Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Een autopilot voor 249 euro?!

Een autopilot voor 249 euro?! 28 juli 2025 07:55 #1639479

Zwaardopzee schreef :
Is het nu een kant en klare toepassing voor zeilboot die nog geen stuurautomaat of onderdelen ervan heeft?

De controlbox (van 249 euro) werkt op iedere bestaande stuurautomaat. De vraag naar een complete set was groot dus die bied ik ook aan, zie nautinect.com. Dat is nu een wheel drive of tiller drive. Een onderdekse is in ontwikkeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een autopilot voor 249 euro?! 28 juli 2025 08:00 #1639483

Thijs1971 schreef :
bape schreef :
Ik krijg de mijne ook nog niet afgesteld. Heel onrustig, helemaal in en helemaal uit...

Je moet je I op 0.0 zetten.

Ik ben superenthousiast. Ding stuurt mijn eigenzinnige scheepje kaarsrecht over golven en door de tijstroom.


Fijn om te horen Thijs. En leuk dat je anderen helpt. Het klopt, als je GEEN roerstand sensor hebt dan moet je de I helemaal niet gebruiken want dan gaat hij inderdaad heel veel slingeren. In de nieuwe firmware schakel ik I ook uit als er geen roer sensor is gedetecteerd.

Roer feedback heb ik de afgelopen maand aangewerkt en de beta release is gisteren gedaan. De autopilot stuurt veel beter met roerstand feedback. Minder bewegingen en nog strakker. Het nadeel is, is dat de roer sensoren duurder zijn dan mijn hele autopilot, dus hier ga ik ook wat voor maken. De linear drive op mijn website heeft een ingebouwde roerstandfeedback.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een autopilot voor 249 euro?! 28 juli 2025 09:06 #1639500

  • Thijs1971
  • Thijs1971's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1971
Nog een tip: ik had 2 kapotte stuurautomaten. 1 had ik de electronica opgeblazen, omdat ik +/- op het motortje had omgewisseld (reverse steering v 1990), en kennelijk niet nauwkeurig het rubbertje tussen de twee delen gemonteerd. Dan ontstaat er wrijving en trekt ie te veel stroom.

Dat was eenAutohelm TP-10.

Die heb ik nog in reserve. Maar ik vaar nu met een ST1000+ waarvan ik het kompas niet meer kreeg gecallibreerd. Wijzer geworden, na het aansluiten vd Nautinect kabel op de +/- vd motor, netjes het rubberen randje begeleid en dichtgeschroefd.

Toch niet goed genoeg, ik kreeg laatst kortsluiting, al in “off” mode als ik m een stukje in/uit wilde schuiven. Zag ik toch weer een scheef stukje rubber.
Het is dus heel belangrijk (duh?) dat je je tiller drive zeer zorgvuldig en volledig recht in elkaar draait. Het rubbertje moet precies passen. Vergt enige handigheid. Opnieuw gedaan, iets strakker aangedraaid en loopt weer als een zonnetje.

Er zat vrij veel vettigheid/vlokjes in het apparaat. Ik neem aan smeermiddel? Moet je die stelschroef eigenlijk smeren? Gewoon met WD40?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een autopilot voor 249 euro?! 28 juli 2025 09:19 #1639502

Thijs,

Even ter verduidelijking. Je vraag is specifiek over een oude TP-10 en ST1000 die je omgebouwd hebt zodat hij werkt op mijn controller?

Over je vragen kan ik je verder niet adviseren. In het algemeen zou ik een stelschroef niet smeren aangezien je wil dat hij niet verplaatste tijdens normaal gebruik en dus niet te soepel moet draaien. Als de stelschroef aan de buitenzijde zit en dus waterdicht moet afdichten zou ik het met dik vet doen! wd40 is te dun om iets waterdicht te maken. WD-40 is wel Water Displacement (daarom heet het WD) maar niet op lange termijn.


Thijs1971 schreef :
Nog een tip: ik had 2 kapotte stuurautomaten. 1 had ik de electronica opgeblazen, omdat ik +/- op het motortje had omgewisseld (reverse steering v 1990), en kennelijk niet nauwkeurig het rubbertje tussen de twee delen gemonteerd. Dan ontstaat er wrijving en trekt ie te veel stroom.

Dat was eenAutohelm TP-10.

Die heb ik nog in reserve. Maar ik vaar nu met een ST1000+ waarvan ik het kompas niet meer kreeg gecallibreerd. Wijzer geworden, na het aansluiten vd Nautinect kabel op de +/- vd motor, netjes het rubberen randje begeleid en dichtgeschroefd.

Toch niet goed genoeg, ik kreeg laatst kortsluiting, al in “off” mode als ik m een stukje in/uit wilde schuiven. Zag ik toch weer een scheef stukje rubber.
Het is dus heel belangrijk (duh?) dat je je tiller drive zeer zorgvuldig en volledig recht in elkaar draait. Het rubbertje moet precies passen. Vergt enige handigheid. Opnieuw gedaan, iets strakker aangedraaid en loopt weer als een zonnetje.

Er zat vrij veel vettigheid/vlokjes in het apparaat. Ik neem aan smeermiddel? Moet je die stelschroef eigenlijk smeren? Gewoon met WD40?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een autopilot voor 249 euro?! 29 juli 2025 09:37 #1639745

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 710
Thijs1971 schreef :
bape schreef :
Ik krijg de mijne ook nog niet afgesteld. Heel onrustig, helemaal in en helemaal uit...

Je moet je I op 0.0 zetten.

Ik ben superenthousiast. Ding stuurt mijn eigenzinnige scheepje kaarsrecht over golven en door de tijstroom.

Huidige instellingen:

Precision = 1
Overall aggressiveness = 2
P = 2
I = 0
D = 20
FF = 10
DD = 0
PR = 0
P2 = 0

Minimum motor speed = 120
Max motorspeed = 255
Pulse interval = 5000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een autopilot voor 249 euro?! 29 juli 2025 10:53 #1639766

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1076
Nou heb ik helemaal geen ervaring met deze autopilot maar meer in het algemeen zou ik bij een onrustig regelgedrag het eerder proberen op te lossen met de D en de P dan met de I.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Een autopilot voor 249 euro?! 29 juli 2025 15:02 #1639818

bape schreef :

Huidige instellingen:

Precision = 1
Overall aggressiveness = 2
P = 2
I = 0
D = 20
FF = 10
DD = 0
PR = 0
P2 = 0

Minimum motor speed = 120
Max motorspeed = 255
Pulse interval = 5000

Opzich is dat prima. Zonder roerfeedback kan het slingeren 2 oorzaken hebben.

1) de autopilot doet iedere keer te grote correcties waardoor hij niet naar het midden komt maar er iedere keer overheen springt. In dat geval de pulse interval lager zetten. Precision naar 0

2) De aandrijving (wiel, linear drive of hydrauliek) is juist te langzaam! hierdoor houd hij het simpelweg niet bij. zet de minimum motor speed dan hoger en de overall gain hoger.
Laatst bewerkt: 29 juli 2025 15:13 door Pieter Oskam.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl