keeszeiler schreef :
Ik vaar al jaren veel solo met bootjes van de maat van een Fox.
Eens met de bijdrage van Rinus:
- zwaar hijsen van grootzeil is een kwestie van onderhoud, zeilen van deze afmetingen moeten eenvoudig te hijsen zijn.
Zwaar hijsen is eenvoudig op te lossen door 1x aan het begin van het seizoen het zeil met de hand te hijsen. Dat moet eenvoudig gaan tot ca. 0,5m van de top daarna mag je een lier gebruiken.
Die regel geld voor mij ook op een 40 footer. Enige toegift: ik hijs bij de mast (en dat scheelt soms veeeel weerstand. In het seizoen mag je de lier eerder gebruiken, maar ervaring leert dat na 1x goed gesmeerd de lier alleen voor het laatste eind noodzakelelijk is.
Als het zeil dan niet omhoog gaat weet je ook meteen dat er iets het zeil blokkeert en dat forceren alleen maar kan leiden to schade!! (Dus daarom liever alleen het laatste stukje met de lier.)
De eerste hijs gaat dus in meerdere pogingen, ondertussen smeer ik de gleuf, waarbij de leufers de smering omhoog brengen. Het smeren is klaar als het zeil met de hand nagenoeg bovenaan komt.
- bediening fok is makkelijker te maken door op een handige plaats wat klemmen toe te voegen.
- als de helmstok te stoer doet maak je deze rustig met een stukje elastiek.
Ik heb een stuurautomaat gebruikt op deze maat bootjes maar dan alleen om solo een spinnaker te voeren.
Problemen die ik zag bij een (huur)fox:
- fantastische 8 pk Yamaha motor, die liep bij een halve startpoging en in vergelijk met de 4pk van een huurvalk die na 10 keer trekken nog steeds niet startte, een wereld van verschil. Dus indien goed onderhouden geen problemen.
- geen selftailers op de lieren, dat maakt schoten aanhalen meer werk en daarbij waren een paar zeilhandschoenen noodzakelijk (normaal is dat alleen wenselijk).
- de valstoppers zijn door een gebrek aan een buiskap of andere beveiliging kwetsbaar. Ik noemde al dat ik hijs aan de mast i.v.m. snelheid. Dus vanzelfsprekend sneuvelde een hendel van een stopper. Even een val op een andere stopper zetten is mogelijk, maar wil je liever niet.
Een stuurautomaat is wenselijk, maar zeker niet noodzakelijk. (Ik kon ook zonder, solo.)
Wat wel aan te raden is:
- starten vanaf een steiger (bij een vaargebied met binnenmeren zeker mogelijk)
- techniek als "bijliggen" voor als je onderweg even wil reven.