Tja een goeie aankoopinspectie geeft ook geen tien jaar garantie natuurlijk. Hoogstens de garantie dat je even tijd hebt om te sparen voor de behandeling
Die ook gewoon 'eeuwig' kan uitblijven, zeker in zout water en de winters op de wal. Dan gaat het ontzettend veel langzamer.
300 per m2 is inmiddels alweer iets aan de hoge kant (je begrijpt, ik heb HEEL recent rondgebeld naar zowel de gevestigde orde yacht painters als de prijsvechter/beunhaas, en 300 incl BTW is het hoogste bedrag wat ik gehoord heb), maar de 5 jaar garantie op die oplossing betekent niet dat een maand na die 5 jaar de blaren er weer op zitten. Zeker niet als de boot 's winters netjes op de kant staat. Ik zie geen reden dat een goed uitgevoerde behandeling (dus inclusief goed spoelen en goed drogen) korter mee zou gaan dan de oorspronkelijke huid?
Je kunt het inderdaad ook door laten 'rotten' (hydrolyse) maar dan wordt reparatie alleen maar duurder (meer uren nabewerking nodig na het schillen), en ALS het zover komt dat de sterkte van de huid er teveel onder gaat lijden (wat inderdaad heel erg lang kan duren, zeker bij oudere "dikkere" boten) kan je de boot weggooien, omdat repareren dan geen doen meer is. Wat met de huidige dagwaardes van met name kleinere boten niet een probleem hoeft te zijn natuurlijk.
Maar al die tijd vaar je wel met een bepaald niet gladde romp, die een onbekend percentage van z'n oorspronkelijke sterkte heeft. Prima voor een grachtenpruttel of overbuilt toer-tank, maar op het ijsselmeer en in wedstrijden heb ik het toch liever niet
Maar houtrot of een bijna doorheen gestraalde stalen huid kan er ook veel knapper uitzien dan ie is... er is bijna geen materiaal echt volledig immuun voor alle weersinvloeden. Zelfs RVS gaat pitten, langdurig onder zeewater. Keuzes, keuzes...