Wadloper schreef :
Overigens blijft deze site wat vaag over hoe lift dan wèl wordt gegenereerd:
Lift occurs when a moving flow of gas is turned by a solid object. The flow is turned in one direction, and the lift is generated in the opposite direction, according to Newton’s Third Law of action and reaction. Because air is a gas and the molecules are free to move about, any solid surface can deflect a flow.
Lift wordt dus voornamelijk worden opgewekt door het afbuigen van de stroming lang een vleugel, maar aan duidelijk illustreren van die theorie komt men niet toe
Ja, zonder de onjuiste redenaties wordt het meteen een stuk lastiger. Ik doe een poging om het begrijpelijk en correct te beschrijven.
In de eerste plaats is voor lift altijd circulatie nodig. Circulatie is de kringintegraal van de tangentiele stroomsnelheid langs een contour die rond een vleugelprofiel gaat, maar dat zal wel geheimtaal zijn. Stel je een draaikolk voor, dan is de circulatie de omtrekssnelheid * de lengte van de omtrek, op een bepaalde afstand van het midden van de draaikolk. Rond een vleugel in een stroming is de stroomsnelheid langs de ‘bovenkant’ (de bolle kant meestal) een stuk sneller dan langs de onderkant. De kringintegraal is dan ongelijk aan nul, er is circulatie. De liftkracht is evenredig met de circulatie.
Die circulatie ontstaat door de (min of meer) scherpe achterrand van de vleugel. Die dwingt de stroming om de vleugel daar te verlaten, en niet ergens vanaf de bovenkant van de vleugel. Door de vorm van het profiel en de invalshoek kan dat alleen met circulatie (en wel met een bepaalde grootte daarvan). [ Maar bij te grote invalshoek verlaat de stroming wél al ergens aan de bolle kant de vleugel (overtrekken) en stort de circulatie in, en de lift dus ook.]
De circulatie wordt gewoonlijk voorgesteld door een wervel, een lijn waar de stroming omheen draait. Die ligt dus ergens binnen de vleugel, als gedachtemodel. Vanwege een wet van behoud van wervelsterkte moet die wervel doorlopen. De wervel binnen de vleugel gaat aan de vleugeltippen de bocht om, en zet zich voort in de tipwervels. Die kun je bij vliegtuigen soms goed zien. De tipwervels en de wervel binen de vleugel geven de downwash, de afbuiging van de stroming die je noemde.
De tipwervels kunnen ook niet zomaar ergens eindigen, maar die sluiten aan op de ‘startwervel’, een wervel die opgewekt is op het moment dat de voorwaartse snelheid begon, en die met de stroming meespoelt.
Dit alles naar aanleiding van de zeeschouw...