Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Specifieke ervaring van Waarschip 725 kenners.

Specifieke ervaring van Waarschip 725 kenners. 08 jan 2025 09:56 #1605870

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 286
Goede morgen,
Ik wil kleiner gaan varen en heb het oog in een Waarscheepje 725. Wetende dat de bootjes pakweg 50 jaar oud zijn kan je dus verwachten dat er het een en ander aan kan schorten dan wel aan hersteld is.
Maar …… hier is misschien toch wat meer aan de hand.
De verkoper die via de telefoon overigens heel betrouwbaar overkwam gaf aan dat er “wat achterstallig onderhoud” was maar dat beperkte zich tot het ankerluik, de voetrail en twee eigenbouw luikjes in de kuipbanken.
En als laatste de melding: “Oh ja, altijd als de boot na de winter het water ingaat dan gaat die zweten waardoor er zich water achter op het vlak onder de kuip vormt. Nadat dat weg gesponsd werd bleef de boot verder droog.
Onderzoekingen naar de oorzaak, waarbij zelfs de boot uit het water is gehaald, hebben geen oorzaak opgeleverd.
Ik kan me echter niet voorstellen dat zich zoiets als tijdelijk zweten voor kan doen bij de multiplex platen waaruit de boot is opgebouwd. Mocht dit door een lekkage tussen de platen ontstaan dan zou je dat toch moeten kunnen constateren in de vorm van barstjes, scheuren of kieren.
En als dat zo is dan zal het multiplex denk ik binnen de kortste keren volgezogen en weggerot zijn.
Omdat de boot nu onder afdak droog staat staat vermoed ik dat eventuele zachte ooit doorweekte plekken inmiddels weer droog en hard zullen zijn.
Voordat ik in een bodemloze reparatieprut terechtkom wil ik (oud) Waarschip 725 eigenaren vragen of dit fenomeen hen bekend voorkomt.
Ik ga in ieder geval bij de boot kijken, maar hoop op specifieke informatie om dat gerichter te doen en kijk uit naar de reacties van de ervaringsdeskundigen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke ervaring van Waarschip 725 kenners. 08 jan 2025 10:02 #1605872

  • CHIEK
  • CHIEK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 54
Geen absolute expert
Wel eigenaar van een 725 maar gelukkig een harde.
Wel kenner van epoxy producten en hechthout.
Zwellen/ zweten van hechthout is onzin. Daar is dus duidelijk al rot gaande.
Den Bommel heeft meer ervaring helaas met het volzuigen.

Goed afkloppen dus.
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 10:03 door CHIEK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke ervaring van Waarschip 725 kenners. 08 jan 2025 10:43 #1605878

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3700
Niet kopen!!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke ervaring van Waarschip 725 kenners. 08 jan 2025 11:35 #1605882

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2172
Pleisure schreef :
En als laatste de melding: “Oh ja, altijd als de boot na de winter het water ingaat dan gaat die zweten waardoor er zich water achter op het vlak onder de kuip vormt. Nadat dat weg gesponsd werd bleef de boot verder droog.
Onderzoekingen naar de oorzaak, waarbij zelfs de boot uit het water is gehaald, hebben geen oorzaak opgeleverd.
Ik kan me echter niet voorstellen dat zich zoiets als tijdelijk zweten voor kan doen bij de multiplex platen waaruit de boot is opgebouwd.

Ik heb wel een idee waar dat vandaan kan komen, als het achterin op het vlak komt te staan. Een zwak punt van deze bootjes is de hennegatskoker die met een flens bovenop de binnenkielbalk gemonteerd is. Daardoor zit het kopse hout van de kielbalk permanent in het water. Als het in de winter gedroogd heeft kan die tijdelijke lekkage daarvandaan komen.

[Edit] Het zijn fijne bootjes, maar als ze niet gedurende hun hele bestaan goed onderhouden zijn kan het heel veel werk kosten om dat weer recht te trekken. Je kunt er alles zelf aan doen, dat dan weer wel.
Bert
Spækhugger
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 11:40 door Knoet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke ervaring van Waarschip 725 kenners. 08 jan 2025 13:24 #1605893

Moeten zwellen om een waarschip dicht te krijgen is een slecht teken. Tenzij je zeker weet waar je aan begint mbt de coditie vvan de boot, niet aan beginnen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke ervaring van Waarschip 725 kenners. 08 jan 2025 15:56 #1605922

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 974
Zwellen is absolute flauwekul. Het klopt dat het multiplex dan uitzet en het lekken stopt, maar de zaak zuigt zich vol water met een geweldige rotte plek als gevolg. Een Waarschip moet volledig waterdicht zijn. Van nat multiplex wordt de romp zwakker, iets dat ik zelf als bijzonder onveilig heb ervaren. Je zal maar midden op het IJsselmeer ineens een gat in je romp krijgen.

De hennegatskoker is inderdaad een gevoelige plek, al kan het daar ook liggen aan de afdichtingskit. Dat hoeft niet persé slecht te zijn voor het multiplex. Als de kopse kanten op die plek goed in de epoxy zitten kan dat heel veel hebben.

Rondom de kielbouten is ook notoir gevoelig, en overal langs de stringers aan de binnenzijde. Daar blijft vaak (condens)water staan, dat heel veel tijd heeft om zich in het hout te werken. Is soms niet eens zichtbaar, maar wel knettertje rot. Vooral de plekken waar een stringer en een spant of een stringer en een steunblokje (voor bijvoorbeeld bedlatten) elkaar ontmoeten, daar ontstaat een hoekje waar zich water kan verzamelen. Hele slechte ervaringen mee.

"Iets" met de voetrail is ook niet fijn, als het daar is ingewaterd kun je zo maar op korte termijn aan een nieuw dek of een dekrenovatie toe zijn.

Het zijn prachtige bootjes, maar je moet wel zorgen dat de romp en het dek, zoals dat heet, knettertje hard zijn. Dan blijven ze heel lang goed en mooi. Dat vaststellen bij een bezichtiging is best lastig, het vereist al snel prikken met een priem o.i.d. Daar zit de eigenaar meestal niet op te wachten.

Er zijn echt wel goede 725's te krijgen die kogeltje hard zijn, het lijkt erop dat deze dat niet is.

Een overweging: als je zelf onvoldoende kennis / ervaring hebt om een houten boot te beoordelen, overweeg dan om aankoopkeuring door een expert te laten doen. Bijvoorbeeld door Ronald Kruithof van Fortunautic. Je zou daar ook een zoekopdracht voor een 725 kunnen neerleggen. De kosten die je daarvoor maakt verdien je denk ik ruimschoots terug doordat je de bodemloze put kunt vermijden.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Laatst bewerkt: 08 jan 2025 16:08 door DeBommel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke ervaring van Waarschip 725 kenners. 09 jan 2025 09:22 #1606026

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Zoals anderen ook zeggen een Waarschip hoort droog te zijn en droog te blijven. Dit duidt op rot, zoek lekker verder naar een goede 725. Het zijn hele fijne scheepjes, kunnen veel hebben en vooral aan de wind komen ze geheel tot hun recht. Vele jaren plezier gehad met een 725 en later met de grotere zus de 870.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke ervaring van Waarschip 725 kenners. 09 jan 2025 12:03 #1606048

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 286
Dank allen voor de reacties.
Ik heb obv reacties en oude draadjes een checklist gemaakt van waar op te letten.
Ik ga wel kijken bij de boot, al is het maar ter lering en vermaak. Ik zal een zaklamp en een priem meenemen :unsure:
De checklist ziet er alsvolgt uit:

Controlepunten Waarschip 725

1. Ze rotten van binnenuit.
2. Kijken rond montage beslag.
3. Alle plekjes checken waar water kan blijven staan (zaklamp meenemen).
4. Opgaande zijden geschilderd is verdacht.
5. Rond scepters en beslag checken.
6. Hoeken van de spiegel.
7. Rondom kielbouten, m.n. voorste bout.
8. Bodem ondezoeken, vlonders verwijderen.
9. Voorschot van kajuit.
10. Rond de oren.
11. Gehele rand van kajuitopbouw en dek goed inspecteren.
12. Loospijpjes aan spiegelzijde en kuipzijde inspecteren.
13. In het bakboordkastje (het kombuisje) de standpijp van de afvoer goed inspecteren.
14. Vlonderschade in de kuip.
15. Versteviging montagesteun buitenboord motor.
16. Kwalitiet binnen betimmering
17. Roestige plekken op huid aan binnenkant van roestige stalen of messing schroeven.
18. Stringers volgen op natte plekken, m.n in de kruispunten van stringers en spanten.
19. Voetrail volgen op inwatering van het dek.
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 12:04 door Pleisure.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke ervaring van Waarschip 725 kenners. 09 jan 2025 13:12 #1606062

Én dan de normale "niet houten" inspectiepunten nog!

Mss heb je hier iets aan - destijds opgesteld voor mijn eerste boot.

Bijlage:

Bestandsnaam: checklist_loper.xlsx
Bestandsgrootte:37 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke ervaring van Waarschip 725 kenners. 09 jan 2025 13:45 #1606072

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9745
Pleisure schreef :
Dank allen voor de reacties.
Ik heb obv reacties en oude draadjes een checklist gemaakt van waar op te letten.
Ik ga wel kijken bij de boot, al is het maar ter lering en vermaak. Ik zal een zaklamp en een priem meenemen :unsure:
De checklist ziet er alsvolgt uit:

Controlepunten Waarschip 725

1. Ze rotten van binnenuit.
2. Kijken rond montage beslag.
3. Alle plekjes checken waar water kan blijven staan (zaklamp meenemen).
4. Opgaande zijden geschilderd is verdacht.
5. Rond scepters en beslag checken.
6. Hoeken van de spiegel.
7. Rondom kielbouten, m.n. voorste bout.
8. Bodem ondezoeken, vlonders verwijderen.
9. Voorschot van kajuit.
10. Rond de oren.
11. Gehele rand van kajuitopbouw en dek goed inspecteren.
12. Loospijpjes aan spiegelzijde en kuipzijde inspecteren.
13. In het bakboordkastje (het kombuisje) de standpijp van de afvoer goed inspecteren.
14. Vlonderschade in de kuip.
15. Versteviging montagesteun buitenboord motor.
16. Kwalitiet binnen betimmering
17. Roestige plekken op huid aan binnenkant van roestige stalen of messing schroeven.
18. Stringers volgen op natte plekken, m.n in de kruispunten van stringers en spanten.
19. Voetrail volgen op inwatering van het dek.

ook even een punt ter controle. Klop alle platen van de romp even goed af om te kijken over er geen delaminatie van de platen heeft plaatsgevonden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke ervaring van Waarschip 725 kenners. 09 jan 2025 15:10 #1606098

  • Pleisure
  • Pleisure's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 286
@NV, Ik heb je uitgebreide checklist gearchiveerd.
Dank daarvoor.
Laatst bewerkt: 09 jan 2025 15:11 door Pleisure.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke ervaring van Waarschip 725 kenners. 09 jan 2025 15:46 #1606106

Neem wel een botte priem mee. Waarschip heeft traditioneel blank gelakte onderdelen, zoals opbouw, kajuitschot, kuip, tussen de oortjes. Als die delen dekkend geschilderd zijn vraagt dat ook om een madere inspectie en doemt de vraag op waarom dekkend geschilderd.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke ervaring van Waarschip 725 kenners. 10 jan 2025 09:30 #1606224

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6662
Al hoef je daarbij niet perse aan rotte delen of zelfs alleen maar verkleuring van het hout te denken.
Ik ken minstens twee waarschepen in prima staat die zuiver op basis van smaak van de eigenaar van kleur zijn veranderd, inclusief het uitbannen van alle blank gelakte delen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Specifieke ervaring van Waarschip 725 kenners. 10 jan 2025 11:19 #1606267

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 974
Klopt. Niet iedereen hout (pun intended) van een mahonie-kelder en van periodiek de blanke lak opnieuw te doen.

Soms wordt geschilderd ter maskering van ingewaterde en slechte plekken, minstens zo vaak om de zaak een wat modernere / lichtere uistraling te geven.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.147 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl