Nog weer eens terugkijkend op die periode en mijn zeiljeugd valt het me op hoe veel invloed dat eigenlijk heeft gehad op mijn zeilgedrag en keuzes later en nu.
Opgegroeid in de 70er jaren zat ik tussen houten bootjes, werden stalen casco's afgebouwd, begon Kolibri en Waarschip met plakhouten casco's en was bv een kantklare polyester Trintella een "groot" jacht voor mensen met veel geld. Mijn vader had een omgebouwde houten sloep als kajuitjachtje op de Randmeren.
Veel klussen en zelfbouw dus en weinig budget.
Hout was via de reguliere jachthandel ook eind 80er jaren al schaars en onbetaalbaar.
Iroko kwam van een kozijnen-fabriek die een partij kromgetrokken balken (tot wel 6mtr) had liggen voor een zacht prijsje. "Bootjes zijn toch krom? Dan kun je die wel gebruiken" Die mocht ik daar s'avonds met de oude lintzaag samen met de gepensioneerde vader van de eigenaar komen verzagen tot planken en dekdelen.
Stringers en dekbalken kwamen van een ladderfabriek uit de vooraad kromgetrokken ladderbomen hout (tot wel 9mtr) "anders gaat het in de haard" .
De laatste 15jaar pak ik "Almendrillo" FSE hardhout uit de Praxis tuinhout voorraad als ik kuipbanken, vloeren of andere "teak" onderdelen wil maken. Perfect bruikbaar als je de mooiste delen uit zoekt.
Elektronica en veiligheid is ook zo'n ding:
Op de Memphis Blues zat niet veel op 12V , de motor startte elektrisch (maar ook hand) er zat een driekeur in de masttop, kompaslampje en kaartleeslampje in. Olielampjes voor verlichting.
Sleeplog, oud mechanisch log en kompas met als enige luxe een peperdure batterij GPS voor als je de weg kwijt was in het gegist bestek.
Dieptemeter had ik niet, Wadden en Eastcoast deed ik met loodlijn en extra lange vaarboom in het want. Zorgen voor opkomend tij, rustige omstandigheden en af en toe een paar uur scheef liggen hoorde er bij.
Reddingsvlot had ik nooit ("ga echt geen fl 1000 in een pastic container aan dek leggen die je nooit gebruikt") wel een oersolide kleinste maat Avon rubberboot als bijboot, die halfleeg aan dek lag op zee (die heb ik nog steeds) "tijd om op te pompen heb je altijd wel"
Marifoon-diploma en MarcomB heb ik pas 12jr geleden gehaald, toen mijn meeste zee-ambities al voorbij waren. "Illegale" Handheld was altijd mijn enige "nood" lijn, maar heb ik nooit hoeven gebruiken.
Met latere polyester boten zeilde ik op dezelfde manier, maar die hadden gelukkig wel een wat betrouwbaardere diesel om havens binnen te lopen. Solent, Falmouth, solo rondje Kanaal-eilanden en Noord Bretonse kust, Franse kust met verschillende boten (Optima 101, First 31,7, First 30E)
Wel had ik altijd een goede gps om kaartposities te controleren en een stuurautomaat om solo hazeslaapjes te kunnen doen........maar toen was de zee buiten scheepvaartroutes nog gewoon leeg en vertrouwde je maar gewoon op je driekleur en radarreflector als je ff een 20min dutje moest doen
Waarschijnlijk was het toen ook al erg onverantwoordelijk allemaal......maar ik leef nog, heb genoten, geen ongelukken veroorzaakt en zou het zo weer overdoen