Hallo Niels!
Misschien een wat late reactie en ben je inmiddels al wat meer te weten gekomen over het verleden van je zeilboot "DezoTour''. Als antwoord op je vraag, waar komt dit type vandaan, het volgende.
Als oud (polyester) medewerker van de werf waar jou boot is gebouwd kan ik er het volgende van vertellen.
De naam Dezo staat voor Dekker & zoon. Jachtwerf Dekker was in de jaren zeventig, begin tachtig bekend met het bouwen van o.a de Defender 27 en de 32. Dit waren voor die tijd mooie en snelle schepen. De werf was gevestigd aan de Diemerzeedijk in Amsterdam. Maar helaas was er in de begin jaren tachtig ook sprake van een recessie en ontkwam ook jachtwerf Dekker hier niet aan. Toen werd eigenlijk als noodgreep een kleinere betaalbare zeilboot met een lengte van plm 6.60 m gebouwd. Genaamd DezoTour. Omdat het laten ontwerpen en tekenen van een nieuw model ook in die dagen behoorlijk kostbaar was werd een mal van de romp getrokken van een toen reeds bestaande open zeilboot van een voor mij even onbekende andere bouwer. Alleen het vrijboord is met plm 15 cm verhoogd. Dit om wat meer binnen hoogte te krijgen. Het komplete dekplan, ontwerp en het maken van de moedermal is gedaan door de , inmiddels overleden, hr. Willem Dekker sr. zelf, eigenaar van de werf.
Al met al is het een leuke en betaalbare boot geworden met goede zeileigenschappen. Het enige nadeel was bij de eerste proefvaart dat hij nogal lijgierig was. Oorzaak was dat de mast t.o.v de kiel verkeerd stond. Dit probleem is opgelost door de kiel wat naar voren te plaatsen. Deze nieuwkomer heeft de werf echter niet van de ondergang kunnen redden. De mal is in de begin jaren tachtig verkocht aan Leo Frans in kampen. Daar werden de bekende WATO sloepen gebouwd. Een deel van het personeel van Dekker is toen ook overgenomen. Met name polyester verwerkers. Echter, de meeste DezoTours zijn destijds gebouwd door personeels lieden van Dekker. Wij, van de polyesterafdeling, deden voor de timmerleden het polyester werk en de timmerlieden voor ons de inbouw. Dat zijn kwalitatief dan ook de beste geweest die er in die tijd zijn gebouwd. Dus, mocht je er daar een van hebben dan zit je goed. Dekker hanteerde toen nog het hand lay-up systeem, dus echt werken met matten glasvezel die met hars werden in gerold. Hierdoor ontstonden overlappingen welke de stevigheid van de romp tengoede kwamen. Later bij WATO werd er gebruik gemaakt van het zogeheten spuitsysteem. Hier worden deeltjes glasvezel van plm 4cm lang incombinatie met twee componenten-hars in de mal gespoten en ingerold. Dit systeem geeft een veel mindere stijfheid aan de romp en is bij een aanvaring kwetsbaarder. Als jou DezoTour bij Dekker is gebouwd kun je onder de banken en vloerdelen overlappingen/verdikkingen zien. Wat er later met de mal is gebeurd is mij onbekent.
Destijds heb ik zelf ook een DezoTour gebouwd en er met ontzettend veel plezier mee gezeild. Mijn passie voor zeilen is toen geboren.
Hopelijk heb ik tot zover aan je vraag kunnen voldoen.
Met vriendelijke groet,
Rini Koster