Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor

Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 03 juni 2009 17:48 #74256

  • pep75
  • pep75's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Beste Zeilers!!!

Ik heb een vraag. Ik heb gisteren een proefvaart gedaan met een Friendship 22, waarover ik zeer tevreden ben, en zeker wil gaan kopen. Er stond een aardig briesje(volgens mij 4 tot 5). De boot lag in een box met de wind pal op bakboord. Ik had de 10 pk sterke 4-takt bbm(bevestigd op de spiegel), met bediening op de helmstok, in zijn achteruit gezet (rustig) en probeerde de boot met de neus door de wind te draaien. Dus helmstok naar bakboord, zonder met de motor te sturen(deze is namelijk niet ingericht om hiermee te sturen). Nou er gebeurde gewoon NIETS, de boot reageerde er totaal niet op. Toen maar de boot bijna helemaal in zijn achteruit de stijger af gevaren (ik schaam me dood). Nou ja, even lekker gezeild op het Naardermeer en toen maar weer naar de haven gegaan. En met de wind op de spiegel de boot rustig "ploffend" weer in de box proberen te manoeuvreren. Maar ook nu echt zo'n slome, en wijde draaicirkel....weer gehannes dus...
Ik heb een tijdje een Varianta met een 8pk 2-takt gevaren waarbij ik gewoon stuurde met de bbm en kon deze bijna om de as draaien(ok een beetje overdreven...). Ik ga de boot kopen, maar is dit nou een kwestie van wennen aan de motor/boot of moet ik gaan kijken naar een motor waarmee ik wel kan (bij)sturen zodat ik niet alleen met de helmstok kan/hoef te sturen?

Nou ja, sorry voor de nog al omslachtige uitleg, maar het is moeilijk om een dergelijk probleem uit te leggen....

Ik zie de suggesties graag tegemoet!

Groetjes
Pepijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 03 juni 2009 18:29 #74263

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9729
Hoe was de motor van die Friendship bevestigd? Kan je daar niet de motor ook op draaien?

In principe is het wel zo dat bij lage toerentallen een buitenboord wat minder power heeft. Als je dan kan bijdraaien breng je in ieder geval de kracht de gewenste richting in. Als het gefixeerd blijft hou je het probleem, omdat je schroefas water en roer neit optimaal samen werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 03 juni 2009 18:39 #74267

  • pep75
  • pep75's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Beste Wallaby,

De bbm zit op een "normale" constructie en is inderdaad draaibaar. Maar de gashendel is verplaatst naar de helmstok, met een speciale console (ziet er mooi en allemaal origineel uit...), zodat er geen stuurarm op de bbm zit. Als je de bbm wilt sturen dan zou je deze bij wijze van spreken aan de kap moeten sturen. En dat werkt niet echt....

En ja je hebt helemaal gelijk, de bbm werkt op deze plek bijna tegen...ik vraag mij echt af hoe de vorige eigenaar hier mee om is gegaan.

Maar jij vind dit dus ook vreemd?

Groetjes
Pepijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 03 juni 2009 18:45 #74269

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9729
Nou vreemd niet, ik snap nu beter wat er gedaan is. Om het bedieningsgemak te vergroten is er een afstandsbediening gemaakt op je helmstok. Op zich niet verkeerd, maar hiermee verlies je dus wel de mogelijkheid om met de motor te sturen. Je hebt in mijn ogen dan de volgende opties:
Alles laten zoals het is en leren manouvreren met het schip. Dit zal in tijd wel werken.
Of motor bedienig terugbouwen naar origineel zonder afstandsbediening. Je kan dan weer de motor gaan draaien, alleen je bedieningsgemak zal afnemen.

Tja, hoe zat het ook weer in het leven? Compromissen of zoiets :wink:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 03 juni 2009 19:37 #74277

  • zwiep
  • zwiep's Profielfoto
Hoi Pep75,

ik ga morgenavond met mijn vrouw voor de 2de keer kijken naar de FS22, waar we interesse in hebben. Ook hier zit de BBM bevestigd op de spiegel. Ik zal morgen gaan kijken hoe dit vaart/in elkaar steekt. Mijn bevindingen mail ik je wel.
Ik heb wel een vraagje over deze BBM, maar zal de vraag ff ergens anders stellen.

Groet Zwiep.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 03 juni 2009 20:26 #74301

  • pep75
  • pep75's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Beste Zwiep,

Ja, kijk er maar goed naar! Maar ja, als deze draaibaar is, dan is er naar mijn mening weinig aan de hand...

Ik ben benieuwd, en succes morgen!

Groetjes
Pepijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 03 juni 2009 20:41 #74310

  • zwiep
  • zwiep's Profielfoto
Pepijn,


lees net op een ander gedeelte van het forum (koeling) dat advies is: er absoluut NIET mee varen. Ga wel morgen kijken, zal naar de constructie kijken. We zien wel morgen....

groet Zwiep
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 03 juni 2009 20:46 #74313

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Tja, hoe zat het ook weer in het leven? Compromissen of zoiets :wink:

Negatief: We zitten met een dilemma
Positief: We hebben 2 opties :lol:
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 03 juni 2009 21:20 #74331

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Het nadeel van een schroef achter je roer is dat je pas druk op je roer hebt wanneer je vaart hebt. Langzaam keren zit er dan niet in.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 03 juni 2009 21:25 #74334

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Mijn BBM zit ook in een semi bun en is niet draaibaar, onze boot is van de zelfde maat en ook een 10 pk viertakt, ook zit de schroef achter het roer.

Het is even een andere manier van varen als wat voor de meeste gangbaar is, bij vooruit varen is de truck eerst even een beetje gas dat de boot een beetje voortgang maakt, dan flink roer geven en weer en beeje gas er op, de boot draait om zijn eigen as, no problem 8) .

Van de steiger wegvaren doe ik ook vaak achter uit, niets om je voor te schamen, je hebt dan namelijk wel schroefdruk op je roer.

Gewoon vast laten zitten dus die motor en je deze manier van manovreren eigen maken, het is niet lastig.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 03 juni 2009 22:43 #74357

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2624
Gewoon flink wat gas geven, dan reageert het roer tenminste ook. Niet bang zijn om te veel gas te geven, als je maar in de buurt zit van de pook en de gashendel.

(vaar al jaren met een Valk met BBM, ook flink wat sleepjes gevaren: van grote sleepjes van +8 boten tot een stalen praam van 15 meter)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 04 juni 2009 05:30 #74362

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Het zal ook aan het type boot liggen, bij mijn sneekermeer met bb motor in de bun was besturing met zijwind onmogelijk. De draaing die de wind aan de boot gaf was goter dan de draaing die roer/bbm gaven aan de boot. Zelfs bij windstilte had ik 2 bootlengtes nodig om te keren.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 04 juni 2009 06:33 #74366

  • MatOwn
  • MatOwn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 565
achteruitvarend moet je zeker rekening houden met het wiel effect, als je er tegen in 'werkt' dan wordt je draaicirkel groter. Bovendien is bij achteruitvaren juist de kont die zijwaarts beweegt, de boeg doet niet veel (dat vond ik in het begin verwarrend en verrassend).
Nou ja dat weet je zelf ook wel denk ik.
Boot: Matilda 20 & Aloa 23
Bootnaam: Mathilda & Easy
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 04 juni 2009 08:21 #74391

  • pep75
  • pep75's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
....tjemig....kan wel veel met al jullie antwoorden. Ik ga er nog eens goed naar kijken en een middag veel oefenen in de haven. En ook inderdaad rekening houden met het schroef-effect, want daar had ik inderdaad veel last van. Ik zal het allemaal gaan uitproberen.....Tja, het viel mij gewoon tegen omdat ik een wat makkelijkere sturing gewend ben. Ik heb dus een tijdje op een Varianta en een Dufour 2800 gevaren en daar ging het allemaal zo soepel.

In ieder geval bedankt voor jullie reacties......als jullie iemand in de haven continue rondjes zien varen in een FS22, zwaai dan maar even!! :oops:

Groetjes
Pepijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 04 juni 2009 08:36 #74394

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8077
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat je gewoon door de wind niet kon draaien. Je probeerde immers je boeg tegen de wind in te draaien wat wellicht niet lukte doordat je (te) langzaam de box uit ging.

Probeer de manouvres ook eens met wat meer snelheid1

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 04 juni 2009 09:19 #74398

  • pep75
  • pep75's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Beste Trotti,

Er stond inderdaad een vrij veel wind, maar wat ik gewend ben is dat ik daar normaal gesproken niet zo heel veel last van. Je verlijert natuurlijk altijd wel, en daar moet je rekening mee houden, maar de boot reageerde gewoon echt helemaal niet. Misschien toch meer vaart, een korte gas-impuls, ik ga het lekker uitproberen...Ik had gewoon op wat anders gehoopt. Uiteindelijk is het natuurlijk een zeilboot!! Maar een goede motor geeft toch vertrouwen in situaties (en is verplicht in de haven)...

Grtjssss
Pepijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 04 juni 2009 09:34 #74401

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8077
Ja, maar je was ook gewend aan een bb die je kon draaien...

Zelf heb ik oko een bestuurbare bb en dan kom je echt in elk hoekje en gaatje!
Het heeft me trouwens een paar weken geleden nog gered ook! Het beslag van mijn roertje brak toen af waardoor ik geen roer meer had. Niet zo heel handig midden op het Haringvliet.

Gelukkig kon ik met de bb terug naar de haven varen!
Ik zou, als ik jou was, dus wel de bb weer bestuurbaar maken! Het levert een hoop gemak op!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 04 juni 2009 10:46 #74405

  • pep75
  • pep75's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
ja, precies....ik ben het helemaal met je eens. Daarom ook die teleurstelling...

Maar ik ga het eerst gewoon proberen. En mocht het nou echt niet lukken dan ga ik verder kijken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 04 juni 2009 11:11 #74409

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
pep 75
kijk ook nog even bij

Motoren,
wendbaarheid... 17.5
en
Stel me even voor restaurarie Domp.
Clubhuis Zeilersforum..23.3.
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 04 juni 2009 15:52 #74431

  • pep75
  • pep75's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
pep 75
kijk ook nog even bij

Motoren,
wendbaarheid... 17.5
en
Stel me even voor restaurarie Domp.
Clubhuis Zeilersforum..23.3.

Beste Werner! Bedankt voor de tip, ik heb op dat deel van het Forum gekeken, maar ik begrijp niet wat je bedoeld met 17.5 en "Stel me even voor...etc".

Ik lees het wel! Groetjes Pepijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 04 juni 2009 16:39 #74438

  • werner
  • werner's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1650
pep,
het zijn twee onderwerpen, die o.a. over het bestuuren van de BBmotor gaan.
17.5..09. datum van het topic en 23.3.09 evenzo
plus, rubrik, waar ze in vermeld staan.
(anderen kunnen dit met een link aangeven, maar ben niet zo technisch.)
Werner


Wie sturen kan,
zeilt bij elke wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 04 juni 2009 18:53 #74454

  • pep75
  • pep75's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
:D Okay! Ga gelijk kijken! Nog bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 04 juni 2009 19:15 #74461

  • zwiep
  • zwiep's Profielfoto
Hey Pep,

ben zojuist terug van de FS 22 met BB. Deze zit naast het roer BB. Kon helaas niet varen i.v.m. het niet koelen van de motor. Bij deze BB, zat het gashendel nog gewoon op het blok. Ook kon je hiermee sturen , echter de eigenaar vertelde, dat hij altijd alleen op het roer stuurde en dat dat prima ging.

Succes, Zwiep
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Sturen en wendbaarheid buitenboordmotor 04 juni 2009 19:44 #74471

  • pep75
  • pep75's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Hey Zwiep!

Zo dat is geruststellend! Goed om te horen! Maar jammer voor jou dat je er niet mee kon varen....tja, ik heb nog steeds wel bedenkingen, maar de boot zag er echt prima uit en de motor tja, die kan ik altijd nog aanpassen. Ik vind de FS22 verder echt een prima, degelijke zeiler. Niet nerveus en makkelijk scherp te zeilen. Dus voor jou....een aanrader....Laat mij even weten of je hem gaat kopen. Ben benieuwd!

Heel erg bedankt en jij ook succes.

Groetjes
Pepijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl