Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Friendship 22 bezichtigen

Friendship 22 bezichtigen 26 juni 2021 20:22 #1299319

Eerland in Apeldoorn onderhoud de motor nog steeds en heeft ook onderdelen.
(hij heeft ooit een elektrische start op het ding gemaakt).

Mits goed onderhouden loopt hij als een zonnetje (in mijn FS22).

Let bij inspectie vooral op de wandputtingen (de werf is erg zuinig met glasvezel geweest bij bevestiging), lekkage bij de ankerbak en bij sommige modellen zijn de latten in de kuip gepopnageld door de sandwich - dat geeft geheid ellende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 27 juni 2021 03:40 #1299343

Super motortje: compact, licht, stil, zuinig en betrouwbaar! Past goed bij deze boot. Let op goede installatie, net als bij een gasinstallatie heeft dat hier invloed op de veiligheid.
Laatst bewerkt: 27 juni 2021 03:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 27 juni 2021 06:42 #1299364

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26468
Nachtvlinder schreef :
Super motortje: compact, licht, stil, zuinig en betrouwbaar! Past goed bij deze boot. Let op goede installatie, net als bij een gasinstallatie heeft dat hier invloed op de veiligheid.

De sfeer rond inbouw-benzinemotoren kan in ZF behoorlijk fluctureren.
In het geval van elk ander type benzinemotor (Albin, bijvoorbeeld) wordt al snel geroepen: eruit met die gevaarlijke ouwe meuk, maar hier speelt de nostalgie kennelijk zodanig op, dat het kan en mag.
Prima, maar wees je van het gevaar bewust.

De Albin is ook nog lang niet uitgestorven, trouwens. Even googelen levert diverse adressen op die reserveonderdelen leveren. Ook voor de Volvo MB10a, dat was eveneens een benzinemotor.
Laatst bewerkt: 27 juni 2021 06:47 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 27 juni 2021 18:35 #1299529

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6365
Ik weet niet hoe het tegenwoordig is, maar doordat het zo'n klein licht motortje is in verhouding tot z'n vermogen, was er heel lang geen goed dieseltje als vervanging leverbaar. Ook die 50S saildrive is sterk genoeg voor deze toepassing maar veel lichter dan de eerstvolgende normale saidrive, de 150S.
Hermotoriseren met een inboard diesel is dus in zo'n situatie niet eenvoudig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 27 juni 2021 22:15 #1299579

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1351
Waar, maar nog veel belangrijker: qua plek ook bijna onvervangbaar. Ik ken maar 1 dieselmotortje met een verticale krukas zodoende dat de motor direct bovenop de saildrive gemonteerd zit, in plaats van er voor.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 28 juni 2021 07:53 #1299649

Er is een Finse Youtuber die op de saildrive een electrische motor heeft gemonteerd.
Dat legt hij in deze playlist uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 28 juni 2021 08:29 #1299671

Bedankt voor alle tips en trucs! Afgelopen weekend ben ik de eigenaar geworden van een puntgave FS22.

Mijn bedoeling was eigenlijk om mezelf dit jaar te oriënteren op de markt en volgend seizoen een boot te kopen. Maar deze FS22 voorziet in alles wat ik belangrijk vind en ziet er perfect uit en was dus te mooi om te laten lopen.

Kortom, ik ben er blij mee!
Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 28 juni 2021 08:32 #1299672

De sfeer rond inbouw-benzinemotoren kan in ZF behoorlijk fluctureren.
In het geval van elk ander type benzinemotor (Albin, bijvoorbeeld) wordt al snel geroepen: eruit met die gevaarlijke ouwe meuk, maar hier speelt de nostalgie kennelijk zodanig op, dat het kan en mag.

Het punt is denk ik meer dat je goed om moet gaan met de techniek in je boot en dat als je dat niet doet er risico's ontstaan. Als je alle risico's zou willen vermijden zouden boten geen gas, geen benzine motoren en ook geen accu's meer aan boord hebben. En geen kielbouten en ga zo maar door.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 28 juni 2021 08:36 #1299673

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26468
daan1508 schreef :
Waar, maar nog veel belangrijker: qua plek ook bijna onvervangbaar. Ik ken maar 1 dieselmotortje met een verticale krukas zodoende dat de motor direct bovenop de saildrive gemonteerd zit, in plaats van er voor.

Niet zozeer de motor, maar de keerkoppeling (bij een diesel altijd iets dat aan de motor moet worden teogevoegd als een aparte eenheid),moet een uitgaande as hebben die loodrecht naar beneden gaat. Ik heb geen enkele ervaring met saildrives, maar het zou goed kunnen kunnen dat keerkoppeling in de saildrive zit geïntegreerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 28 juni 2021 08:38 #1299674

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26468
Bosjesman schreef :
Het punt is denk ik meer dat je goed om moet gaan met de techniek in je boot en dat als je dat niet doet er risico's ontstaan. Als je alle risico's zou willen vermijden zouden boten geen gas, geen benzine motoren en ook geen accu's meer aan boord hebben. En geen kielbouten en ga zo maar door.

Dat is natuurlijk zo. Het kan wel veilig. Maar het stelt wèl extra eisen. Dat de benzinemotor als inbouwmotor zo goed als uitgestorven is, heeft een reden.
Laatst bewerkt: 28 juni 2021 08:39 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 28 juni 2021 08:42 #1299676

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26468
Fixed on subs schreef :
Bedankt voor alle tips en trucs! Afgelopen weekend ben ik de eigenaar geworden van een puntgave FS22.

Mijn bedoeling was eigenlijk om mezelf dit jaar te oriënteren op de markt en volgend seizoen een boot te kopen. Maar deze FS22 voorziet in alles wat ik belangrijk vind en ziet er perfect uit en was dus te mooi om te laten lopen.

Kortom, ik ben er blij mee!

Gefeliciteerd! Als een boot helemaal aan je eisen voldoet en de prijs is goed, of je kan ermee leven, dan moet je gewoon kopen. Of de verspelde daling van de markt in het najaar en de winter inderdaad plaatsvind en je komend voorjaar goedkoper iets aardigs kan kopen moet nog maar blijken. Ik denk dat het langer gaat duren.

En zit er nu inderdaad een Volvo MB2a in?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 28 juni 2021 09:21 #1299687

Wadloper schreef :
Dat de benzinemotor als inbouwmotor zo goed als uitgestorven is, heeft een reden.

Doordat de boten alsmaar groter worden ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 28 juni 2021 09:31 #1299689

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26468
Noballast schreef :
Wadloper schreef :
Dat de benzinemotor als inbouwmotor zo goed als uitgestorven is, heeft een reden.

Doordat de boten alsmaar groter worden ?

Dat zal er ongetwijfeld ook iets mee te maken hebben. Voor een diesel is meestal een wat grotere boot nodig.
Toch is het ook een feit dat het grootste deel van de 22-voeters (Victoire 22, Kievit 680, Oceaan 22, Trotter Pandora) die in de jaren '60 en '70 werden gebouwd nooit met een inbouwmotor is geleverd. Toen al koos men bij bootjes van deze maat meestal voor een buitenboordmotor. Die Friendship 22/23 is in die zin een uitzondering op de regel.

Misschien was dat trouwens ook wel zo, omdat men de motor destijds nog zag als een echte hulpmotor. Een 22-voeter kan bijna altijd zeilen; velen zeilen als open boten waar een hutje op is gezet. Sommigen kwamen ook echt voort uit open boten (Victoire 22 en Trotter). Als je een wedstrijdje zeilde kon je de motor er tenminste afhalen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 28 juni 2021 09:40 #1299690

Wadloper schreef :
Fixed on subs schreef :
Bedankt voor alle tips en trucs! Afgelopen weekend ben ik de eigenaar geworden van een puntgave FS22.

Mijn bedoeling was eigenlijk om mezelf dit jaar te oriënteren op de markt en volgend seizoen een boot te kopen. Maar deze FS22 voorziet in alles wat ik belangrijk vind en ziet er perfect uit en was dus te mooi om te laten lopen.

Kortom, ik ben er blij mee!

Gefeliciteerd! Als een boot helemaal aan je eisen voldoet en de prijs is goed, of je kan ermee leven, dan moet je gewoon kopen. Of de verspelde daling van de markt in het najaar en de winter inderdaad plaatsvind en je komend voorjaar goedkoper iets aardigs kan kopen moet nog maar blijken. Ik denk dat het langer gaat duren.

En zit er nu inderdaad een Volvo MB2a in?

Thanks. Er zit inderdaad een Volvo MB2a in. Ook dit zag er goed onderhouden en schoon uit. Tikkie en lopen. Er zullen ongetwijfeld nadelen aan dit karretje zitten maar zoals al eerder in dit draadje opgemerkt, een risicoloze boot bestaat m.i. niet. En als het motortje elk jaar zijn beurt krijgt door een gerenommeerd bedrijf, dan vind ik dit risico te overzien.
Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 28 juni 2021 09:49 #1299693

Thanks. Er zit inderdaad een Volvo MB2a in. Ook dit zag er goed onderhouden en schoon uit. Tikkie en lopen.

Gefeliciteerd! Electrische start?
Laatst bewerkt: 28 juni 2021 09:50 door Bosjesman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 28 juni 2021 09:51 #1299697

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26468
Fixed on subs schreef :
Thanks. Er zit inderdaad een Volvo MB2a in. Ook dit zag er goed onderhouden en schoon uit. Tikkie en lopen. Er zullen ongetwijfeld nadelen aan dit karretje zitten maar zoals al eerder in dit draadje opgemerkt, een risicoloze boot bestaat m.i. niet. En als het motortje elk jaar zijn beurt krijgt door een gerenommeerd bedrijf, dan vind ik dit risico te overzien.

Met betrekking tot de betrouwbaarheid van de motor bestaan, denk ik, geen twijfels. Die Honda blokjes waren en zijn prima.

Maar formeel moet de ruimte waarin de motor zit, voor het starten worden geventilleerd met een vonkvrije ventilator. Benzinedamp is vele malen gevaarlijker dan dieseldamp.
Mogelijk vertel ik je iets wat je al wist, maar hou er in zoverre rekening mee dat benzinegeur in de motorruimte foute boel is. Goed onderhoud, vooral in de zin van voorkomen van benzinelekkage kan hier inderdaad veel ellende voorkomen
Laatst bewerkt: 28 juni 2021 09:52 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 28 juni 2021 10:12 #1299701

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1351
Wadloper schreef :
daan1508 schreef :
Waar, maar nog veel belangrijker: qua plek ook bijna onvervangbaar. Ik ken maar 1 dieselmotortje met een verticale krukas zodoende dat de motor direct bovenop de saildrive gemonteerd zit, in plaats van er voor.

Niet zozeer de motor, maar de keerkoppeling (bij een diesel altijd iets dat aan de motor moet worden teogevoegd als een aparte eenheid),moet een uitgaande as hebben die loodrecht naar beneden gaat. Ik heb geen enkele ervaring met saildrives, maar het zou goed kunnen kunnen dat keerkoppeling in de saildrive zit geïntegreerd.

Ja, uiteraard heeft de 50s saildrive de keerkoppeling onderin het staarstuk. Eigenlijk is het een buitenboordmotorstaart.
Maar als de motor een horizontale krukas heeft, kan de krukas niet direct bovenop het staartstuk. En daar heb je ruimte voor nodig.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 28 juni 2021 10:50 #1299715

Maar formeel moet de ruimte waarin de motor zit, voor het starten worden geventilleerd met een vonkvrije ventilator.

Die vonkvrije ventilatiemotor zit ook in de FS22. Voor het starten en na het stoppen altijd even aanzetten. Wel even de afvoerslang nalopen, die wordt met de tijd wel slechter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 28 juni 2021 10:55 #1299716

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2924
Wadloper schreef :
Fixed on subs schreef :
Thanks. Er zit inderdaad een Volvo MB2a

Maar formeel moet de ruimte waarin de motor zit, voor het starten worden geventilleerd met een vonkvrije ventilator. Benzinedamp is vele malen gevaarlijker dan dieseldamp.
Mogelijk vertel ik je iets wat je al wist, maar hou er in zoverre rekening mee dat benzinegeur in de motorruimte foute boel is. Goed onderhoud, vooral in de zin van voorkomen van benzinelekkage kan hier inderdaad veel ellende voorkomen

En preventief de brandstofleidingen vervangen, die worden na jaren poreus.
Zo zijn er al vele oldtimers afgebrand...
Kost nix, zal misschien lastig zijn het uit te voeren, maar dan heb je dat ook gedaan ;)
Veel plz met je schip!
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 28 juni 2021 11:30 #1299724

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6365
Gefeliciteerd en veel vaarplezier gewenst!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 28 juni 2021 17:33 #1299826

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1365
Daar heb je een leuke en goed zeilend bootje aan. Ik heb zelf een FS25 gehad, daar is ons zeilplezier op groter water mee begonnen B) - heerlijk scheepje.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 01 juli 2021 10:36 #1300724

  • pscheepe
  • pscheepe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Hallo,
Indien gewenst heb ik nog wel een pdf van een instructieboek voor deze motor voor je zie bijlage.
Op mijn FS22 zat deze motor ook toen ik hem kocht, maar daar deze niet meer liep had de vorige eigenaar er een bb motor aan gehangen. Het is namelijk zeer moeilijk om aan onderdelen hiervoor te komen.
Ik heb de motor toen verwijderd en het vlak dicht gelamineerd en de motor verkocht voor onderdelen.
Ik heb ook nog wel andere gegevens van de fs 22 zoals de originele folder, zeilmaten e.d.
Laat maar weten als je hiervan kopieën wilt hebben.
Groeten,
Peter
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Friendship 22 bezichtigen 03 juli 2021 11:32 #1301255

pscheepe schreef :
Hallo,
Indien gewenst heb ik nog wel een pdf van een instructieboek voor deze motor voor je zie bijlage.
Op mijn FS22 zat deze motor ook toen ik hem kocht, maar daar deze niet meer liep had de vorige eigenaar er een bb motor aan gehangen. Het is namelijk zeer moeilijk om aan onderdelen hiervoor te komen.
Ik heb de motor toen verwijderd en het vlak dicht gelamineerd en de motor verkocht voor onderdelen.
Ik heb ook nog wel andere gegevens van de fs 22 zoals de originele folder, zeilmaten e.d.
Laat maar weten als je hiervan kopieën wilt hebben.
Groeten,
Peter

Super bedankt Peter! Ik heb het instructieboek gedownload. De andere gegevens had ik al.
Friendship 22
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.364 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl