Vanmorgen om 10.00 weer afgesproken bij de HI11 , die intussen door de behulpzame werfbaas (Yvor van Klink) al weer te water was gelaten.
Eerst nog wat motor-details doorgenomen: waar zit de thermosthaat? Blijkbaar zit er een ontluchter op de koelbuizen, er zit een vast carterpompje op en er zit er een tweede vetnippel op het schroefaslager......enz
Net zoals de eerste keer was het gloeien-starten-lopen en geen spoor van zwarte rook uit de (droge) uitlaat.
Eenmaal op It Soal stond er een strakke wind uit W en kreeg ik het roer om eens uit te proberen hoe zo'n vissermanschouw vaart en manoeuvreerd op de motor. Dat viel mij heel erg mee. Het stuurt en draait een stuk strakker dan mijn zalmschouw. Een 180gr draai tegen de wind in gings zelfs beter dan met mijn twee s-spanten die ik in het verleden heb gehad. Met een beetje vaart draait ie zelfs uitgesproken kort rond (zelfs zonder wat zijzwaard te steken)
Alles is natuurlijk in het perspectief van mijn ervaring met s-spanten, maar ik heb er alle vertrouwen in dat ik die 6ton platbodem redelijk netjes op een plek krijg in een haven.
Ik had wel de indruk dat spoed of diameter van de schroef wat krap is voor de Mercedes OM636. Met 2000 toeren liep de snelheid tegenwinds aardig terug en pas tegen de 2500 t zag ik duidelijk wat meer stuwkracht, terwijl de motor de indruk gaf weinig te doen te hebben.
Misschien is het gewoon wennen aan zo'n wat snel lopende 4 cilinder ? Ik had in mijn oude Victoire 28 (ruim 3.5 ton) een oude Volvo MD2 uit 1968 die net boven stationair al stevig de vaart erin had.
Als ik de boot in februari in Noordschans heb liggen zal ik nog eens naar reductie kk (Hurth) en diamter&spoed vd schroef kijken, maar vooralsnog is de proefvaart volledig geslaagd.
Ik heb ook de zeilen kunnen bekijken: een keurig net bruin dacron tuig (niet te zwaar) met grootzeil, botterfok en kluiver en als bonus een nog erg jong en goed wit katoenen grootzeil en gewone fok. Wel met wat "weer" erin, maar zeker geschikt om met tanen of Hydrolin er een praktisch goed bruikbaar en origineel tuig van te maken.
Ik heb zelden een boot voor aankoop zo grondig nagekeken, maar zelfs met de zeer behulpzame eigenaar Wopke en de kritische blik van forummer Berghout 2 was er echt geen enkele reden meer om geen krabbels te zetten .....en dat hebben we dan ook zeer toepasselijk in het sluiswachtershuisje van Workum gedaan, gevolgd door een stevige handdruk.
Nog nagenietend van de aankoop en de leuke en leerzame dagen reed ik weg van de sluis richting Lemmer en besloot ik onderweg toch ff afslag Koudum te pakken om de werf van Berghout2 te bekijken. Hartelijk ontvangen, veel gezien, lekker gekletst en na een bak koffie ben ik gewapend met twee overgebleven stokoude blikken bruine Hydrolin einde middag de files weer ingedoken richting het zuiden. Nogmaals bedankt Wim.
Leuker kan het kopen van een vissermanschouw in Friesland toch niet worden !