel zo groot mogelijk zijn. In tegenstelling tot eerdere oplossingen kan dat met deze oplossing wel zonder de koorde van de kiel te moeten vergroten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 15 feb 2021 22:05 #1253898

  • STAYER
  • STAYER's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Nylon??? Dan toch liever een stabieler materiaal dat geen water opneemt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 07:05 #1253917

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8279
Andere M schreef :
Voor zijwaardse krachten ziet deze laatste oplossing er heel degelijk uit. Voor krachten in de lengterichting (zoals bij aan de grond lopen) moet de lengte van deze constructie wel zo groot mogelijk zijn. In tegenstelling tot eerdere oplossingen kan dat met deze oplossing wel zonder de koorde van de kiel te moeten vergroten.

Klopt.

Dat is precies wat er bij de Heiner Pups Maxfun mis gegaan is:

drive.google.com/file/d/18ZErY..._y6/view?usp=sharing

My take on things.

Als er 4 ipv 3 bouten waren gebruikt die dan vervolgens ook nog eens aan de uiteinden waren gezet, was er niks mis gegaan. Voor de kosten van 1 bouten had je een rocksolid constcructie gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 07:50 #1253924

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Joop66 schreef :
De romp+tuig van een zeiljacht is geen puntmassa. Ook bij een Maxfun niet.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 08:47 #1253947

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8279
JotM schreef :
Joop66 schreef :
De romp+tuig van een zeiljacht is geen puntmassa. Ook bij een Maxfun niet.

Genoteerd. Zoals op pag 4 of zo van deze discussie vastgesteld: We weten allebei niet wat er precies gebeurt. Zonder onderzoek blijft dat pissen in de wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 10:07 #1253967

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Joop66 schreef :
JotM schreef :
Joop66 schreef :
De romp+tuig van een zeiljacht is geen puntmassa. Ook bij een Maxfun niet.

Genoteerd. Zoals op pag 4 of zo van deze discussie vastgesteld: We weten allebei niet wat er precies gebeurt. Zonder onderzoek blijft dat pissen in de wind.

Dan hoef je ook niet de schijnnauwkeurigheid van een berekening in Excel (met 7 cijfers achter de komma) op te houden. Want je weet dat je een serieuze invloed weglaat: net doen alsof een romp+tuig geen traagheidsmoment heeft en een rotatie van 16° in 0,25 seconden "zonder slag of stoot" gaat.

Dit is precisie-pissen en net doen alsof er geen wind is, terwijl je jas wappert.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 16 feb 2021 10:11 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 10:18 #1253970

Ik zou de discussie graag iets breder willen trekken dan of die kiel blijft hangen. Immers, zeewaardigheid is ook: een zeewaardige bemanning die de boot kan vrij zeilen van ondieptes. Even aangenomen dat dat lukt, wat zijn dan nog andere factoren die invloed hebben op de zeewaardigheid die bij moderne productieboten een rol spelen? Een voorzetje:

-Vrij zeilen/motoren van lagerwal met veel wind en golven
-Gevoeligheid voor omrollen door brekers
-Bij omrollen: hou je de boel waterdicht binnen?
-Hoe veilig zit je in de kuip?
-hoe veilig zit je in de kajuit: handgrepen, opties tot opbergen spullen
-Mogelijkheid tot bijliggen, al dan niet met drijfanker
-Aan de windse eigenschappen: kun je doorzeilen met in zwaar weer in deze koers?
-Mogelijkheid tot voor de wind weglopen, van de golven afsurfen
-Snelheid: voor slecht weer uitzeilen
-Opties om snel en veilig zeil te minderen
-Comfort aan boord: onrustig zeegedrag wekt zeeziekte en vermoeidheid op
-Comfort aan boord: luxe kan helpen om bemanning fit te houden
-Hulpmiddelen: goede stuurautomaat, failproof navigatie systemen

Er zijn er vast nog wel meer. Hoe scoren moderne productieboten hierop ten opzichte van traditionele, blue ocean schepen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

productiezeilboten nog wel zeewaardig ? 16 feb 2021 10:27 #1253974

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
Ik zou de discussie graag iets breder willen trekken dan of die kiel blijft hangen. ... Hoe scoren moderne productieboten hierop ten opzichte van traditionele, blue ocean schepen?
Prima, maar dat is mijns inziens niet de suggestie in de titel en de bijdrage van TS.

De vraag/suggestie die daarin ligt is: wijkt de zeewaardigheid van "productiezeilboten" negatief af van de zeewaardigheid van traditioneel gebouwde schepen? (En hoe dan?)

Dan ben ik benieuwd: wat maakt een "fabrieksboot" principieel minder zeewaardig dan een "werfgebouwde" boot?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.221 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl