Voor iedereen die op dit topic uitkomt en zich hetzelfde afvraagt:
- De 210 heeft geen ankerbak, de versies daarna wel (211, 21.7, 21.7S, 20)
- De 210/211 heeft ronde ramen, versies daarna langwerpig
- 210 t/m 21.7 zijn onzinkbaar dankzij schuim en vallen daardoor ook in de CE-b categorie
- Nadat de CE eisen wb categorie B gewijzigd waren heeft beneteau besloten het schuim (en dus drijfvermogen) weg te halen
- gevolg is dat de 21.7S en 20 niet langer onzinkbaar zijn. Ook vallen ze in categorie CE-c ipv CE-b. Daarvoor hebben ze wél een hoop extra ruimte voor terug gekregen (luik onder cockpit, ruimte kooien en ruimte in de punt.
- De 20 heeft een significante wijziging in zeilplan: mast en fok zijn aanzienlijk korter, grootzeil heeft een flat head en is volledig doorgelat. De achterstag is verdwenen en een diamandstag zorgt voor meer ruimte op het dek.
- Ik heb inmiddels op de 210, 21.7 en 20 mogen varen. Zoals verwacht varen ze nagenoeg hetzelfde, de 210 en 21.7 identiek maar de 20 met modern zeilplan toch nét een stukje leuker.
- Mijn voorkeur is duidelijk de 20, misschien dan wel met een reddingsvlot