Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie?

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 11:16 #1517453

Pfff. Koppel en vermogen zijn keihard gekoppeld via de omwentelingssnelheid.

Als je toeren en koppel wilt hebben, kost dat vermogen natuurlijk.

Misschien goed om hier weer eens een schroefberekening te maken? Dan komen alle relaties aan bod. Sinds Ad (Yellow Boat) hier niet meer schrijft komt dat niet meer aan bod hier.

Laatst nog gedaan om het fabeltje "bij electrische aandrijving heb je minder vermogen nodig" te weerleggen, maar in dát opzicht gaan de laatste draadjes geheel de andere kant op. Méér méér méér wordt de norm!
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 11:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 11:20 #1517457

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
It Paradyske schreef :
Laat dat vermogen maar weg.
Je moet toeren en koppel hebben.
Vermogen is slechts het product van de twee.
(Toeren omgerekend naar radicalen per seconde maal koppel is vermogen)
Ja,maar dat koppel en die toeren moeten opgewekt worden uit het vermogen dat in de brandstof zit en ontwikkelt wordt door verbranding op de zuigers. Dus zonder dat vermogen heb je niets.
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 11:28 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 11:24 #1517459

Jeroen-Pion schreef :
Ook prima ! :) Hoe dan ook varen ze op koppel niet op Pk's

De pk's "produceren het koppel , reken het maar eens om naar bv een diesel in auto's of trucks , het is verbazend hoeveel koppel ze produceren met relatief weinig Pk's .

50.000Pk is heel veel maar >7.000.000 Nm is bizar .

Ter vergelijk een Volvo truck FH16 met 750 Pk (ook Meteen de sterkste motor) levert max 4000 Nm .

Vermogen en koppel zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Basisformule:
P (W) = T (Nm) * 2π * n (Hz)

Groot schip

Obv gegevens 50000 pk en 7000000 Nm koppel zou die motor zoveel tpm moeten draaien:

n = P / (T * 2π)

n = (50000/0,001362) / (7000000 * 2π)
n = 0.83467035395
tpm = 0.83467035395 * 60
tpm = ~50 tpm

Obv gegevens 50000 pk en 100 tpm zou die motor zoveel koppel moeten hebben:

T = P / (2π * n)
T = (50000/0,001362) / (2π * 100/60)
T = ~3505615 Nm

Vrachtwagen

Obv gegevens 750 pk en 4000 Nm koppel zou die motor zoveel tpm moeten draaien:

n = P / (T * 2π)

n = (750/0,001362) / (4000 * 2π)
n = 21.9100967913
tpm = 21.9100967913 * 60
tpm = ~1315 tpm (ligt volgens mij vrij dicht bij gangbare economische toerentallen van vrachtwagen motoren)

Er zit natuurlijk nog wat verlies hier en daar wat mee zou spelen, maar dat is per motor verschillend.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 11:26 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 11:26 #1517460

Ja. Als

A = B * C

dan

C = A / B en B = A / C

Waar gaat de discussie over?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 11:36 #1517466

It Paradyske schreef :
Orange Sunset schreef :
Vrijwel niemand (inc mijzelf) hier weet hoeveel vermogen daadwerkelijk geleverd wordt door de motor op enig moment.

Dat klopt, de elektrisch aangedrevenen daarentegen kunnen je dat precies vertellen.

Glad water 2 kW 4.4 knoop.

Precies :laugh:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 11:38 #1517467

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Nachtvlinder schreef :
Ja. Als

A = B * C

dan

C = A / B en B = A / C

Waar gaat de discussie over?
Over het aantal Pk/ton en niet over het koppel/ton!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 11:50 #1517468

Ah ok, eens :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 11:53 #1517469

madoc schreef :
Nachtvlinder schreef :
Ja. Als

A = B * C

dan

C = A / B en B = A / C

Waar gaat de discussie over?
Over het aantal Pk/ton en niet over het koppel/ton!

Nou ja jij maakte zelf deze opmerking klikker de klik

Je gaat dan wel aan het feit voorbij dat er bij die 50.000 Pk maar liefst even >7.000.000Nm op de schroef gezet wordt.

Er is (geen keiharde) vaste relatie tussen koppel en pk daarom gaf ik het voorbeeld van de Volvo FH16 750Pk en max 4000 Nm , neem ik 1000 motoren dan heb ik 750.000 pk en slechts 4.000.000 Nm koppel . Haast de helft van jouw motor die het dubbele levert aan koppel en dat bij 15x minder aantal pk's B) De inhoud is dan wel weer fors groter , jouw genoemde motor doet het met een slordige 25m3 inhoud de 1000 Volvo motoren stoppen bij 16 m3

rara hoe kan dat :P

Uit een hele grote dieselmotor kun je met een heel groot slagvolume op een laag toerental een heel groot koppel halen bij een relatief laag aantal pk's .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 11:56 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 11:54 #1517471

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Nachtvlinder schreef
Afgelopen vrijdag in flinke wind gevaren, 42 kn in buien, daarbuiten vaak 35 kn. Hoge wal en bezeild, dat wisten we vantevoren. Niet zoveel aan de hand, met aangepaste zeilvoering. Kritisch was het Naviduct en het aanleggen in Den Oever. Daarvoor echt van te voren een plan gemaakt hoe de haven te benaderen, wat te doen als de haven minder beschut dan gedacht zou zijn.

Dat klopt helemaal, hier ook dezelfde boot met dezelfde motor en ik heb een keer met Nachtvlinder mee gevaren. Het gaat met de boot van TS bij harde wind echt heel goed voorbereiden bij het aanleggen worden anders gaat het daar fout. Ook goed plannen bij stroom.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 11:55 #1517473

.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 11:57 #1517474

Het benodigde vermogen is C*A:Z

C is een constante
A is de angstfactor van de schipper
Z is de zeilvaardigheid van de schipper.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 11:58 #1517475

Berghout-2 schreef :
Het benodigde vermogen is C*A:Z

C is een constante
A is de angstfactor van de schipper
Z is de zeilvaardigheid van de schipper.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Die mag meteen de wiki in hier op ZF :)
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 12:03 #1517480

Jeroen-Pion schreef :
Uit een hele grote dieselmotor kun je met een heel groot slagvolume op een laag toerental een heel groot koppel halen bij een relatief laag aantal pk's .


Is dat significant anders wanneer je een snellopende diesel met het zelfde vermogen voorziet van een equivalente reductie?

A: Als ik een 20 PK motor koop die dat vermogen haalt bij 4000 rpm, volgt daar een bepaald koppel uit
B: Als ik een 20 PK motor koop die dat vermogen haalt bij 2000 rpm, volgt daar het dubbele koppel uit

Als ik motor A voorzie van een 2:1 reductie, krijg ik motor B (excl verliezen)

Zo'n hele grote scheepsdiesel zal vast efficienter zijn, maar kan niet onder natuurwetten uit. Ik weet niet wat het max. rpm van een motor bepaalt, zal iets met bewegende massa's te maken hebben.

@Jeroen: dat een "zeer grote scheepsdiesel" méér koppel bij eenzelfde aantal PK's ontwikkelt, betekent niets meer dan dat dat een langzamer draaiende motor is. Bij langeslagmotoren zal dat vaak zo zijn.
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 12:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 12:10 #1517482

Nachtvlinder schreef :
Laatst nog gedaan om het fabeltje "bij electrische aandrijving heb je minder vermogen nodig" te weerleggen,

Bij elektrische aandrijving ZIE je dat je minder vermogen nodig hebt.
Op je vermogensmeter.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 12:11 #1517483

madoc schreef :
It Paradyske schreef :
Laat dat vermogen maar weg.
Je moet toeren en koppel hebben.
Vermogen is slechts het product van de twee.
(Toeren omgerekend naar radicalen per seconde maal koppel is vermogen)
Ja,maar dat koppel en die toeren moeten opgewekt worden uit het vermogen dat in de brandstof zit en ontwikkelt wordt door verbranding op de zuigers. Dus zonder dat vermogen heb je niets.

Pfff, uit brandstof....
Dat is zo 2019.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 12:19 #1517487

Nachtvlinder schreef :
Jeroen-Pion schreef :Uit een hele grote dieselmotor kun je met een heel groot slagvolume op een laag toerental een heel groot koppel halen bij een relatief laag aantal pk's .

Is dat significant anders wanneer je een snellopende diesel met het zelfde vermogen voorziet van een equivalente reductie?

Nee. Hooguit een klein verlies in de reductiekast

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 12:20 #1517488

It Paradyske schreef :
Nachtvlinder schreef :
Laatst nog gedaan om het fabeltje "bij electrische aandrijving heb je minder vermogen nodig" te weerleggen,

Bij elektrische aandrijving ZIE je dat je minder vermogen nodig hebt.
Op je vermogensmeter.

Kun je uitleggen dat, wanneer jouw bootje rompsnelheid vaart, daar bij een electrische aandrijving minder vermogen voor nodig zou zijn dan bij een dieselaandrijving?
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 12:23 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 12:25 #1517490

Nachtvlinder schreef :
It Paradyske schreef :
Nachtvlinder schreef :
Laatst nog gedaan om het fabeltje "bij electrische aandrijving heb je minder vermogen nodig" te weerleggen,

Bij elektrische aandrijving ZIE je dat je minder vermogen nodig hebt.
Op je vermogensmeter.

Kun je uitleggen dat, wanneer jouw bootje rompsnelheid vaart, daar bij een electrische aandrijving minder vemogen voor nodig zou zijn dan bij een dieselaandrijving?

Koppel gaat over de kracht waarmee de motor de krukas laat ronddraaien. Dit wordt uitgedrukt in Nm (Newtonmeter). Vermogen is de hoeveelheid energie die de kracht van de motor in een bepaalde tijd kan leveren.

Koppel is dus alleen interessant voor de voorstuwing niet het vermogen.

Bij onze motortjes allemaal ook nog een atmosferische diesels , leveren x koppel bij dat x vermogen.

Wij kunnen dus rustig praten over pk's het koppel krijgen we erbij , maar da's wel het belangrijkste op je schroef.
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 12:29 #1517491

Jeroen-Pion schreef :
Koppel is dus alleen interessant voor de voorstuwing niet het vermogen.

Nee dus! Eens een motorisering doorrekenen?
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 12:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 12:29 #1517492

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
It Paradyske schreef :
madoc schreef :
It Paradyske schreef :
Laat dat vermogen maar weg.
Je moet toeren en koppel hebben.
Vermogen is slechts het product van de twee.
(Toeren omgerekend naar radicalen per seconde maal koppel is vermogen)
Ja,maar dat koppel en die toeren moeten opgewekt worden uit het vermogen dat in de brandstof zit en ontwikkelt wordt door verbranding op de zuigers. Dus zonder dat vermogen heb je niets.

Pfff, uit brandstof....
Dat is zo 2019.
Maar helaas zal dat nog decennia lang de realiteit zijn! En in jou electrische perspectief nog gas of kolen in een stoomketel die stoom levert aan een turbine die een generator aandrijft die electriciteit opwekt ;)
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 12:33 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 12:32 #1517493

madoc schreef :
It Paradyske schreef :
madoc schreef :
It Paradyske schreef :
Laat dat vermogen maar weg.
Je moet toeren en koppel hebben.
Vermogen is slechts het product van de twee.
(Toeren omgerekend naar radicalen per seconde maal koppel is vermogen)
Ja,maar dat koppel en die toeren moeten opgewekt worden uit het vermogen dat in de brandstof zit en ontwikkelt wordt door verbranding op de zuigers. Dus zonder dat vermogen heb je niets.

Pfff, uit brandstof....
Dat is zo 2019.
Maar helaas zal dat nog decennia lang de realiteit zijn!

Gelukkig wel mijn verse Yanmar moet nog een paar decennia mee :P

hoop alleen dat de diesel boeren komende jaren de prijzen een beetje in de hand kunnen houden als de grote verbruikers op de weg geëlektrificeerd zijn .

Blijft toch een vraag aanbod vrees ik zo .
Het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 12:45 #1517496

  • mwz
  • mwz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 271
Reed schreef :
Ik zag hier een paar keer opgemerkt dat de schroef ook nog bepalend zou zijn of het vermogen van de motor voldoende is voor het schip.
Dat is volgens mij niet waar: 10 pk motorvermogen blijft ongeacht de schroef 10 pk motorvermogen.

Het gaat toch om de stuwkracht en of deze groot genoeg is? De schroef is daarbij een factor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 12:47 #1517498

Inderdaad. Terugrekenend:
  • Een boot met een bepaalde snelheid door het water laten bewegen vereist een bepaalde stuwdruk
  • De schroef moet die aan het water leveren
  • De voor díe stuwdruk benodigde draaisnelheid wordt bepaald door de slip van die schroef, de wake factor van de romp en geometrie van die schroef
  • De draaiweerstand die die schroef bij die draaisnelheid ondervindt bepaalt het koppel dat aan de schroefas nodig is om die schroef met de gewenste draaisnelheid te laten draaien
  • Dát koppel én die draaisnelheid bepalen het vermogen dat aan de as geleverd moet worden
  • De reductie in de KK bepaalt tenslotte hoe snel de krukas moet draaien en welk koppel daarbij nodig is

@Jeroen: je ziet dat nergens de term "koppel" gebruikt wordt zónder de draaisnelheid daarbij te betrekken!

Propking.xls (van The Propellor Handbook) drukt alles uit in PK; dat kan ook. Volledig uitwisselbaar met RPM*Koppel. Uiteraard. Koppel i.c.m. RPM redeneert wat makkelijker (vind ik).
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 13:01 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 13:00 #1517508

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1405
Die stuwkracht komt uit die 10 pk (vermogen) van je motor en daar zit een max aan.
Natuurlijk kun je iets doen met de spoed, maar dat gaat weer ten koste van de snelheid.
10 pk blijft 10 pk meer krijg je er niet uit.
En wanneer je wilt weten hoeveel vermogen er van de motor naar de schroef gaat, dan zou je op de schroefas een torsiemeter kunnen zetten. De hoekverdraaiing is dan een indicatie voor het vermogen.
Dat werd vroeger bij langzaamlopers in de scheepvaart veel toegepast.
Kan me voorstellen dat dit met de huidige elektronica ook wel te doen moet zijn.
IK heb bij het verhaal van Jeroen Pion het gevoel van klok en klepel.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 13:02 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Jeaneau met 10 HP genoeg motorisatie? 20 okt 2023 13:03 #1517511

Reed schreef :
Die stuwkracht komt uit die 10 pk (vermogen) van je motor en daar zit een max aan.

Die 10 PK kan de motor leveren bij haar gespecificeerde max. RPM.

Als je je schoef zó kiest dat die max. RPM niet gehaald wordt (te zware schroef), weet je zeker dat die motor minder dan 10 PK levert.

Kies je je schroef te klein, dan haalt je motor wél de max. RPM, maar levert óók niet die 10 PK (de schroef vraagt minder dan 10 PK bij dat max. RPM)

De uitdaging is dus die schroef en KK te kiezen die onder de gewenste omstandigheden die 10 PK vraagt van de krukas.

Die omstandigheden kunnen zijn:
-nét het max. RPM op vlak water halen (wordt vaak standaard zo gedaan)
-nét het max RPM halen met bepaalde golven en tegenwind (dat levert een lichtere schroef op)

Reed schreef :
IK heb bij het verhaal van Jeroen Pion het gevoel van klok en klepel.

Ik ook. Volgens mij bedoelen we wel hetzelfde maar redeneren we iets anders.
Laatst bewerkt: 20 okt 2023 13:12 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl