Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Comfortfactor: wie weet er meer over

Comfortfactor: wie weet er meer over 02 mrt 2009 23:05 #61273

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Bij het doorzoeken van een oude harde schijf kwam ik in de Zeil-map een Excel-bestand tegen met de intrigerende naam komfortfaktor.xls. Ik zal hem zo even in de Download-sectie opnemen voor de geïnteresseerden.

Je kunt in deze sheet de maten van je boot opgeven en dan rolt er een cijfertje uit. Hoe hoger des te comfortabeler het schip, veronderstel ik. Ook zit er iets in over acceleratie bij golven maar daar snapte ik niet veel van, kwam wel de naam Marchaj tegen die als ik me goed herinner hier op het forum ook al eens genoemd is.

Mijn vragen: wie kent dit (soort) berekeningen, wat is de waarde ervan in de werkelijkheid en hoe moet ik de cijfertjes in de acceleratie-kolommen (akseleratie volgens de sheet) interpreteren?

En het mooiste is nog dat mijn Defender een hogere comfortfactor heeft dan een Hanse 292. Dat zal je leren, jouzers!:D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Comfortfactor: wie weet er meer over 02 mrt 2009 23:23 #61277

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
COMFORT FACTOR = disp / (.65 * (.7 * lwl+.3 * loa) * beam^1.33) Dimensions of "Length" to the 2/3 power.

An empirical term developed by yacht designer Ted Brewer. Large numbers indicate a smoother, more comfortable motion in a sea way. The equation favors heavy boats with some overhang and a narrow beam. These are all factors that slow down the boat's response in violent waves. This design philosophy is contrary to many modern "racer / cruisers", but it is based on a great deal of real blue water data, not just what looks good in a boat show. A value of 30 - 40 would be an average cruiser. Racing designs can be less than 20, and a full keel, Colin Archer design, could be as high as 60. This factor is related to LOA, longer boats have higher comfort factors, and is linear with respect to the roll period.

Mooie sheet, ken hem. Marchaj is in zijn branche een gerespecteerde ontwerper/designer die deels de hypotheses/theorieen van Arvel Gentry aangaande "hoe zeilen werken" heeft bevestigd en verder heeft uitgewerkt.

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Comfortfactor: wie weet er meer over 02 mrt 2009 23:25 #61278

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
ROLL ACCELERATION = (6.28 / T)^2 * RADIUS * (ROLL ANGLE * 3.14 / 180) / 32.2 ( units of G's) In Marchaj's book, SEAWORTHINESS, THE FORGOTTEN FACTOR, chapter 4, "Boat Motions in a Seaway". The author presents a graph of roll acceleration ( in G's ) Vs four physiological states; Imperceptible, Tolerable, Threshold of Malaise, and Intolerable. Malaise starts at .1 G, Intolerable begins at .18 G. Spending much time under these levels of acceleration reduces physical effectiveness and decision making ability through sleep deprivation. The radius term assumes an off center berth located 1.5 feet inboard from the maximum beam. The roll angle is assumed to be 10 degrees. G levels above .06 are considered undesirable for offshore cruising conditions. Several light weight, beamy designs have G levels above .4, definitely "intolerable" for any length of time

Deze stukken tekst komen uit je sheet, tablad 1 "read me first" als titel

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Comfortfactor: wie weet er meer over 02 mrt 2009 23:47 #61280

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Je teksten zijn interessant, maar ik zie ze niet in mijn sheet staan :?: Wel een paar samenvattingen van wat je schreef in het NL. Misschien heb jij een iets andere variant van het bestand.

Erg leuk trouwens, je kunt per kooi uitrekenen in welke omstandigheden deze voldoende comfortabel geacht mag worden om te overnachten. Leerzaam!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Comfortfactor: wie weet er meer over 03 mrt 2009 06:49 #61288

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8637
Misschien heb je hier ook iets aan.
www.image-ination.com/sailcalc.html
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Comfortfactor: wie weet er meer over 03 mrt 2009 14:53 #61325

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto

En het mooiste is nog dat mijn Defender een hogere comfortfactor heeft dan een Hanse 292. Dat zal je leren, jouzers!:D

Maar ik heb helemaal geen 292 :D die is breder en heeft een kiel van 1.10.
Ik heb een 291 met de extra diepe kielversie van 1.75.

Refereerde in het "lange reis" topic aan wat jij op mijn boot had gezegd, dat die van jou gevoeliger voor vlagen was en adviseerde voor een wereld reis een Vega met lange kiel en s-spant als comfortabeler schip :wink:.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Comfortfactor: wie weet er meer over 03 mrt 2009 21:15 #61375

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
www.johnsboatstuff.com/downloads/SAIL%20DATA.XLS

Ik dacht dat je het over deze had. Als het niet dezelfde is dan heb je nu in ieder geval de "read me first" info. Smile!

gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.259 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl