Ik ben ook recentelijk overgestapt van "klassiek" torentuig naar een grotere boot met 7/8 tuigage. Was even wennen, maar ben er nu reuze blij mee. De boot heeft veel meer zeil tov gewicht en bootmaat in vergelijking met mijn oude torentuig en zeilt navenant vlotter, sportiever, levendiger en leuker. Of dat wat voor je is? Dat heeft alles te maken met de vraag, wat voor een zeil(st)er je bent ... of wilt worden.
Sneller of vaker reven? Eerst wel, later bleek eigenlijk juist niet, omndat ik op deze boot veel meer en betere mogelijkheden heb om de boel te trimmen. Belangrijk is wel voldoende vertraging op alles, om het ook daadwerkelijk bruikbaar te laten zijn. Het grootzeil is een enorme lap in vergelijking met mijn oude bootje, meer dan 2x zo groot, maar is uitstekend te hanteren dankzij: werkende onderlijkstrekker, sterke lier om val voldoende door te zetten + cunninghamhole, overloop over de gehele breedte van de kuip en ja, achterstagtalie waarmee ik probleemloos van de mast een banaan maak. Dus ik kan het zeil zo bol en vlak maken als ik wil. Weet ik al in de haven dat het waait (zeg 5Bf), reef ik gewoonte getrouw vast in de haven, maar trekt de wind aan gedurende de tocht, dan blijft al het doek (zij het afgevlakt) omhoog tot ruim 20 knp wind. Geen probleem.
Met tuigage waarbij de kracht vooral door het GZ geleverd moet worden, is goede snit/profiel van dat zeil wel belangrijk. Maar een Maxi 77 vaart ook niet lekker met uitgezeilde lappen.
Resume: ik vind dat ik er enorm op vooruit gegaan ben. Maar dat is ook maar een mening (de mijne

). Of dat ook voor jou gaat gelden? Ga proefvaren!