Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vaareigenschappen ETAP26 met hefkiel

Vaareigenschappen ETAP26 met hefkiel 03 mei 2009 20:46 #69582

  • elvedeka
  • elvedeka's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Graag zou ik in kontakt willen komen met eigenaren van een ETAP 26 met hefkiel. Ik ben namelijk van plan zo'n schip te kopen maar kan niet veel ervaringen van mensen vinden met deze boot met servo hefkiel.

De boot heeft een (elektrisch) bedienbare hefkiel, wat een variabele diepgang mogelijk maakt van 0,95m tot 1,60m. Dit is heel mooi, maar wat ik me nu afvraag zijn de volgende zaken:
1. Kan de hefkiel elektrisch alleen volledig opgehaald of volledig neer staan of zijn er ook 'tussenstanden' mogelijk ? (b.v 1,20m)
2. Zo ja, hoe goed zeilt de boot dan nog op b.v een diepgang van 1,20m i.p.v 1,60m ?
Verlijert de boot dan flink?
Wil de boot dan veel slechter hoog aan de wind varen?
Maakt de boot dan aanzienlijk meer helling? Is er meer kentergevaar?
3. Zijn er problemen met dit hefmechanisme en hoe onderhoud je dat?
(smeren?)
4. Het lijkt allemaal behoorlijk kwetsbaar. Wat gebeurt er als ik toch ergens vastloop? Heb ik kans op enorme schade?

Ik vraag dit alles omdat ik veel in Friesland vaar en uit ervaring met mijn vroegere boot weet dat b.v een diepgang van 1,20m daar nog goed te doen is. Dus zal ik de ETAP 26 daar vaak met de kiel op 1,20m willen varen. Ik begrijp dat ik dan niet de vaareigenschappen krijg die bij de de optimale kieldiepte (1,60m) horen, maar hoe erg veel slechter wordt dit?? Beperk ik de boot dan flink in zijn mogelijkheden?
Het kan ook zijn dat de boot altijd op 1,60m diepgang gezeild MOET worden en dat de kiel pas opgehaald wordt als je naar een mooi ondiep plekje motort. Als dat zo is, heb ik in Friesland niet veel aan deze boot want 1,60m is echt teveel...

Ik hoop dat ETAP26 eigenaren mij een antwoord willen geven!
En zijn er verder nog zwakke punten/eigenschappen die ik weten moet?
Bij voorbaat dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

etap 26 11 mei 2009 18:13 #71075

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Beste Elvedeka,

Ik heb zelf een Etap 26 en kan voor een deel antwoord geven; ik vaar zelf in Zeeland en daar heb ik de kiel altijd helemaal uitstaan.
Elke stand tussen 0,95 en 1,60 is mogelijk, dat kan je binnen ook zo aflezen. Ik heb zelf een handbediende kiel dus met het electrische heb ik geen ervaring. Aan het hefmechanisme heb ik zelf nog nooit wat gedaan. Eenmaal per jaar, bij het op de kant gaan, wordt de kiel ingetrokken, tot circa 1,20. Bij het op de motor varen heb ik geen verschil gemerkt tussen de 1,60 en 1,20. Verdere ervaringen; Etap van deze serie staat bekend om zijn degelijkheid. De dubbele wand zorgt dat er nooit condensatie is; kussens blijven dan ook in de winter in de boot. Verder vind ik het onzinkbaar zijn wel een veilig gevoel; zeker als je op wat groter water vaart. Wel op tijd reven, anders wil hij nog wel eens uit het roer lopen. Ik hanteer de volgende waarden; tot windkracht 4 ongereefd, tussen 4 en 5 fok/genua voor een deel inrollen, bij windkracht 5, 1 reef in het grootzeil. Daarboven houd ik het voor gezien. Helmstok verlenger werkt tot windkracht 4, daarboven moet je in de kuip zitten. Als je deze waarden hanteert blijft je hellinghoek onder de 30 graden. Overigens is de Etap wel zelfrichtend, blijkt uit alle testen, heb hetzelf nooit uitgeprobeerd. Surf ook eens op Google, ik weet dat er verschillende Duitse testen zijn geweest die met name gingen over het varen met (deels) ingetrokken kiel.

Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: etap 26 11 mei 2009 20:30 #71126

  • elvedeka
  • elvedeka's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Beste Elvedeka,

Ik heb zelf een Etap 26 en kan voor een deel antwoord geven; ik vaar zelf in Zeeland en daar heb ik de kiel altijd helemaal uitstaan.
Elke stand tussen 0,95 en 1,60 is mogelijk, dat kan je binnen ook zo aflezen. Ik heb zelf een handbediende kiel dus met het electrische heb ik geen ervaring. Aan het hefmechanisme heb ik zelf nog nooit wat gedaan. Eenmaal per jaar, bij het op de kant gaan, wordt de kiel ingetrokken, tot circa 1,20. Bij het op de motor varen heb ik geen verschil gemerkt tussen de 1,60 en 1,20. Verdere ervaringen; Etap van deze serie staat bekend om zijn degelijkheid. De dubbele wand zorgt dat er nooit condensatie is; kussens blijven dan ook in de winter in de boot. Verder vind ik het onzinkbaar zijn wel een veilig gevoel; zeker als je op wat groter water vaart. Wel op tijd reven, anders wil hij nog wel eens uit het roer lopen. Ik hanteer de volgende waarden; tot windkracht 4 ongereefd, tussen 4 en 5 fok/genua voor een deel inrollen, bij windkracht 5, 1 reef in het grootzeil. Daarboven houd ik het voor gezien. Helmstok verlenger werkt tot windkracht 4, daarboven moet je in de kuip zitten. Als je deze waarden hanteert blijft je hellinghoek onder de 30 graden. Overigens is de Etap wel zelfrichtend, blijkt uit alle testen, heb hetzelf nooit uitgeprobeerd. Surf ook eens op Google, ik weet dat er verschillende Duitse testen zijn geweest die met name gingen over het varen met (deels) ingetrokken kiel.

Groet, Hans

Bedankt Hans,
ik heb ook al via andere kanalen e.e.a gehoord en eigenlijk is alls positief over deze boot, alleen schijnt de voorpunt niet zo ruim te zijn, maar dat ga ik nog bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: etap 26 11 mei 2009 21:11 #71139

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Overigens is de Etap wel zelfrichtend, blijkt uit alle testen, heb hetzelf nooit uitgeprobeerd.
Ooit eens iets gelezen dat ze een Etap tot de rand hadden volgepompt met water en er zo de oversteek mee naar Engeland hebben gemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaareigenschappen ETAP26 met hefkiel 11 mei 2009 21:39 #71150

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Vastlopen op een beweegbare kiel geeft ongetwijfeld flinke schade, kun je op je vingers narekenen. Gewicht + snelheid is energie afgewenteld op het draaipunt van het beweegbare deel van je kiel.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

etap 26 12 mei 2009 07:42 #71196

  • Etap
  • Etap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 116
Intruder,

Natuurlijk kan je schade krijgen bij vastlopen. Maar ik heb ooit een vastgelopen schip met vaste kiel gezien waar de complete bevestiging van kielbouten was losgetrokken; dus dat geeft ook weinig garantie. Verder is vastlopen altijd wel een mogelijkheid maar dan zit je wel te slapen, of zoals ik de laatste tijd veel zie, teveel aandacht voor het mobieltje. Zelf wel eens de grond gevoeld, maar je weet dat je dan in ondiep water zit en dan manoevreer je op de motor toch heel voorzichtig. Kwestie van regelmatig op je kaart kijken en niet helemaal op de GPS vertrouwen.
Groet, Hans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: etap 26 12 mei 2009 11:44 #71218

  • Edward
  • Edward's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 462
Overigens is de Etap wel zelfrichtend, blijkt uit alle testen, heb hetzelf nooit uitgeprobeerd.
Ooit eens iets gelezen dat ze een Etap tot de rand hadden volgepompt met water en er zo de oversteek mee naar Engeland hebben gemaakt.

Bijna goed: ze hebben gewoon de slangen van de afsluiters gehaald en vervolgens al deze dingen open gezet.
Het vele schuim zorgde ervoor dat de boel bleef drijven en zo zijn ze het kanaal over gevaren.
Grt, Edward
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaareigenschappen ETAP26 met hefkiel 12 mei 2009 11:55 #71223

  • Edward
  • Edward's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 462
Vastlopen op een beweegbare kiel geeft ongetwijfeld flinke schade, kun je op je vingers narekenen. Gewicht + snelheid is energie afgewenteld op het draaipunt van het beweegbare deel van je kiel.

Ik kan je uit ervaring (Etap 23) meedelen dat het wel goed zit met de bevestiging van de kielcontructie / hefkiel.

Toen wij nog in Zeewolde lagen, 2x achter elkaar :oops: keihard met de volledig uitgedraaide kiel op een kleirand (idd: klei. Geen kei....) gevaren. Was trouwens keurig aangegeven met staken, maar dat terzijde....

Schrikken, geen water binnen maar wel lekker vast.... Proberen kiel op de halen, lukt en verder maar weer. Einde van de dag op bijna dezelfde plek wederom de klei in door niet op te letten.
Alles bleef gewoon werken en afgezien van een gedeukt ego en een rare plek zonder antifouling, niks met de kiel aan de hand. :)
Grt, Edward
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaareigenschappen ETAP26 met hefkiel 13 mei 2009 04:25 #71387

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Mijn broer heeft enige tijd een 26 gehad. Hij denkt nog steeds met weemoed terug aan de boot, want volgens zijn zeggen was de Etap een boot waaraan alles klopte.

Het heffen van de kiel beinvloedt de aandewindse eigenschappen, minder hoogte lopen en meer drift. Het is een heel werk om de kiel omhoog te draaien weet ik nog. Maar het kan allemaal wel, Etap is wat dat betreft een werf waar heel goed is nagedacht over de constructie van de boten en de gevolgen voor de zeileigenschappen. Ook met de kiel op een meter kun je nog steeds goed varen.

Het verhaal over de volgelopen Etap die naar Engeland is gevaren klopt. Gewoon onzinkbaar. Ik vind het superboten. Samen met Dehler is Etap mijn all time favourite.

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaareigenschappen ETAP26 met hefkiel 12 mrt 2014 14:23 #495108

Met jouw vragen zit ik nu ook zo ongeveer beste Elvedeka :-)

Maar dan met een Victoire 25, bouwjaar 1978, afgelopen herfst gekocht.

Eén vraag (en dus antwoord) miste ik nog in het verhaal :

hoe houd ik de hefkiel beweegbaar, ofwel,

hoe houd ik de vaste kiel van binnen schoon ?

...

En weet je nu de antwoorden op je gestelde vragen ? :-)
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaareigenschappen ETAP26 met hefkiel 12 mrt 2014 14:32 #495112

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8155
Dat antwoord krijg je niet van de TS. Die heeft 5 jaar geleden 2x iets gepost en is nooit weer geweest.
Er zijn echter vast mensen hier die je meer kunnen vertellen over het gangbaar houden van een kielmidzwaard.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vaareigenschappen ETAP26 met hefkiel 12 mrt 2014 16:42 #495135

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8756
Begin wel een nieuw draadje om het overzichtelijk te houden, wil je...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl