Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Geen wielwerking, door dubbele roeren?

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 13 mei 2022 15:32 #1390709

Ik vaar nu het 3e seizoen met de Azuree, en het valt me op dat er bij achteruitslaan geen wielwerking te bespeuren valt. Zou dat komen omdat die dubbele roeren zo goed "sporen", omdat het schroefwater tussendoor de roeren gaat, of aan het soort schroef (vaanstand)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 13 mei 2022 15:35 #1390710

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6238
Ik heb dubbele roerbladen , en wel degelijk wielwerking
Alleen geen schroefwater op de bladen blijft behelpen
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 13 mei 2022 15:44 #1390714

Een saildrive? De schroef niet dicht bij de achterzijde?

Ooit met een Yamaha gevaren met de schroef net achter de kiel, motor onder de kajuittafel, totaal geen schroefwerking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 13 mei 2022 16:02 #1390717

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27521
Saeftinghe schreef :
Een saildrive? De schroef niet dicht bij de achterzijde?

Ooit met een Yamaha gevaren met de schroef net achter de kiel, motor onder de kajuittafel, totaal geen schroefwerking.

Inderdaad. Bouten met een saildrive hebben de schroef meestal veel verder naar voren zitten. Die kiel vormt meestal het punt waarom de boot gaat draaien. Hoe dichter de schroef bij de kiel zit, hoe kleiner de arm, die de grootte van het koppel bepaalt, dat de kont van de boot doet wegdraaien.

Ooit een keer ervaren op de boot van een andere ZF-er, toen ik zelf net de Wadloper had gekocht. Het was een dramatisch verschil met die laatste.
Laatst bewerkt: 13 mei 2022 16:02 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 13 mei 2022 17:16 #1390740

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6238
Ton Mitz schreef :
Ik heb dubbele roerbladen , en wel degelijk wielwerking
Alleen geen schroefwater op de bladen blijft behelpen

Aanvulling
Ik heb een schroefas, met de schroef een halve meter? Of zo voor de roerbladen
Best veel wielwerking
Vandaag met achteruit invaren in een box, plat tegen de palen beland. Gaat de kop om dan helpt er geen moedertje lief meer aan.
Gelukkig zit dr een mooie stootlijst aan
Nadeel van een klapkieler in combi met dubbele roerbladen
Lijn om de paal en de achterbolder, en de boeg in zijn achteruit in het gereel getrokken
Tegen de wielwerking in, dat dan weer wel
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 13 mei 2022 17:22 #1390742

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Mijn boot met saildrive en vaste schroef had enorm veel roerwerking.
Nu met een klapschroef is deze bijna helemaal verdwenen.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 13 mei 2022 18:37 #1390762

Mijn vorige boot had dubbele roeren en een drieblads vaanstandschroef op schroefas. En best veel wieleffect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 13 mei 2022 18:44 #1390763

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6238
Mij mij zit er een3blads maxprop klapschroef onder
Nogmaals, veel effect dus
Of hij idd klapt vraag ik mij af trouwens
Zeilend met de motor uit en de koppeling in neutraal draait de as mee.
Staat zeilend altijd in zijn achteruit
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 13 mei 2022 18:45 #1390764

Wadloper schreef :
Saeftinghe schreef :
Een saildrive? De schroef niet dicht bij de achterzijde?

Ooit met een Yamaha gevaren met de schroef net achter de kiel, motor onder de kajuittafel, totaal geen schroefwerking.

Inderdaad. Bouten met een saildrive hebben de schroef meestal veel verder naar voren zitten. Die kiel vormt meestal het punt waarom de boot gaat draaien. Hoe dichter de schroef bij de kiel zit, hoe kleiner de arm, die de grootte van het koppel bepaalt, dat de kont van de boot doet wegdraaien.

Ooit een keer ervaren op de boot van een andere ZF-er, toen ik zelf net de Wadloper had gekocht. Het was een dramatisch verschil met die laatste.

ah, dat klinkt logisch, en klopt met het design van mijn boot. Ik heb inderdaad een saildrive die ver naar voren zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 13 mei 2022 18:48 #1390765

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Hier gaf de vaanstand ook veel meer wieleffect dan er voor met een vaste schroef. De boot 'spoort' wel beter. Met de vaste schroef kon je op de motor met flink gas er op, de helmstok niet los laten. Nu wel.

@ton: ja eenmaal zeilend even in zijn achteruit om de schroef in te laten klappen. Maar dan kan hij hier meteen weer in zijn vrij, schroef blijft dan ingeklapt en as draait dan niet meer mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 13 mei 2022 18:58 #1390767

Mijn boot met saildrive en vaste schroef had enorm veel roerwerking.
Nu met een klapschroef is deze bijna helemaal verdwenen.





Wat is het verschil in spoed/diameter/bladoppervlak va beide schroeven?
Laatst bewerkt: 13 mei 2022 19:03 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 13 mei 2022 19:29 #1390770

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6238
Philip schreef :
Hier gaf de vaanstand ook veel meer wieleffect dan er voor met een vaste schroef. De boot 'spoort' wel beter. Met de vaste schroef kon je op de motor met flink gas er op, de helmstok niet los laten. Nu wel.

@ton: ja eenmaal zeilend even in zijn achteruit om de schroef in te laten klappen. Maar dan kan hij hier meteen weer in zijn vrij, schroef blijft dan ingeklapt en as draait dan niet meer mee.

Bedankt voorde tip.
Sommige dingen ben ik best alert, andere dingen laat ik weer sloffen
Ik ben al een jaar van plan om na een zeiltocht, na aanleg zonder motor, het water in te gaan om ff te voelen hoe de bladen staan.
Toch altijd weer een smoes :blush:
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 13 mei 2022 21:10 #1390792

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
Saeftinghe schreef :
Mijn boot met saildrive en vaste schroef had enorm veel roerwerking.
Nu met een klapschroef is deze bijna helemaal verdwenen.





Wat is het verschil in spoed/diameter/bladoppervlak va beide schroeven?
Geen idee.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 14 mei 2022 09:58 #1390866

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
AndreAzuree schreef :
Wadloper schreef :
Saeftinghe schreef :
Een saildrive? De schroef niet dicht bij de achterzijde?

Ooit met een Yamaha gevaren met de schroef net achter de kiel, motor onder de kajuittafel, totaal geen schroefwerking.

Inderdaad. Bouten met een saildrive hebben de schroef meestal veel verder naar voren zitten. Die kiel vormt meestal het punt waarom de boot gaat draaien. Hoe dichter de schroef bij de kiel zit, hoe kleiner de arm, die de grootte van het koppel bepaalt, dat de kont van de boot doet wegdraaien.

Ooit een keer ervaren op de boot van een andere ZF-er, toen ik zelf net de Wadloper had gekocht. Het was een dramatisch verschil met die laatste.

ah, dat klinkt logisch, en klopt met het design van mijn boot. Ik heb inderdaad een saildrive die ver naar voren zit.

Dat is de juiste verklaring. Met een aanvulling van een klapschroef blijft er helemaal niks over.

Hoe gaat het achteruit varen met twee roeren je af?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 14 mei 2022 14:42 #1390885

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Drieblads vaste schroef, forse wielwerking, je weet het en maakt er gebruik van.
Soms maar scheepslengte om te draaien, lijntje vast voor aan bb, motor rustig achteruit en stootwillen opruimen of zo.
Na paar minuten ligt ie achterste voren enkel op de wielwerking.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 14 mei 2022 19:59 #1390937

groom schreef :
AndreAzuree schreef :
Wadloper schreef :
Saeftinghe schreef :
Een saildrive? De schroef niet dicht bij de achterzijde?

Ooit met een Yamaha gevaren met de schroef net achter de kiel, motor onder de kajuittafel, totaal geen schroefwerking.

Inderdaad. Bouten met een saildrive hebben de schroef meestal veel verder naar voren zitten. Die kiel vormt meestal het punt waarom de boot gaat draaien. Hoe dichter de schroef bij de kiel zit, hoe kleiner de arm, die de grootte van het koppel bepaalt, dat de kont van de boot doet wegdraaien.

Ooit een keer ervaren op de boot van een andere ZF-er, toen ik zelf net de Wadloper had gekocht. Het was een dramatisch verschil met die laatste.

ah, dat klinkt logisch, en klopt met het design van mijn boot. Ik heb inderdaad een saildrive die ver naar voren zit.

Dat is de juiste verklaring. Met een aanvulling van een klapschroef blijft er helemaal niks over.

Hoe gaat het achteruit varen met twee roeren je af?


Gaat nu prima, maar je moet zorgen dat je vaart hebt en houdt, anders valt er niet te sturen (dat geldt vooruit varend ook). De draaicirkel is erg groot, en de boot waait snel weg zonder vaart. Dat betekent dat in kleine Griekse haventjes er vaak voor kies om alles achteruit te doen. Dus niet keren in smal vaarwater, maar gewoon al draaien waar je de ruimte nog hebt, en alles achteruit doen, met genoeg vaart. Maar het is geen makkelijke boot om mee te manoeuvreren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 14 mei 2022 20:29 #1390939

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
groom schreef :
Dat is de juiste verklaring. Met een aanvulling van een klapschroef blijft er helemaal niks over.
Geen wielwerking met klapschroef? Ik heb een saildrive met klapschroef, maar veel schroefeffect als ik achteruit sla. Weliswaar met een totaal andere boot.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 15 mei 2022 06:39 #1390966

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Mi Dushi schreef :
groom schreef :
Dat is de juiste verklaring. Met een aanvulling van een klapschroef blijft er helemaal niks over.
Geen wielwerking met klapschroef? Ik heb een saildrive met klapschroef, maar veel schroefeffect als ik achteruit sla. Weliswaar met een totaal andere boot.

Het gaat erom waar de schroef zich tov van je gewenste effect (draaipunt (kiel in dit geval)) zit. Hoe verder hoe beter. Met een saildrive die vaak o.a. ter bescherming ervan dicht achter de kiel gepositioneerd zit is dit effect veel kleiner dan met een schroefas die meer naar achter kan zitten. Een klapschroef op een schroefas zal het vast nog goed doen. Schijnt wel iets minder te zijn dan b.v. een vaste drie bladsschroef. Heb je beide ben je dus het slechtste af.
Laatst bewerkt: 15 mei 2022 06:40 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 15 mei 2022 06:46 #1390968

Wielwerking met dubbele roeren heb ik juist als positief ervaren! Je weet waar de kont initieel heen gaat. Zonder schroefwerking met weinig wind zou dat compleet willekeurig zijn! Bij sterke wind op de kont moet je idd langzaam achteruit blijven varen; ik zorgde dan om de wind tegenover de schroefwerking te houden. Kont naar lei=meer gas, kont dreigt door de wind te gaan = minder gas. Dan lukte het bijijna om stil op de plek te blijven
Laatst bewerkt: 15 mei 2022 06:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 15 mei 2022 06:54 #1390970

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
overigens hier een leuke test met 4 gelijke boten met 4 verschillende schroeven.

www.google.com/url?sa=t&source...fMASuCVPXGWk9IFBIf9W
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 15 mei 2022 07:33 #1390977

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Ik zou echt niet weten waarom een klapschroef minder wielwerking heeft dan een vaste schroef.
Lijkt me echt een broodje aap verhaal!!

Als die schroef uitgeklapt is, is het gewoon een schroef. Hoogstens is de vorm wat minder gunstig dan een vaste schroef! Waarom zou dat ding minder wielwerken?!
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 15 mei 2022 08:16 #1390981

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10134
Wat een boel uitroeptekens.
Maar inderdaad het maakt geen groot verschil en zal ook van het type afhangen het grootste verschil zit hem zoals gezegd in de positie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 15 mei 2022 08:31 #1390986

daan1508 schreef :
Ik zou echt niet weten waarom een klapschroef minder wielwerking heeft dan een vaste schroef.
Lijkt me echt een broodje aap verhaal!!

Als die schroef uitgeklapt is, is het gewoon een schroef. Hoogstens is de vorm wat minder gunstig dan een vaste schroef! Waarom zou dat ding minder wielwerken?!
Ik zou het ook echt niet weten....

Maar mijn flexofold heeft stukken minder wielwerking dan mijn oude vaste, beide tweeblads
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 15 mei 2022 10:32 #1390999

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7626
It Paradyske schreef :
daan1508 schreef :
Ik zou echt niet weten waarom een klapschroef minder wielwerking heeft dan een vaste schroef.
Lijkt me echt een broodje aap verhaal!!

Als die schroef uitgeklapt is, is het gewoon een schroef. Hoogstens is de vorm wat minder gunstig dan een vaste schroef! Waarom zou dat ding minder wielwerken?!
Ik zou het ook echt niet weten....

Maar mijn flexofold heeft stukken minder wielwerking dan mijn oude vaste, beide tweeblads

Mogelijks andere vorm en afmetingen van de schroef.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen wielwerking, door dubbele roeren? 15 mei 2022 14:09 #1391017

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5218
It Paradyske schreef :
daan1508 schreef :
Ik zou echt niet weten waarom een klapschroef minder wielwerking heeft dan een vaste schroef.
Lijkt me echt een broodje aap verhaal!!

Als die schroef uitgeklapt is, is het gewoon een schroef. Hoogstens is de vorm wat minder gunstig dan een vaste schroef! Waarom zou dat ding minder pwielwerken?!
Ik zou het ook echt niet weten....

Maar mijn flexofold heeft stukken minder wielwerking dan mijn oude vaste, beide tweeblads
Ik vermoed dat het komt doordat bij achteruitvaren de schroef zich in eerste instantie zelf gedeeltelijk inklapt.
Zo is, bij mij iig, de remweg ook enorm toegenomen.
Bij de vast schroef was het of je een anker uitgooide , nu is de remweg wel meerdere scheepslengtes.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 15 mei 2022 14:10 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl