AndreAzuree schreef :
Ja, dan zegt zo'n getal niet alles natuurlijk. Bij mijn boot ligt bijna alle ballast op 1.95 diep in de bulb. Dat scheelt nogal qua zwaartepunt t.o.v. van een een boot met een ondiepe kiel zonder bulb.
Inderdaad. Zo'n slank schip dat meer in het water ligt (zoals een Trintella) dan erop (zoals een Azuree 33) heeft een aanzienlijk lager liggend zwaartepunt (tov de waterlijn, bij ORC bekend als VGCM) en meestal een veel grotere kenterhoek (limit of positive stability).
Dat wist je nog uit de vorige discussies over stabiliteit, toch?
Als reminder voor de rest een knipsel uit een ORC international certificaat van dit jaar.
Een VCGM van 0.383 betekent dat het zwaartepunt bijna 40 cm boven de waterlijn ligt. Er
boven.
Ter vergelijking, een stuk uit een ORC Club certificaat van een Trintella 2a uit 1963.
Een VCGM van -0.093 (bijna 10 cm
onder de waterlijn en een kenterhoek (limit of positive stability) die - geschat obv het lijnenplan - ongeveer 30° groter is dan die van de moderne "brede bak" met "loodmijn op diepte".