Beetje veel tegenlicht afgelopen Zondag. De lichtblauwe boot lag te koop via MP en Jachtfocus, daar staan meer foto's.
Netjes bijgehouden en vrij compleet met bruikbare zeilen (grzeil, 3 voorzeilen en spi) en mooi lopende Mariner 5pk 2takt.
Ik heb nu al een waslijst aan klussen.....maar eigenlijk is ie vlot vaarklaar (als je niet zo kritisch kijkt)....zo had ik de motor al afgeschreven, terwijl hij het tijdens de proefvaart eigenlijk heel netjes deed ( dus die Tohatsu bestel ik nog ff niet) Ook de elektronica (log, diepte, marifoon, autohelm ) had ik icm dode accu al afgeschreven....maar ik zet er eerst eens een nieuwe accu in voordat alles in de kliko gaat (wie weet?)
Verder is alles gelukkig vrij origineel en is er binnen en buiten weinig verknald door goedbedoelde (maar minder geslaagde) verbouwingen. Jammergenoeg zijn de goudkleurige alu rondhouten ge"wrapped" met een soort carbonlook......maar er lijken geen gebreken verstopt.
Ook zitten de hoofdwanten raar gemonteerd op verkeerde puttings, maar de originele lijken gewoon goed. Kwestie van goed monteren, zalingen richten en kijken of het heel blijft als je er spanning op zet. Mastbalk lijkt hard en niet ingezakt.
We gaan het zien
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?)
16 nov 2022 07:07 #1438032
Nog even een paar antwoorden op reacties vorige topic.
Verder natuurlijk bedankt voor de positieve reacties daar.
keeszeiler schreef :
Zal even wennen zijn na een X-79. Altijd mooi een Marieholm, wel even die kampeertent/buiskap er afhalen uiteraard.
Buiskap gaat er af.
Zeker een verschil. Terwijl beide ontwerpen maar 12jr na elkaar op de markt zijn gekomen (1967 en 1979) zijn het bijna uitersten tussen klassiek en modern.
Ik ben hiervoor ooit van First 30E (1980) naar Victoire 28 (1968) gewisseld en beiden op zee gevaren en beiden hebben zo hun charme en voordelen.
Ik ben vooral benieuwd naar genoemde goede zelfstuur eigenschappen en relatief goede lichtweer eigenschappen van zo'n IF s-spant. De Victoire s-spant zeilde nauwelijks nog <3bf en stuurde geen meter zonder stuurautomaat, terwijl de First 30E met touwtje ad helmstok AW uren doorzeilde op
zee.
quote="AdB" post=1437937]
Die buiskap er af zou ik niet zo maar doen, met een beetje wind
zijn het geen droge scheepjes.
Of je moet een mooi weer zeiler zijn.
Maar prachtig schip. Veel plezier ermee.
A[/quote]
De kap kun je vrij makkelijk demonteren en die hou ik er zeker bij voor het geval het nodig mocht zijn.
Normaal gesproken vaar ik dagtochten op Holland Diep en Haringvliet. Ik ben met pensioen en dan kies ik natuurlijk de beste dagen, maar wat hardere wind schuw ik zeker niet.
Als een Nemesis terug
Zal je de boot herdopen mss? Dank voor het delen!
Naam was even een dingetje want mij is geen oude naam bekend van deze Marieholm en ik moest zowel voor de haven als de verzekering wel een naam hebben.
Zo maar eens Googelend op IF kwam ik gelijk dit tegen:
Gedicht van Kipling (1865-1936)
If you can keep your head when all about you
Are losing theirs and blaming it on you,
If you can trust yourself when all men doubt you,
But make allowance for their doubting too;
If you can wait and not be tired by waiting,
Or being lied about, don’t deal in lies,
Or being hated, don’t give way to hating,
And yet don’t look too good, nor talk too wise:
If you can dream—and not make dreams your master;
If you can think—and not make thoughts your aim;
If you can meet with Triumph and Disaster
And treat those two impostors just the same;
If you can bear to hear the truth you’ve spoken
Twisted by knaves to make a trap for fools,
Or watch the things you gave your life to, broken,
And stoop and build ’em up with worn-out tools:
If you can make one heap of all your winnings
And risk it on one turn of pitch-and-toss,
And lose, and start again at your beginnings
And never breathe a word about your loss;
If you can force your heart and nerve and sinew
To serve your turn long after they are gone,
And so hold on when there is nothing in you
Except the Will which says to them: ‘Hold on!’
If you can talk with crowds and keep your virtue,
Or walk with Kings—nor lose the common touch,
If neither foes nor loving friends can hurt you,
If all men count with you, but none too much;
If you can fill the unforgiving minute
With sixty seconds’ worth of distance run,
Yours is the Earth and everything that’s in it,
And—which is more—you’ll be a Man, my son!
.....en verder blijkt Joni Mitchel er een song van gemaakt te hebben "If"
Toeval? Maar het raakte me als 65plusser (en oud Joni luisteraar) eigenlijk wel......dus mijn "nieuwe" oude Marieholm IF gaat nu als "if" zijn leven slijten.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?)
16 nov 2022 08:02 #1438049
Ik kom intussen op "XVII" ooit bezeten boten uit, maar die waren natuurlijk niet allemaal bedoeld als "Last Boat"
Wel"eerste" en veel "ideale" boten en een een paar "tussendoor" boten of "erbij" boten.
De Mariholm IF is dan weer de "eerste" en "ideale" boot na mijn "ik stop met zeilen" periode van een maand.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?)
16 nov 2022 09:56 #1438071
Nog wat foto's van verkoper.
Leuk klassiek houten interieur, dat goed is op te knappen.
Indeling met hoge opklapbare rugleuningen en smalle kastjes voor geeft verrassend ruime en goede zit (geen gangboord in je nek) Slapen blijft grotendeels beperkt tot redelijk ruim bed onder het voordek, maar met slingerzeilen kun je in de kajuit wel smalle zeevaste kooien maken. Schuifkasten met kookstel (BB) en wasbak/aanrechtje (SB), ladenkastje en klein hangkastje voor (voor je blazer ). Verder veel goed toegankelijke berging onder en achter de banken en enorme ruimte onder de kuip (natte zeilen evt zelfs dinghy?). RVS watertank zit onder voorbed.
Verplaatsbaar mini chemisch toiletje erin ( wrsch voor onder het bed) en nog een kaartafelblad (op wasbak kastje SB ?) en ik heb er alles in wat ik zou willen.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?)
16 nov 2022 10:29 #1438076
Hoofdwant zit niet op de "officiele" putting (waar nu de carabijnhaak in zit). Kan onderdeks snel geen reden vinden, dus snap het niet? Misschien gewoon foutje bij optuigen?
Die gaat dus voor het overtochtje op de juiste putting en fatsoenlijk worden aangespannen.
Oude 2takt Mariner loopt erg netjes, maar kan niet omhoog. Klapsteun werkt niet (slotje?) dus daar moet aan geknutseld worden of evt vervangen door een stevig goedwerkend exemplaar.
Verder is de Accu onder het achterdek leeg (en wrsch dood) en lijkt de elektra een zootje.
Ik heb net een nieuwe accu besteld om eens te kijken wat er nog werkt aan log, diepte en Autohelm stuurautomaat. Vooral die stuurautomaat zou fijn zijn, want helemaal zonder wordt het singlehanded wat lastiger.
Verder gaat de elektra volledig op de schop; accu wil ik sowieso binnen, laag en droog.
Verder is mijn behoefte aan log en diepte nihil met gsm appje, tablet en 1.25m diepgang, dus als die het niet doen gaan ze er uit. Paar lichtpuntjes binnen, driekleur plus stuurautomaat en wat USB laadpunten icm walstroom lader voldoet voor mij al jaren.
Voorlopig geen zeezeilplannen dus het hele AIS/plotter/marifoon verhaal komt niet aan boord, hooguit ooit een goede DSC handheld. Keep It Stupid Simple please.
Vrijdag klusochtendje in Strijensas, zeilen erop en waarschijnlijk gelijk overvaren naar Noordschans. Ik ben enorm benieuwd!
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?)
16 nov 2022 14:31 #1438111
Zo te zien is de originele wandputting al vervangen door de Zweedse exemplaren, goed zo (plaatje met de 4 schroeven, schuin gemonteerd in de trekrichting). Zijn toevallig aan de binnenkant daar ook de verstevings-driehoeken al aangebracht?
Zo te zien is de originele wandputting al vervangen door de Zweedse exemplaren, goed zo (plaatje met de 4 schroeven, schuin gemonteerd in de trekrichting). Zijn toevallig aan de binnenkant daar ook de verstevings-driehoeken al aangebracht?
Onze IF uit 72 had weer een hele andere indeling
Die nieuwe puttings had ik ook al gezien.
Ik zag onderdeks wel een randje nieuw laminaat dat op versterkingen wijst, maar moest daar eigenlijk een paar speakertje wegslopen om het goed te kunnen zien. Dat wilde ik de verkoper niet aan doen. Was ook geen dealbreaker voor me......maar die speakers gaan er natuurlijk vrijdag wel uit
Er zal in die 50jaar waarschijnlijk wel van alles verbouwd zijn aan deze boten.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?)
17 nov 2022 09:54 #1438308
Gefeliciteerd met de aankoop van de IF. Veel zeilplezier en klusplezier.
Mijn vriendin zou zeggen, niet weer een boot waar je uren mee bezig bent en veel geld inpompt.
Maar het is je laatste boot zoals je schrijft, dus het gaat niet om de restwaarde alleen maar om het zeilplezier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?)
18 nov 2022 13:36 #1438672
Het één hoeft het ander niet uit te sluiten, maar.....,
"Mijn laatste boot", dat klinkt zo dramatisch. Zoiets als mijn laatste reis.
Je kunt nog vele jaren en veel mooie tochten met die prachtige metalliek blauwe IF maken.
Gefeliciteerd en veel plezier daarmee Ralph.
Behouden vaart morgen naar de overkant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?)
18 nov 2022 21:07 #1438767
Mijn "laatste boot" was helemaal niet dramatische bedoeld,hoor, maar met een knipoog. Ik heb intussen al heel wat (en heel verschillende) zeilboten gehad die bij aankoop "ideaal" waren, maar na een aantal jaar toch weer werden ingewisseld voor wat anders.
Mijn vrouw is dat intussen gewend, heeft helemaal niks met boten, maar vond het eigenlijk wel heel raar dat ik even geen boot meer wilde. Die staat dus helemaal achter deze aankoop (" mooi bootje...en je bent tenminste weer lekker bezig")
Erg mooi is zo'n IF wel inderdaad, zelfs op een druilerige dag
Vandaag vast wat uitgeruimd en paar klusjes gedaan.
Er is duidelijk mee wedstrijd gezeild in het verleden, ik kom een oude "heavy" en "medium" genua tegen, jonge laminaat 140% in zipzak en standaard fok plus "krakende" spi. Verder is alles netjes trimbaar en verstelbaar met veel Harken spul.
Verstaging zit weer op achterste puttings, daar zitten geen hoekverstevigingen onder, maar er lijkt ook niks mee en ik kan er fors spanning op zetten. Zalingen staan nu goed. Achterstag is Dyneema. Mast staat alleen idioot rechtop (?), dus er gaat morgen een verlengstrip onder de voorstag.
Met nieuwe accu kreeg ik behalve een kajuitlampje niks aan de praat. Daarbij staat ie onder het achterdek (nat onder het klapluik, naast de bun) en is de hele elektra rommelig.....dus deze winter gaat alles eruit en ga ik vanuit nieuwe accuplek ergens laag,midden en droog opnieuw beginnen. KISS, dus nieuwe accu, walstroomlader, stuurautomaat, toplicht en paar lichtpuntjes binnen met paar usb-stopcontacten. Rest via GSM en tablet.
Morgen dus stroomloos over
De oude Mariner 5pk is starten&lopen, maar opklappen icm nogal onwillige hefsteun is nauwelijks mogelijk. Ik heb me er een uurtje druk om gemaakt in de regen, maar dat wordt een winter-op-de-wal klusje.
Verder is het wel leuk dat de motor is verkocht als 2takt, mooi stil loopt en er een oude 4takt gebruiksaanwijzing in de boot ligt en een vaatje Aspen 4takt (?) ....ik moet nog eens goed kijken naar een serienummer ergens, want buitenop de motor zie ik geen aanwijzing.
Het valt voor 5k eigenlijk helemaal niet tegen, vind ik!
Morgen mast nog wat bijtrimmen, zeilen erop en overvaren
De buitenboordmotor lijkt mij van het zelfde type als achter de oranje IF in deze film. (Vanaf 06:06 minuten).
Het gaat volgens mij om een twee takt maar daar ben je snel genoeg achter als je de kap er vanaf haalt.
Ik zie je plannen voor de accu. Ik heb in mijn IF helemaal voor in het vooronder een plaat ingelamineerd. Hier de accu met een spanband vast gezet. Zit nooit in de weg en een beetje gewicht in het vooronder is fijn. Alternatief is in een kast of onder de Kuip, onder de banken is te weinig ruimte bij mij. De andere plekken heb ik als onhandig ervaren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?)
19 nov 2022 17:52 #1438929
Ik zie je plannen voor de accu. Ik heb in mijn IF helemaal voor in het vooronder een plaat ingelamineerd. Hier de accu met een spanband vast gezet. Zit nooit in de weg en een beetje gewicht in het vooronder is fijn. Alternatief is in een kast of onder de Kuip, onder de banken is te weinig ruimte bij mij. De andere plekken heb ik als onhandig ervaren
Goed idee! Bij mij zit daarvoor een rvs watertank, maar erachter is er nog ruimte genoeg.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?)
19 nov 2022 18:22 #1438934
Die buitenboordmotor loopt geweldig en is lekker krachtig.
Toen ik een nieuwe Tohatsu sail pro had gekocht viel die zo tegen (lawaai, maar wel super zuinig maar heb je weinig aan op een zeilboot;-)).
Wees er zuinig op en veel plezier met de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?)
20 nov 2022 17:30 #1439127
....en weer veilig op mijn ligplaats in Noordschans.
Overtochtje is dus gelukt, motor start en loopt, stukje gezeild en nieuwe ligplaats ingevaren op de bbm.
Alles zonder stuurautomaat en dat gaat eigenlijk heel goed. Zo'n IF stuurt toch wel heel bijzonder koersvast.
Toergrootzeil is nog vrij goed en vrij vlak en kan zeker in gebruik. Ik had er een willekeurige oude genua op gezet, maar die stond als een dweil. Deze week ga ik nog eens met de laminaat genua zeilen als het weer het toe laat.
Voorstag is intussen wat verlengd en mast staat er op oog nu netjes op, met beetje pre-bend.
Extra verrassing vandaag, de oude Autohelm ST2000 met kapot display glaasje doet het gewoon als je hem direct op een accu aansluit. Blijkbaar is de bedrading in de boot of stekkertje het probleem.
Verder blijkt hij na openen gewoon helemaal droog en netjes van binnen. Die gaat dus na reparatie gewoon in gebruik.
Wordt vervolgd
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Marieholm "if" ...mijn laatste boot (?)
20 nov 2022 18:23 #1439134
Ik had die webinar al ontdekt. De mast staat met vrij veel valling nu, maar komt vlgs mij redelijk in de buurt van het advies.
Nog een verrassing vandaag: de laminaat genua lijkt vrijwel nieuw en goed. Het is UK Halsey 140% die mooi staat.
Na nog wat aanpassingen aan de tuigage heb ik de stuurautomaat en accu weer aan boord gezet en een rondje gezeild met toenemend vlagerig windje 3-4Bf op het Hollands Diep. Lekker bootje hoor!
Bbm achterop is icm preekstoel goed bereikbaar. Ik had wel eens op een IF gezeten zonder achterpreekstoel en dat voelt heel anders bij ophalen of manoeuvreren. Motor lijkt toch wel 2takt (stinkt en rookt), maar doet het eigenlijk heel goed. Met de draaigreep op stuurknuppel geef je gas, maar schakel je ook en dat werkt erg handig. Hijs en kantel mechanisme werkt nog niet lekker, maar de motor zelf staat voorlopig nog niet op mijn vervanglijst.
Werkende Raymarine ST2000 stuurautomaat, fatsoenlijk dacron toergrootzeil, mooie Halsey laminaat genua (en fatsoenlijke Spi), goed startend&lopend motortje, goede mast&verstaging en een goed zeilend bootje.......lijkt geen miskoop.