Je berekening klopt niet, al is het antwoord er erg dichtbij maar even voor de nauwkeurigheid:
Ten eerste (kleinigheid) is 11-13.5 ms niet 22 tot 26 kts maar 21-26 kts (1 m/s is 1.94 kts).
Maar belangrijker: je trekt 0.061111 kts af per graad AWA. Dat is niet correct. Dat klopt als het verband linear is maar dat is het niet, je moet hier de cosinus gebruiken.
Hier wordt het uitgelegd:
www.bwsailing.com/cc/2017/05/c...-and-why-it-matters/
en hier kan je snel een berekening maken
questeria.info/tw/
udo schreef :
Bedankt voor all reacties!
Laten we het nog eens duidelijker uitrekenen.
Jullie reacties motiveren mij om dit eens heel precies uit te rekenen.
Tot nu toe waren mijn statements gebaseerd op mijn observaties genomen van mijn Raymarine E7 plotter en (waarom ik de TWS kan zien = True wind speed) en de kleine display met diepte, snelheid and wind. (Raymarine P70i.) waarom ik de AWS (schijnbare wind) zie.
AWS (schijnbare wind op display) 11 - 13.5 m/s.
= AWS 22 - 26 knopen
Gemiddelde snelheid 6,5 knopen
Als je recht tegen de wind in zeil trek je de snelheid af: 6,5 knopen minder als dat inderdaad SOG is.
Maar het was snelheid door het water en dat was met die harde wind en golven tegen wel een knoop minder (als het niet meer was). Dus SOG 5,5 knoop.
Met 90 graden half wind AWS = TWS
1 graad verschil tegen de wind in : 0,061111 knoop verschil
Ik zeil op 35 graden. met half wind
AWS 22 - 26 knopen / op koers 35 graden tegen de wind in
TWS is dan vanaf 90 graden halfwind 55 graden verschil = ( 0,061111 x 55) 3.36 knoop verschil
Dus AWS (schijnbare wind op display) 11 - 13.5 m/s. = 22 - 26 knopen op 35 graden koers tegen de wind in. TWS is dan 3.36 knoop minder =. 18,64 knt - 22,64 knt = 5 - 6 Beaufort.
Dit is nog steeds in lijn met wat ik al eerder vermelde.
Maar de observatie van geen grote schuimkoppen dat wees op 5 Bft ook interessant.
15 m/s weersvoorspelling is TWS = een volle Beaufort 7!
Dus mijn gevoel was juist: dat zou nog een stuk sterker zijn geweest met name als ik er tegen in gezeild zou hebben.
Zoals verschillende leden (waaronder tween Dehler zeilers) op het forum vermelde: Met 7 Beaufort zou ik nog door kunnen met grootzeil met rif 2.
13.5 m/s op mijn P70i display was voor mij een grens, meer mogelijk maar dan had ik een kleiner voorzeil moeten gebruiken.
Als ik een fout heb gemaakt in mijn berekeningen hoor ik dat graag.