Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Bekebrede

Bekebrede 26 okt 2022 19:16 #1432960

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
Dag allemaal, mijn naam is Teun, en sinds enkele jaren zeil ik regelmatig mee op een Waarschip
Nu leeft bij mij al een hele tijd het idee om zelf een boot te kopen. De gedachte erachter is om er ook op te gaan wonen, en dan twee jaar de tijd te nemen om beter te leren zeilen, navigeren, en alles wat er verder bij komt kijken.en daarna wat langere reizen te gaan maken in vnl noord Europa
Nu kijk ik al een poosje naar het volgende scheepje , en ik vind haar eigenlijk prachtig, maar ik vind weinig info op het internet.
Het betreft een Bekebrede design,volgens mij een Miresse 38
Gebouwd bij De Vries in Lemmer bj 1997
Staal , ong 11,50 m lang
Langkieler 1,90 m lang
Ik ben nieuwsgierig of iemand iets meer kan vertellen over de vaar eigenschappen,
Of de desbetreffende boot
Bvd en een groet uit De Beemster




Laatst bewerkt: 26 okt 2022 19:19 door Teun69. Reden: Spelfouten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 26 okt 2022 19:23 #1432964

www.martin-bekebrede.nl/index.php

Gewoon eens even bellen?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 26 okt 2022 19:30 #1432966

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
Dat kan uiteraard, maar ik hoop op wat ervaring deskundige. Een ontwerper zal altijd positief zijn uiteraard

Ik ben niet helemaal zeker over het type omdat ik op zijn site bij de Miresse series geen afbeeldingen krijg .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 26 okt 2022 22:14 #1432990

Het zijn stevige solide schepen die makkelijk zeilen. Ze zijn echter ook zeer traag en wat mij betreft daardoor minder geschikt als langeafstand zee-boot.
Ze zijn zwaar, hebben veel natoppervlak, weinig zeil en daardoor loopt de boot gewoon matig tot slecht, zeker met minder wind. Minder wind heb je nu eenmaal veel op zee en met een boot als deze betekend het, zeker in het noorden, dat je onevenredig veel motoruren gaat maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 27 okt 2022 04:56 #1433000

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
Duidelijk verhaal Erik, wel iets om rekening mee te houden.
Ik ben wel gecharmeerd van solide, maar het is ook fijn om een vlot zeilende boot te hebben.
Ik denk ook vaak aan zelfbouw, maar ben niet overtuigd of ik dat tot een goed einde zal brengen.
Er stond op mp een casco vd stadt norman te koop . Maar juist toen ik besloot om er een telefoontje aan te wagen stond die al op gereserveerd. Was ook niet te duur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 27 okt 2022 05:51 #1433007

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6360
Ik zou je aanraden om in elk geval te gaan kijken, en je proberen voor te stellen hoe het is om erop te wonen. Of je voldoende bergruimte hebt bijvoorbeeld, wat je allemaal moet ontspullen om het te laten passen, of je een douche met stahoogte hebt, etc. Maar ook watertanks, afvaltank en dergelijke moet je rekening mee houden.
Het valt best tegen wat je aan ruimte overhoudt op een romp waarmee je wilt zeilen.
Laatst bewerkt: 27 okt 2022 05:52 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 27 okt 2022 05:59 #1433011

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
Dat is zeker een punt. Nu ben ik absoluut geen verzamelaar, en ik heb ook weinig ruimte nodig voor mezelf.
Ik heb in Canada al anderhalf jaar in een vrachtwagen cabine gewoond, daar had ik ook weinig moeite mee.
Stahoogte is inderdaad een belangrijk punt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 27 okt 2022 06:14 #1433015

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
afvaltank en dergelijke moet je rekening mee houden.

Vuilwatertank is inderdaad niet aanwezig. Maar dat is iets wat ik wel zelf kan.
Elektrische installaties zijn absolute abracadabra voor mij , gelukkig heb ik een goede vriend die lange tijd electricien in de jachtbouw is geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 01 nov 2022 15:03 #1434342

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
Wel een mooi schip , moet enkel even een nieuw interieur in , plus wat je nog meer tegenkomt :) :)


www.yachtfocus.com/gebruikte-b...t-50-pacific-ii.html

Beetje te groot ook voor mijn stuurmanskunst denk ik B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 01 nov 2022 17:30 #1434382

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8584
Des te groter de boot des te makkelijker te manoeuvreren, maar de liggelden zijn wel wat hoger.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 01 nov 2022 17:50 #1434387

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
Liggeld in een marina zal aardig aantikken inderdaad.
Ik vind de vraagprijs wel iets aan de hoge kant, in mijn ogen is het een casco met motor van vijfendertig jaar oud .
Er zullen gerust wat dingen te hergebruiken zijn. Maar zelfs als je alles zelf doet komt er nog een aardig bedrag achteraan gok ik zo .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 01 nov 2022 22:20 #1434427

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 989
La Mavare schreef :
Des te groter de boot des te makkelijker te manoeuvreren, maar de liggelden zijn wel wat hoger.

En vergeet ook niet dat de onderhoudskosten met elke extra meter lengte verdubbelen of zoiets. Met liggeld kan je nog keuzes maken, maar bezuinigen op onderhoud heeft meestal een averechts effect.

Een bekende bootjes wijsheid is dat de kleinste boot waar jij mee uit de voeten kan vaak de beste keuze is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 02 nov 2022 03:01 #1434434

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4556
La Mavare schreef :
Des te groter de boot des te makkelijker te manoeuvreren, maar de liggelden zijn wel wat hoger.
Maar je moet bij 15 meter of langer ook de juiste papieren hebben toch? VB 1 en 2?
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 02 nov 2022 07:50 #1434453

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6360
Teun69 schreef :
Ik vind de vraagprijs wel iets aan de hoge kant, in mijn ogen is het een casco met motor van vijfendertig jaar oud .
Er zullen gerust wat dingen te hergebruiken zijn.
Waarom zie jij een casco? Er zit een compleet interieur in, dat misschien niet je smaak is, misschien niet eruit ziet zoals het hedendaags zou zijn, maar het is er wel. En er is staand want plus een mast, ook een forse kostenpost bij deze maat. Geen woord over zeilen echter.
Wil je een compleet ander interieur, dan gaat dit inderdaad verder in de papieren lopen, maar zo te zien zit alles erop om er op te wonen, na een paar lokale reparaties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 02 nov 2022 08:53 #1434463

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
Klopt, je zou er inderdaad op kunnen wonen.
En alhoewel mijn eisen qua interieur niet zo hoog liggen, vind ik dit kijkend naar de indeling en afwerking voor mij niet acceptabel.
Maar een handig iemand kan er zeker wat van maken, het is enkel de vraag wat je nog meer tegenkomt, dan denk ik aan elektra , binnenkant van de romp enz

Maar mijn opmerking dat het slechts een casco is , is misschien licht overdreven ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 02 nov 2022 09:56 #1434478

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
[quote="Apae" En er is staand want plus een mast, ook een forse kostenpost bij deze maat. Geen woord over zeilen echter.

In de advertentie wordt er over drie zeilen gesproken. Grootzeil, genua en rolfok, niets over de staat ervan

Correctie; twee zeilen. Grootzeil , en genua op rolsysteem
Laatst bewerkt: 02 nov 2022 10:09 door Teun69. Reden: Correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 28 dec 2022 14:14 #1448166

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
Ik kijk al een poosje naar deze boot , alhoewel met 95k vraagprijs nog een stukje boven budget
Tikt dit schip wel de meeste punten aan die ik wil
Vraag mezelf enkel af of de constructie van de hefkiel veel onderhoud nodig heeft, en of dat vrij eenvoudig zelf te doen is ? Ik heb al wat gezocht op vd stadt hefkiel , maar ik vind geen plaatjes van de constructie
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 28 dec 2022 14:15 door Teun69.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 28 dec 2022 18:02 #1448240

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 939
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 28 dec 2022 18:09 #1448242

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
Dat is wel een ideetje inderdaad, had ik even over het hoofd gezien.
Ben gewoon nieuwsgierig hoe het precies werkt, en of onderhoud en evt reparatie zelf te doen is , dus liever geen heel gecompliceerd systeem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 11 apr 2023 18:47 #1472518

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
Toch blijft deze boot mij bezighouden.
Zwaar en een S spant , dus niet de snelste bij licht-weer!
Maar je zou eventueel een langere giek kunnen overwegen, dus een beetje overpoweren met een grootzeil ?
Langkieler .. lastig in de haven! Maar steekt 1.90 , zou dat aandewind echt niet varen ? En zou ze met deze diepgang snel over haar eigen Kiel struikelen?
Interieur is echt raar ingedeeld, maar met wat kleine veranderingen kan ik er mee leven.
Ik ben best een liefhebber van stevig en solide .
Laat jullie gedachtes er maar op los

www.yachtfocus.com/gebruikte-b...bekebrede-11-50.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 11 apr 2023 20:45 #1472554

Niet elke langkieler vaart het zelfde. Het schip is behoorlijk zwaar ook voor een langkieler en dat zit in dit geval niet in de kiel maar groten deels in romp en vermoedelijk ook in de betimmering. Dat gewicht helpt niet mee om snel te reageren op een vlaagje, maar ik weet niet hoeveel zeil je kunt voeren bij wat meer wind. Of je bij licht weer een beetje wegkomt hang ook af hoe de zeilen er op staan en hoeveel m2 je to je beschikking hebt. De op een boegspriet gevoerde rolgenua zou best wel eens echt fors kunnen zijn en dan voor genoeg stuwkracht zorgen en is al de itbouw die je op de giek wilde hebben. Heel hoog zeilen wat grotere langkielers meestal niet, maar ze houden het in de golven wel goed vol om hoogte te blijven maken en laten zich dan niet tegen houden.
Mijn eigen langkieler doet het juist goed bij windkracht 2 tot 3. Ik houd moderne toerschepen met vinkiel van gelijke lengte vaak bij. Het fenijn zit in de maximaal bereikbare romsnelheid die bij een langkieler lager ligt.
Mistte in de lijst nog wel een stuurautomaat die hier liefst op een kwadrant moet onderdeks. Als je dit schip alleen wilt gaan varen met een forse langkieler heb je dat derde handje echt nodig. Een boegschroef maakt het leven ook aangenamer (op de herrie na natuurlijk). Allebij al behoorllijk ingrepen en of je zo van Delfsblauw houdt dat je het in je boot wilt? Maar dat heeft niets met zeileigenschappen te maken. Als er voor zo’n schip goed gezorgd wordt kan het wel lang mee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 11 apr 2023 22:57 #1472573

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17588
Aardig afgeprijsd inmiddels.
Een langere giek is meestal geen goed idee, klein effect op snelheid maar wel effect op loefgierigheid en veel extra kracht op de grootschoot. Een een langere mast helpt wel maar dat betekent nogal wat voor je tuigage en zeilen. Het is zeer de vraag of dat een verstandige weg is. Investeren in een lichtweerzeil (Code-0, gennaker of spi) lijkt mij dan verstandiger.

Wat mij opvalt is dat de boot wordt aangeprezen als geschikt voor lange reizen, maar dat er geen cardanisch kooktoestel in zit. Zelfs geen pannenklemmen. Dat is misschien wel aan te brengen maar zegt ook iets over het gebruik en vaargebied tot nu toe.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 12 apr 2023 06:02 #1472587

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25901
Herman Hartman schreef :
Mijn eigen langkieler doet het juist goed bij windkracht 2 tot 3. Ik houd moderne toerschepen met vinkiel van gelijke lengte vaak bij. Het fenijn zit in de maximaal bereikbare romsnelheid die bij een langkieler lager ligt.

Rompsnelheid van een langkieler is gelijk aan de rompsnelheid van iedere serieuze waterverplaatser. Met andere woorden: de rompsnelheden van een langkieler en zeg een IOR-boot met dezelfde waterlijnlengte zijn gelijk.

Misschien bedoel je dat er onder de moderne toerschepen boten zijn die in plané kunnen komen, maar dat geldt slechts voor een kleine groep boten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 12 apr 2023 08:26 #1472613

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
Herman Hartman schreef :
Niet elke langkieler vaart het zelfde. Het schip is behoorlijk zwaar ook voor een langkieler en dat zit in dit geval niet in de kiel maar groten deels in romp en vermoedelijk ook in de betimmering. Dat gewicht helpt niet mee om snel te reageren op een vlaagje, maar ik weet niet hoeveel zeil je kunt voeren bij wat meer wind. Of je bij licht weer een beetje wegkomt hang ook af hoe de zeilen er op staan en hoeveel m2 je to je beschikking hebt. De op een boegspriet gevoerde rolgenua zou best wel eens echt fors kunnen zijn en dan voor genoeg stuwkracht zorgen en is al de itbouw die je op de giek wilde hebben. Heel hoog zeilen wat grotere langkielers meestal niet, maar ze houden het in de golven wel goed vol om hoogte te blijven maken en laten zich dan niet tegen houden.
Mijn eigen langkieler doet het juist goed bij windkracht 2 tot 3. Ik houd moderne toerschepen met vinkiel van gelijke lengte vaak bij. Het fenijn zit in de maximaal bereikbare romsnelheid die bij een langkieler lager ligt.
Mistte in de lijst nog wel een stuurautomaat die hier liefst op een kwadrant moet onderdeks. Als je dit schip alleen wilt gaan varen met een forse langkieler heb je dat derde handje echt nodig. Een boegschroef maakt het leven ook aangenamer (op de herrie na natuurlijk). Allebij al behoorllijk ingrepen en of je zo van Delfsblauw houdt dat je het in je boot wilt? Maar dat heeft niets met zeileigenschappen te maken. Als er voor zo’n schip goed gezorgd wordt kan het wel lang mee.

Stuurautomaat is wel wenselijk inderdaad, misschien dat ik er eerdaags eens een belletje aan waag.
Delfsblauwe tegeltjes.. hahaha, mijn keuze is het niet, maar dat is vrij eenvoudig te vervangen
Een boegschroef kan handig zijn , maar is op dit moment geen vereiste.
Ik mis nog wel meer dingen. Een vuilwatertank en zonnepanelen bijvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Bekebrede 12 apr 2023 08:39 #1472620

  • Teun69
  • Teun69's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 166
ilCigno schreef :
Aardig afgeprijsd inmiddels.
Een langere giek is meestal geen goed idee, klein effect op snelheid maar wel effect op loefgierigheid en veel extra kracht op de grootschoot. Een een langere mast helpt wel maar dat betekent nogal wat voor je tuigage en zeilen. Het is zeer de vraag of dat een verstandige weg is. Investeren in een lichtweerzeil (Code-0, gennaker of spi) lijkt mij dan verstandiger.

Wat mij opvalt is dat de boot wordt aangeprezen als geschikt voor lange reizen, maar dat er geen cardanisch kooktoestel in zit. Zelfs geen pannenklemmen. Dat is misschien wel aan te brengen maar zegt ook iets over het gebruik en vaargebied tot nu toe.

Boot ligt al een aardig poosje te koop inderdaad , daarom waarschijnlijk stevig afgeprijsd.
Giek verlengd, was even een hersenspinsel, misschien loopt die boot wel prima met licht weer ?
Maar dan zijn andere zeilen waarschijnlijk een beter idee inderdaad.

Dat hele keukentje zit een beetje vreemd in elkaar, koelkast staat in de douche ook , zijn allemaal dingen die wel aan te passen zijn .
Maar de lijst wordt wel lang zo
Stuurautomaat?
Zonnepanelen
Vuilwatertank of composttoilet ?
Ankerketting is maar twintig meter , met handlier
Stapelbed zijn volgens mij kinderbedden, kan ik eventueel gebruiken om eventueel zeilen op te bergen
Volgens mij ook weinig daglicht in de kajuit, misschien dekluik bijplaatsen ?
Geen buiskap ook volgens mij ?

Allemaal dingen die niet direct gedaan moeten worden, maar die ik waarschijnlijk in de toekomst wel zou willen
Kortom. Ze blijft nog even op het lijstje

All
Laatst bewerkt: 12 apr 2023 08:40 door Teun69.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.426 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl