Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Geen wielwerking, door dubbele roeren?

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 16 mei 2022 08:47 #1391177

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6718
Heb je nou meer wielwerking naarmate de schroef verder van de kiel verwijderd is? Daar herken ik niks van. Weet niet of ik mee mag praten met een buitenboordmotor, maar ik heb wel 2 roeren. En een klapkiel. En een forse schroef, want High Thrust. Geen (merkbare) wielwerking. Maar wel de schroef áchter de roeren, dus misschien dat dat het verschil maakt.
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 16 mei 2022 09:19 #1391190

  • ned195
  • ned195's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 249
Schroefas met drieblads-klapschroef, in het midden tussen de kiel en de twee roerbladen.
Geen wielwerking.

Vooruit varend (let op varend) draai ik zo snel dat je je goed moet vasthouden.
Achteruit varend stuur ik met de boegschroef (daar is die toch voor ;) ).
Manouvreren in een haven of sluis,... geen schroefwater op de bladen en geen wielwerking, maar gelukkig wel een boegschroefje.
Jeanneau 349,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 16 mei 2022 10:23 #1391218

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1704
Op mijn vorige boot had ik een drie-blad Gori klapschroef en in de achteruit nauwelijks wielwerking.
Een schroef wordt doorgaans ontworpen op vooruit varen en achteruit doet ie er maar bij.
Vooruit varend moet het rendement hoog zijn, achteruit varend is dat midner van belang.
Daarom is de wielwerking achteruit varend over het algemeen meer dan vooruit.
Behalve bij de Gori drie-blad klapschroef, want die draait door en dan heb je hetzelfde schroefprofiel achteruit als vooruit.
De positie van de schroef t.o.v. de romp maakt het effect er van.
Zo merk ik ook dat bij gebruik van mijn boegschroef niet alleen de boeg draait.
De hele boot draait dan om de kiel, dus de kont draait net zo hard de andere kant op.
In het begin even goed opletten dus.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 16 mei 2022 10:57 #1391230

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6240
Dat de kont draait is juist reuze handig
Vanwege de hond vaar ik achteruit de box in
Zit ik met de kont een stukje mis, dan draai ik met de boegschroef de kont de juiste kant op
Zodra de kont net voorbij de paal is, druk je de boeg recht voor de box met de boegschroef
Of een lijntje om de paal en in zijn achteruit de boeg draaien

Met mijn maxprop 3 blads heb ik wel degelijk wielwerking in zijn achteruit
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 16 mei 2022 13:35 #1391290

ned195 schreef :
Schroefas met drieblads-klapschroef, in het midden tussen de kiel en de twee roerbladen.
Geen wielwerking.

Vooruit varend (let op varend) draai ik zo snel dat je je goed moet vasthouden.
Achteruit varend stuur ik met de boegschroef (daar is die toch voor ;) ).
Manouvreren in een haven of sluis,... geen schroefwater op de bladen en geen wielwerking, maar gelukkig wel een boegschroefje.

ah, zelfde als mijn boot, al heb ik die boegschroef niet :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 17 mei 2022 07:19 #1391523

  • Hielkoos
  • Hielkoos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Ton Mitz schreef :
Ik heb dubbele roerbladen , en wel degelijk wielwerking
Alleen geen schroefwater op de bladen blijft behelpen

Zelfde hier: dubbele roeren en een vaste schroef (2blad): wel degelijk wielwerking maar daar kan je:
a) op anticiperen als je achteruit slaat of achteruit vaart.
b) gebruik van maken om met een klap achteruit de kont om te gooien.

Zonder schroefwater druk op de roeren blijft manoeuvreren vanuit stilstand even behelpen dat is waar!
Wel is het zo dat ik door de dubbele roeren -bij wèl enige vaart- het hele schip om z'n as kan laten draaien. Ik parkeer ook vaak achteruit in i.v.m. hond uit de kuip tillen... Ik ga dan ruim vantevoren al achteruit varen (de hele haven door) Geleerd van Captain Tiger op de HAM309 B)
Hielkoos schippert Drascombe Coaster "Fiddler's Green" op de Westeinder en ommelanden. Slootjevaren is ook fijn.
Laatst bewerkt: 17 mei 2022 07:20 door Hielkoos.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 17 mei 2022 09:48 #1391588

yep, dat van te voren al achteruit varen is een goeie truc. Als het nodig is vaar ik zo de hele haven uit (als het krap is).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl