Dat je met 90 kilo de vago in het water drukt valt heel erg mee, ik kan hem met 1 van 70 en 1 van 85 ook gewoon in plané krijgen
En er loopt dan nooit water in.
Als je nog niet zoveel ervaring hebt zou ik uitkijken met wat je koopt. Van de RS weet ik het niet, maar vooral de Laser Vago is erg gevoelig voor slijtijge als je hem niet goed behandeld. Bijvoorbeeld wat zwakke punten zijn het gebruik (vooral hijsen en strijken) van je genaker, en het omslaan met de boot (dit gaat je in het begin wel een aantal keer gebeuren). Door het telkens rechtzetten van de de boot kan het zijn dat de zwaardkast iets naar binnen worden gedrukt en hierdoor het zwaard niet meer goed klemt. (Laser zegt dit probleem opgelost te hebben, ik moet het nog zien)
De Laser is sowieso kwalitatief gezien erg goed, kan veel hebben, prima boot en je hebt alle mogelijke trim mogelijkheden binnen handbereik. De Feva weet ik helaas niet hoe dat zit, moet iemand anders je even mee helpen.
Wel moet ik ik eerlijk zeggen dat ik de Vago een fantastische boot vind, maar in je eentje is er geen **** aan. Je kunt namelijk niet de trapeze gebruiken (wat soms echt noodzakelijk is), vaart slecht in je eentje door gebrek aan genaker (eventueel ook fok als je begint). Hierdoor zijn de zeilen t.o.v. elkaar uit balans en moet je enorm veel tegendruk geven met je roer, wat je flink zult merken in je snelheid.
Persoonlijk zou ik als beginnende zeiler een andere type kopen dan de Vago, wat dacht je van een 470 (iets stabieler en ook zeer sportief) of gewoon een laser standaard of laser 2?