Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 08:53 #1415150

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Wadloper schreef :
udo schreef :
Zoals verschillende leden (waaronder tween Dehler zeilers) op het forum vermelde: Met 7 Beaufort zou ik nog door kunnen met grootzeil met rif 2.
13.5 m/s op mijn P70i display was voor mij een grens, meer mogelijk maar dan had ik een kleiner voorzeil moeten gebruiken.

Afhankelijk van hoever je de genua had ingerold misschien kleiner, maar in ieder geval vlakker (minder bolling).


natuurlijk, maar een sterk ingerolde genua heeft het stukje zeil dat nog boven het dek staan en stuk hoger dat een kleiner gesneden zeil. De Dehler 31 is erg gevoelig: Met een oud grootzeil hangt hij snel (te sterk) over en ik denk een ingerolde genua zou zo zeker ook een negatieve invloed kunnen hebben. Het deze Dehlers beter niet te oude zeilen gebruiken en bij sterke wind een klein voorzeil om het zwaarte punt zo laag mogelijk te laten uitkomen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 08:54 #1415151

Ik heb een paar jaar geleden ook wat te lang doorgevaren met een 2e rif en een deels ingerolde HA op een Optima 101. De boot kan het wel aan, alleen mijn zeilen had ik wel verknoeid op die manier. De reven in mijn grootzeil waren volledig uitgerekt en het achterlijk van mijn HA was kapot gegaan tijdens de overstag manoeuvres. Later kon ik mijn HA wisselen voor een 70% werkfok en dat scheelt echt al enorm. De boot vaart rustiger en is veel beter onder controle te houden.
Ik heb voor dit soort omstandigheden wel een nieuw grootzeil met derde rif laten maken. Om te voorkomen dat ik bij aan de wind zeilen met het derde rif het achterlijk kapot trek, heb ik de Kraanlijn vervangen door dyneema. Bij het zetten van het derde rif gaat deze op spanning zodat er niet teveel spanning op het achterlijk kan komen.
Laatst bewerkt: 16 aug 2022 08:54 door Eigenwijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 09:03 #1415154

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Eigenwijs schreef :
Ik heb een paar jaar geleden ook wat te lang doorgevaren met een 2e rif en een deels ingerolde HA op een Optima 101. De boot kan het wel aan, alleen mijn zeilen had ik wel verknoeid op die manier. De reven in mijn grootzeil waren volledig uitgerekt en het achterlijk van mijn HA was kapot gegaan tijdens de overstag manoeuvres. Later kon ik mijn HA wisselen voor een 70% werkfok en dat scheelt echt al enorm. De boot vaart rustiger en is veel beter onder controle te houden.
Ik heb voor dit soort omstandigheden wel een nieuw grootzeil met derde rif laten maken. Om te voorkomen dat ik bij aan de wind zeilen met het derde rif het achterlijk kapot trek, heb ik de Kraanlijn vervangen door dyneema. Bij het zetten van het derde rif gaat deze op spanning zodat er niet teveel spanning op het achterlijk kan komen.

Interessant! Maar voor een derde rif heb ik ruimte nodig in de giek en mijn blokken op het dek om dat te kunnen doen, maar dan moet ik b.v. een dek organiser / blok die voor een spinaker lijn wordt gebruikt aanwenden voor een derde reef lijn.

Bij sommige Dehlers (bij die van mij dus) met een grote giek en dus groot grootzeil varen het beste met een kleine fok. Zo zijn zo ook ontworpen. In 2017 Heb ik een grote fok / genua laten maken. Alleen bij weinig wind beleef ik daar wat voordelen aan, maar over het algemeen wordt zo'n zeil veel kwetsbaarder bij overstag gaan. Vaak zeil ik ook met mijn keinere fok: veel handzamer.
Laatst bewerkt: 16 aug 2022 09:04 door udo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 09:07 #1415156

Je berekening klopt niet, al is het antwoord er erg dichtbij maar even voor de nauwkeurigheid:

Ten eerste (kleinigheid) is 11-13.5 ms niet 22 tot 26 kts maar 21-26 kts (1 m/s is 1.94 kts).

Maar belangrijker: je trekt 0.061111 kts af per graad AWA. Dat is niet correct. Dat klopt als het verband linear is maar dat is het niet, je moet hier de cosinus gebruiken.

Hier wordt het uitgelegd: www.bwsailing.com/cc/2017/05/c...-and-why-it-matters/

en hier kan je snel een berekening maken
questeria.info/tw/


udo schreef :
Bedankt voor all reacties!

Laten we het nog eens duidelijker uitrekenen.
Jullie reacties motiveren mij om dit eens heel precies uit te rekenen.
Tot nu toe waren mijn statements gebaseerd op mijn observaties genomen van mijn Raymarine E7 plotter en (waarom ik de TWS kan zien = True wind speed) en de kleine display met diepte, snelheid and wind. (Raymarine P70i.) waarom ik de AWS (schijnbare wind) zie.


AWS (schijnbare wind op display) 11 - 13.5 m/s.
= AWS 22 - 26 knopen
Gemiddelde snelheid 6,5 knopen

Als je recht tegen de wind in zeil trek je de snelheid af: 6,5 knopen minder als dat inderdaad SOG is.
Maar het was snelheid door het water en dat was met die harde wind en golven tegen wel een knoop minder (als het niet meer was). Dus SOG 5,5 knoop.

Met 90 graden half wind AWS = TWS
1 graad verschil tegen de wind in : 0,061111 knoop verschil
Ik zeil op 35 graden. met half wind

AWS 22 - 26 knopen / op koers 35 graden tegen de wind in
TWS is dan vanaf 90 graden halfwind 55 graden verschil = ( 0,061111 x 55) 3.36 knoop verschil

Dus AWS (schijnbare wind op display) 11 - 13.5 m/s. = 22 - 26 knopen op 35 graden koers tegen de wind in. TWS is dan 3.36 knoop minder =. 18,64 knt - 22,64 knt = 5 - 6 Beaufort.

Dit is nog steeds in lijn met wat ik al eerder vermelde.
Maar de observatie van geen grote schuimkoppen dat wees op 5 Bft ook interessant.

15 m/s weersvoorspelling is TWS = een volle Beaufort 7!
Dus mijn gevoel was juist: dat zou nog een stuk sterker zijn geweest met name als ik er tegen in gezeild zou hebben.

Zoals verschillende leden (waaronder tween Dehler zeilers) op het forum vermelde: Met 7 Beaufort zou ik nog door kunnen met grootzeil met rif 2.
13.5 m/s op mijn P70i display was voor mij een grens, meer mogelijk maar dan had ik een kleiner voorzeil moeten gebruiken.

Als ik een fout heb gemaakt in mijn berekeningen hoor ik dat graag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 09:14 #1415160

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Bas van Dijk schreef :
Je berekening klopt niet, al is het antwoord er erg dichtbij maar even voor de nauwkeurigheid:

Ten eerste (kleinigheid) is 11-13.5 ms niet 22 tot 26 kts maar 21-26 kts (1 m/s is 1.94 kts).

Maar belangrijker: je trekt 0.061111 kts af per graad AWA. Dat is niet correct. Dat klopt als het verband linear is maar dat is het niet, je moet hier de cosinus gebruiken.

Hier wordt het uitgelegd: www.bwsailing.com/cc/2017/05/c...-and-why-it-matters/

en hier kan je snel een berekening maken
questeria.info/tw/



Geweldig om deze feedback te krijgen!
Ga een even narekenen.

De conclusie die ik kan trekken (the meest belangrijke) is dat met de zeilvoering van die dag TWS 15m/s toch een stuk hoger zou zijn geweest en misschien wel on comfortabel.
Dus zonder alle technische gegevens te weten wist mijn gevoel het ad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 09:32 #1415163

Er is een heel handig tooltje voor al dit soort berekeningen.

Even de txt renamen naar exe.

Met dank aan Jan Woudstra

Bijlage:

Bestandsnaam: SailAid.txt
Bestandsgrootte:120 KB
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 09:35 #1415164

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
udo schreef :
Bas van Dijk schreef :
Je berekening klopt niet, al is het antwoord er erg dichtbij maar even voor de nauwkeurigheid:

Ten eerste (kleinigheid) is 11-13.5 ms niet 22 tot 26 kts maar 21-26 kts (1 m/s is 1.94 kts).

Maar belangrijker: je trekt 0.061111 kts af per graad AWA. Dat is niet correct. Dat klopt als het verband linear is maar dat is het niet, je moet hier de cosinus gebruiken.

Hier wordt het uitgelegd: www.bwsailing.com/cc/2017/05/c...-and-why-it-matters/

en hier kan je snel een berekening maken
questeria.info/tw/



Geweldig om deze feedback te krijgen!
Ga een even narekenen.

De conclusie die ik kan trekken (the meest belangrijke) is dat met de zeilvoering van die dag TWS 15m/s toch een stuk hoger zou zijn geweest en misschien wel on comfortabel.
Dus zonder alle technische gegevens te weten wist mijn gevoel het ad.
Het is allemaal eenvoudiger als je de windmeter op knopen insteld.
Laatst bewerkt: 16 aug 2022 09:36 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 09:38 #1415166

madoc schreef :
udo schreef :
Bas van Dijk schreef :
Je berekening klopt niet, al is het antwoord er erg dichtbij maar even voor de nauwkeurigheid:

Ten eerste (kleinigheid) is 11-13.5 ms niet 22 tot 26 kts maar 21-26 kts (1 m/s is 1.94 kts).

Maar belangrijker: je trekt 0.061111 kts af per graad AWA. Dat is niet correct. Dat klopt als het verband linear is maar dat is het niet, je moet hier de cosinus gebruiken.

Hier wordt het uitgelegd: www.bwsailing.com/cc/2017/05/c...-and-why-it-matters/

en hier kan je snel een berekening maken
questeria.info/tw/



Geweldig om deze feedback te krijgen!
Ga een even narekenen.

De conclusie die ik kan trekken (the meest belangrijke) is dat met de zeilvoering van die dag TWS 15m/s toch een stuk hoger zou zijn geweest en misschien wel on comfortabel.
Dus zonder alle technische gegevens te weten wist mijn gevoel het ad.
Het is allemaal eenvoudiger als je de windmeter op knopen insteld.

Ik weet niet of je een grapje maakt (in welk geval haha, excuses) maar: Niet echt, de omrekening naar kts is simpel. Het is de goniometrische berekening en dan vooral de invloed van stroming en drift (SOG vs STW etc) die het ingewikkeld maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 09:41 #1415167

Ik zou ook switchen naar kts inderdaad. Je bootsnelheid noem je ook niet als m/s.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 09:45 #1415168

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
Bas van Dijk schreef :
madoc schreef :
udo schreef :
Bas van Dijk schreef :
Je berekening klopt niet, al is het antwoord er erg dichtbij maar even voor de nauwkeurigheid:

Ten eerste (kleinigheid) is 11-13.5 ms niet 22 tot 26 kts maar 21-26 kts (1 m/s is 1.94 kts).

Maar belangrijker: je trekt 0.061111 kts af per graad AWA. Dat is niet correct. Dat klopt als het verband linear is maar dat is het niet, je moet hier de cosinus gebruiken.

Hier wordt het uitgelegd: www.bwsailing.com/cc/2017/05/c...-and-why-it-matters/

en hier kan je snel een berekening maken
questeria.info/tw/



Geweldig om deze feedback te krijgen!
Ga een even narekenen.

De conclusie die ik kan trekken (the meest belangrijke) is dat met de zeilvoering van die dag TWS 15m/s toch een stuk hoger zou zijn geweest en misschien wel on comfortabel.
Dus zonder alle technische gegevens te weten wist mijn gevoel het ad.
Het is allemaal eenvoudiger als je de windmeter op knopen insteld.

Ik weet niet of je een grapje maakt (in welk geval haha, excuses) maar: Niet echt, de omrekening naar kts is simpel. Het is de goniometrische berekening en dan vooral de invloed van stroming en drift (SOG vs STW etc) die het ingewikkeld maken.
Geen grapje,je hoeft die extra eenvoudige omrekening niet te maken en de snelheid van de boot is ook in knopen.Dus is calculatie van schijnbare naar ware wind eenvoudiger.
Laatst bewerkt: 16 aug 2022 09:48 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 10:01 #1415170

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Evaluationcopy schreef :
Ik zou ook switchen naar kts inderdaad. Je bootsnelheid noem je ook niet als m/s.


Heren,

wat ik al eerder vermeldde:

Hier in Zweden spreekt men ik m/s and de voorspelling zijn idendito
Baufort tot mijn verbazing kennen ze hier helemaal niet. Dus ik zit al sinds jaren heen en weer te rekenen, want ik heb sterk Beufort in mijn bewustzijn.

Mijn hele navigatie systeem is van Raymarine, dus alles is in sync met elkaar.
Dus ik kan TWS en AWS gelijktijdig zien als ik dat will.

en gezien de weersvoorspellingen hier hou ik het bij m/s
Zie aangehangen screenshot. Bovenste = zweedse en daaronder de Noorse voorspelling voor hetzelfde gebied in m/s








Laatst bewerkt: 16 aug 2022 10:05 door udo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 10:12 #1415172

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
udo schreef :
Evaluationcopy schreef :
Ik zou ook switchen naar kts inderdaad. Je bootsnelheid noem je ook niet als m/s.


Heren,

wat ik al eerder vermeldde:

Hier in Zweden spreekt men ik m/s and de voorspelling zijn idendito
Baufort tot mijn verbazing kennen ze hier helemaal niet. Dus ik zit al sinds jaren heen en weer te rekenen, want ik heb sterk Beufort in mijn bewustzijn.

Mijn hele navigatie systeem is van Raymarine, dus alles is in sync met elkaar.
Dus ik kan TWS en AWS gelijktijdig zien als ik dat will.

en gezien de weersvoorspellingen hier hou ik het bij m/s
Zie aangehangen screenshot. Bovenste = zweedse en daaronder de Noorse voorspelling voor hetzelfde gebied in m/s








Hier geven ze de windkracht in bft maar dat zetten wij ook niet in de apparatuur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 10:21 #1415176

Hoe lang gaat het nog duren of we zeilen met xx km/hr ? Op de electronische kaart ontbreekt een schaalverdeling waardoor enige relatie met de aloude navigatie technieken aan het verdwijnen is.
Dat gezegd hebbende, de windverwachting is ook meestal in Bf of m/sec terwijl in knopen denken zoveel makkelijker is. Immers, je zeilt ook xx kn. (= nm/hr) over xx mijl, niet geheel toevallig relatie hebbend met de breedtegraden op aarde. Het beetje hoofdrekenen dat dat vergt gaat vrijwel automatisch.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 10:30 #1415181

  • Etap28i
  • Etap28i's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 455
De keuze van een eenheid maakt op zich natuurlijk niet veel uit. Maar in een gebied waar je een metrisch systeem hanteert, is het gebruik van knopen als snelheidsaanduiding een vreemde keuze. Maar hoofdrekenen wordt voor steeds meer mensen lastig, misschien is dat een veel groter probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 10:35 #1415183

Etap28i schreef :
De keuze van een eenheid maakt op zich natuurlijk niet veel uit. Maar in een gebied waar je een metrisch systeem hanteert, is het gebruik van knopen als snelheidsaanduiding een vreemde keuze. Maar hoofdrekenen wordt voor steeds meer mensen lastig, misschien is dat een veel groter probleem.

Zolang een circel 360 graden heeft ipv. 400 is het zeilen in knopen niet een vreemde keuze maar een logisch gevolg.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 16 aug 2022 10:55 door Noballast. Reden: Quote toegevoegd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 10:46 #1415187

udo schreef :

Interessant! Maar voor een derde rif heb ik ruimte nodig in de giek en mijn blokken op het dek om dat te kunnen doen, maar dan moet ik b.v. een dek organiser / blok die voor een spinaker lijn wordt gebruikt aanwenden voor een derde reef lijn.

Bij sommige Dehlers (bij die van mij dus) met een grote giek en dus groot grootzeil varen het beste met een kleine fok. Zo zijn zo ook ontworpen. In 2017 Heb ik een grote fok / genua laten maken. Alleen bij weinig wind beleef ik daar wat voordelen aan, maar over het algemeen wordt zo'n zeil veel kwetsbaarder bij overstag gaan. Vaak zeil ik ook met mijn keinere fok: veel handzamer.

Ik gebruik voor mijn 3e rif de smeerreep van het 1e rif. Deze maak ik met een klapblokje aan mijn 3e reefoog. Ik moet dan wel een goede steekbout zetten om het oog netjes bij de giek te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 11:02 #1415194

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
Etap28i schreef :
De keuze van een eenheid maakt op zich natuurlijk niet veel uit. Maar in een gebied waar je een metrisch systeem hanteert, is het gebruik van knopen als snelheidsaanduiding een vreemde keuze. Maar hoofdrekenen wordt voor steeds meer mensen lastig, misschien is dat een veel groter probleem.
Daarom varen binnenvaartschepen km/uur.Omdat er langs de rivieren en kanalen kilometerpalen staan.De zeekaarten geven afstanden in nautical mile,dus snelheid in nm/uur ofwel knopen
Laatst bewerkt: 16 aug 2022 11:03 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 11:04 #1415195

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Eigenwijs schreef :

Ik gebruik voor mijn 3e rif de smeerreep van het 1e rif. Deze maak ik met een klapblokje aan mijn 3e reefoog. Ik moet dan wel een goede steekbout zetten om het oog netjes bij de giek te houden.


Is dat niet teveel werk bij veel wind en golven?
Kun je misschien wat foto's hiervan maken, want dit klinkt erg interessant

Als ik ooit een nieuw grootzeil koop dan zou ik een 3 riffen zeker overwegen. Nu heb ik maar weinig zeil over bij het 2de rif, zou graag een 2de rif willen hebben waarbij ik nog iets meer zeil zou hebben als dan ik nu heb en een derde rif waarbij ik minder zeil heb dan ik nu heb met mijn 2de rif.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 16 aug 2022 11:13 #1415198

madoc schreef :
udo schreef :
Bas van Dijk schreef :
Je berekening klopt niet, al is het antwoord er erg dichtbij maar even voor de nauwkeurigheid:

Ten eerste (kleinigheid) is 11-13.5 ms niet 22 tot 26 kts maar 21-26 kts (1 m/s is 1.94 kts).

Maar belangrijker: je trekt 0.061111 kts af per graad AWA. Dat is niet correct. Dat klopt als het verband linear is maar dat is het niet, je moet hier de cosinus gebruiken.

Hier wordt het uitgelegd: www.bwsailing.com/cc/2017/05/c...-and-why-it-matters/

en hier kan je snel een berekening maken
questeria.info/tw/



Geweldig om deze feedback te krijgen!
Ga een even narekenen.

De conclusie die ik kan trekken (the meest belangrijke) is dat met de zeilvoering van die dag TWS 15m/s toch een stuk hoger zou zijn geweest en misschien wel on comfortabel.
Dus zonder alle technische gegevens te weten wist mijn gevoel het ad.
Het is allemaal eenvoudiger als je de windmeter op knopen insteld.

en de TWS gewoon in knopen even afleest op je mooie RM schermpje, kan ook :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 17 aug 2022 10:31 #1415513

udo schreef :
Eigenwijs schreef :

Ik gebruik voor mijn 3e rif de smeerreep van het 1e rif. Deze maak ik met een klapblokje aan mijn 3e reefoog. Ik moet dan wel een goede steekbout zetten om het oog netjes bij de giek te houden.


Is dat niet teveel werk bij veel wind en golven?
Kun je misschien wat foto's hiervan maken, want dit klinkt erg interessant

Als ik ooit een nieuw grootzeil koop dan zou ik een 3 riffen zeker overwegen. Nu heb ik maar weinig zeil over bij het 2de rif, zou graag een 2de rif willen hebben waarbij ik nog iets meer zeil zou hebben als dan ik nu heb en een derde rif waarbij ik minder zeil heb dan ik nu heb met mijn 2de rif.
Als ik weer op de boot ben zal ik wel wat foto's maken. Bij het zetten van het derde rif laat ik eerst het hele zeil zakken. Ik vier dan de kraanlijn maximaal en zet de grootschoot door. Ik kan dan vrijwel zittend vanuit de kuip het klapblok en de steekbout plaatsen. Ik zit nog te puzzelen op een nette manier om het klapblok door een constructie met een LFR en een dyneema loopje te vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 17 aug 2022 10:56 #1415540

'Als je recht tegen de wind in zeil trek je de snelheid af: 6,5 knopen minder als dat inderdaad SOG is.
Maar het was snelheid door het water en dat was met die harde wind en golven tegen wel een knoop minder (als het niet meer was). Dus SOG 5,5 knoop.'

Kan je uitleggen hoe harde wind en golven kennelijk je gemeten snelheid door het water beïnvloeden? Ik kan alleen maar bedenken dat de waterbeweging in de golf een invloed kan gebben, maar dan moet je toch al flinke golven hebben, denk ik
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 17 aug 2022 11:05 #1415550

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
RobertWalter1 schreef :
'Als je recht tegen de wind in zeil trek je de snelheid af: 6,5 knopen minder als dat inderdaad SOG is.
Maar het was snelheid door het water en dat was met die harde wind en golven tegen wel een knoop minder (als het niet meer was). Dus SOG 5,5 knoop.'

Kan je uitleggen hoe harde wind en golven kennelijk je gemeten snelheid door het water beïnvloeden? Ik kan alleen maar bedenken dat de waterbeweging in de golf een invloed kan gebben, maar dan moet je toch al flinke golven hebben, denk ik

Ik merkte dat vooral met de motor en geen zeilen. Beetje wind en golven tegen en ik verloor zo 1 knoop of zelfs meer. Maar misschien is het verschil tussen snelheid door water gemeten en SOG niet zo groot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 17 aug 2022 11:30 #1415564

Zonder stroming mag dat verschil geen knoop zijn: dan is je log niet goed gecalibreerd.

Overigens kun je beter geen SOG gebruiken om TWS en TWA te schatten. Altijd tov het water dus STW gebruiken. Berekenen met SOG geeft grondwind; op stromend water komt daar de stroomwind bij… Je boot en zeilen varen in de True Wind, niet (altijd…) grondwind…
Laatst bewerkt: 17 aug 2022 11:31 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 18 aug 2022 08:36 #1415874

Etap28i schreef :
De keuze van een eenheid maakt op zich natuurlijk niet veel uit. Maar in een gebied waar je een metrisch systeem hanteert, is het gebruik van knopen als snelheidsaanduiding een vreemde keuze. Maar hoofdrekenen wordt voor steeds meer mensen lastig, misschien is dat een veel groter probleem.

Vermenigvuldigen met 2 zal de meeste nog lukken denk ik? (ok, ok. 1.94, dat is lastiger :-) ).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilen met beaufort 6 - 7 Dehler 31 20 aug 2022 18:15 #1416592

Hoi, ik ben nieuw op dit forum maar al wel jarenlang actief wedstrijd en zeezeilend op verschillende schepen. Nu net Dehler 31 gekocht. Ben op zoek naar zee- en wedstrijd zeilende collega Dehler 31 bezitters om boot te kunnen optimaliseren en ervaringen en ideeën uit te kunnen wisselen. Ben ook lid geworden van de Dehlerclub maar dat is n lastige site. Heb vragen over trim (infucker, traveller, outhaul, cunningham en barberholers); voor aanschaf nieuwe zeilen, welke zeilmaker en doek soort, etc. Ben benieuwd!
Laatst bewerkt: 20 aug 2022 18:16 door Maarten Witlox.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.348 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl