Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester?

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 04 sept 2009 16:44 #87112

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Toerschepen vanaf een meter of 11 laten nauwelijks verschil zin in hun VPP of ze nu van alu zijn, staal of Polyester. We hebben het dan over tienden van knopen waarbij een zwaarder schip zelfs nog wel eens aan de wind sneller kan zijn afhankelijk van zijn rompvorm en de voorliggende koers/omstandigheden.

Hoe korter de boot hoe (in het algemeen) het verschil tussen de Lichte en de zware boten boven komt drijven. Wederom uitgaande van dezelfde romp maar puur op basis van materiaal keuze.

Ik ben het dus niet eens met dat de materiaal keuze geen enkele invloed heeft maar dat de snelheid puur afhankelijk is van het ontwerp. (en andere zaken). Een stalen laser, Max Funn, J22, TH38 of waarschip zie ik niet zo snel gemaakt worden in staal met het vooruitzicht dat die even snel is als zijn broertje van andere grondstoffen.

Bij glijders en halfglijders voorzie ik dus zeer grote verschillen in snelheden ontstaan op bepaalde windgebieden en bepaalde koersen. Hoe kleiner de romp bij waterverplaatsende schepen des te groter ook hier weer het verschil.

Gr michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 04 sept 2009 16:57 #87119

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
hoe minder de romp weegt, hoe meer er in de kiel kan: meer stabiliteit, meer zeildragend vermogen. aan de wind speelt natuurlijk de waterlijn een rol, ruimwinds zal een lichtere romp zeker sneller gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 05 sept 2009 08:03 #87227

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Peter S.,

Een tussenvorm die je kan kiezen is gaan voor een Etap. Deze zijn als occasion wel duurder dan vergelijkbare schepen maar zijn onzinkbaar. Voorzover ik weet het enige merk dat in Frankrijk een certificatie heeft om zonder reddingvlot op zee te mogen varen.

Groet,
Hans

En als je Etapje in brand vliegt met al dat schuim rond je electrakabels?
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 05 sept 2009 09:31 #87244

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Dag allemaal,

Ik overweeg meer tijd te gaan besteden aan de zeilsport en een zeewaardig jacht van rond de 10 meter te kopen om langere tochten op zee mee te maken. En die wil ik ook single-handed kunnen zeilen.

En als ik dan naar occaisions kijk is mijn eerste dilemma al: wat voor materiaal ga ik voor? Dus daar kan ik wel wat ervaringsadvies gebruiken.

Ik zie voldoende mooie polyester jachten. Maar staal wordt met name voor mogelijke obstakels op zee ook wel geadviseerd. Nadeel is dat ze een stuk zwaarder zijn, ik vermoed dat ik het dan moeilijker krijg met aanleggen als ik alleen ben. (of valt dat mee?) Aluminium zou dan een mooie tussenoplossing zijn. Daar zie ik minder keuze. Heeft het nadelen?

Elk wijs advies is meegenomen!
Als je voor staal kiest: Van der Stadt 34, sterk goede zeiler, maar wel een in de epoxy coating en professioneel gebouwd.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 05 sept 2009 10:03 #87249

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Vaargebied spreekt ook een woordje mee. Bouwmateriaal is een beetje handigheid en vakgerelateerd. Een timmmerman kiest voor hout, een bankwerker voor staal en zal een timmerman die voor metaal kiest aluminium als bouwmateriaal kiezen.
Als ik nu een boot zou bouwen zou ik kiezen voor het woodcore systeem.
Stalen boten in deze hemisfeer doen het goed, maar niet in de tropen. Aluminium is elastischer dan staal met een hore E-modulus maar heeft weer galvanisch-electrolitisch gegenereerde nadelen. Zo heeft alles wel wat.
De suggesties van de meeste forummers beslaan bijna alle ontwerpgebieden, dus zou ik op m'n gemak verder rondkijken. Er is genoeg te koop.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of poly 21 jan 2010 13:38 #110649

Dan zou ik m'n log maar eens controleren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 21 jan 2010 17:44 #110680

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Alhoewel van een loden bakje weinig verwacht kan worden wanneer je loodgieter bent ook al is het makkelijk te vormen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 21 jan 2010 21:02 #110734

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Als schade verhelpen onderweg het dilemma is, dan is ferrocement het enige dat je zelfs op een onbewoond eiland kunt repareren. Puur hout lijkt me een redelijke 2e keuze en staal de 3e.
Polyester, aluminium en composieten ingepakt in epoxy scoren goed op weinig onderhoud, maar vindt in verre streken maar eens een leverancier, laat staan een vakman die dat voor je repareert.www.zeilersforum.nl/components...sh/emoticons/sad.png
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 21 jan 2010 21:24 #110736

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Denk eens aan een Van de Stadt 34 of een Koopmans 33. Degelijk staal, Olav Cox is met de Koopmans (Ritme) de wereld rond geweest.

Staal zou mij een veilig gevoel geven op groot water. Kun je nog eens een container mee raken zeg maar. :dry:

Budgettair hoeft het je de kop niet te kosten.

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 21 jan 2010 21:34 #110740

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
La Mavare schrijft:
Als schade verhelpen onderweg het dilemma is, dan is ferrocement het enige dat je zelfs op een onbewoond eiland kunt repareren. Puur hout lijkt me een redelijke 2e keuze en staal de 3e.
Polyester, aluminium en composieten ingepakt in epoxy scoren goed op weinig onderhoud, maar vindt in verre streken maar eens een leverancier, laat staan een vakman die dat voor je repareert.www.zeilersforum.nl/components...sh/emoticons/sad.png

Het lijkt me op een onbewoond eiland makkelijker om een gat met polyester (of composiet) dicht te maken dan een gat in de andere genoemde materialen. Het hoeft er niet mooi uit te zien, als het maar waterdicht is! Zou zelfs midden op de oceaan kunnen. Moet je natuurlijk wel wat materiaal meenemen. Maar veel mensen die de oceaan oversteken hebben veel reserve materiaal mee, dus waarom geen polyester en wat matjes?
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 22 jan 2010 11:37 #110811

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
mick schrijft:
Denk eens aan een Van de Stadt 34 of een Koopmans 33. Degelijk staal, Olav Cox is met de Koopmans (Ritme) de wereld rond geweest.

Staal zou mij een veilig gevoel geven op groot water. Kun je nog eens een container mee raken zeg maar. :dry:

Budgettair hoeft het je de kop niet te kosten.

groet,
Maarten

Ach ja... de veel genoemde containers... Maar hoe groot is de kans dat je zo'n ding raakt nu echt? En vergelijk dat dan eens met de kans op een freakwave... of de kans om een rif te raken.. of de kans om door een goeie storm op een rotskust gezet te worden?? Staal is idd sterk mits het dik genoeg is uitgevoerd. Datzelfde geldt ook voor polyester en ferro-cement, als dat dik genoeg is dan kan je er ook alles mee aan. En het grote voordeel van die laatste twee is dat je het kan repareren zonder speciaal gereedschap. Voor staal en aluminium moet je toch lasspullen hebben, voor die anderen niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 24 jan 2010 17:02 #111084

sigdock schrijft:
Psies. Ik deed zondagmiddag bijna 9 knopen op de Hop tussen Volendam en Oosterleek. En dat met een Contest 33 uit 1971... 8)

Als ik jou was, zou ik mijn log eens calibreren. Zo kun je niet navigeren. Als je naar Engeland wil kom je zo op Texel...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 25 jan 2010 12:18 #111199

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Als je prijs/stijfheid/sterkte/gewicht optimaal wilt hebben dan moet je denk ik plakhout (bijv Kolibri) in je overwegingen opnemen.

Als dit goed gebouwd is dan heb je een hele lichte en sterke boot voor een relatief lage prijs.

Repareerbaarheid en onderhoud hangt vooral af van je vaardigheden maar zal niet veel schelen met staal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 25 jan 2010 13:37 #111209

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
first 36s7 schrijft:
sigdock schrijft:
Psies. Ik deed zondagmiddag bijna 9 knopen op de Hop tussen Volendam en Oosterleek. En dat met een Contest 33 uit 1971... 8)

Als ik jou was, zou ik mijn log eens calibreren. Zo kun je niet navigeren. Als je naar Engeland wil kom je zo op Texel...

Jaaaja... want als mijn log niet gecalibreerd is kan ik niet zien waar het westen is.... :huh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 25 jan 2010 16:12 #111236

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
nee, niet uitrekenen welke afstand je aflegt, dus niet weten waar je bent ;) gelukkig hebben we gps ;)

doe mij maar polyester/epoxy. Iedere gek met een weegschaal en een kwast kan het verwerken :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 27 jan 2010 11:32 #111634

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
susho schrijft:
nee, niet uitrekenen welke afstand je aflegt, dus niet weten waar je bent ;) gelukkig hebben we gps ;)

Maar zolang je een westelijke koers aanhoudt kom je toch echt in Engeland en niet op Texel en dat was de stelling he.. ;)
doe mij maar polyester/epoxy. Iedere gek met een weegschaal en een kwast kan het verwerken :P

Dan is ferro nog net een slagje makkelijker: heb je geen weegschaal meer nodig. Alleen een gek die er ook meet gaat varen... :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 27 jan 2010 12:42 #111649

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8011
Nee waar wel een metsel troffen en betonmolen. Dan neem ik toch liever een weegschaal mee :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 27 jan 2010 14:12 #111668

sigdock schrijft:

'Maar zolang je een westelijke koers aanhoudt kom je toch echt in Engeland en niet op Texel en dat was de stelling he.. ;)'


Hangt er misschien van af waar je vandaan komt...? :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 27 jan 2010 14:46 #111675

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
roberth schrijft:
La Mavare schrijft:
Als schade verhelpen onderweg het dilemma is, dan is ferrocement het enige dat je zelfs op een onbewoond eiland kunt repareren. Puur hout lijkt me een redelijke 2e keuze en staal de 3e.
Polyester, aluminium en composieten ingepakt in epoxy scoren goed op weinig onderhoud, maar vindt in verre streken maar eens een leverancier, laat staan een vakman die dat voor je repareert.www.zeilersforum.nl/components...sh/emoticons/sad.png

Het lijkt me op een onbewoond eiland makkelijker om een gat met polyester (of composiet) dicht te maken dan een gat in de andere genoemde materialen. Het hoeft er niet mooi uit te zien, als het maar waterdicht is! Zou zelfs midden op de oceaan kunnen. Moet je natuurlijk wel wat materiaal meenemen. Maar veel mensen die de oceaan oversteken hebben veel reserve materiaal mee, dus waarom geen polyester en wat matjes?

Probleem met een gat in je boot is dat je boot eerst zinkt. Om dan op een onbewoond eiland dat gat boven water te krijgen is lastiger dan het repareren met staal, hout, aluminium, beton, polyester, of wat dan ook.
Ook een stalen schip gaat kapot op koraal in de branding.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 27 jan 2010 16:21 #111685

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Zonsnel schrijft:

Probleem met een gat in je boot is dat je boot eerst zinkt. Om dan op een onbewoond eiland dat gat boven water te krijgen is lastiger dan het repareren met staal, hout, aluminium, beton, polyester, of wat dan ook.
Ook een stalen schip gaat kapot op koraal in de branding.[/quote]

Een gat, ook onder de water lijn, kan je altijd dusdanig dicht maken dat je niet gelijk zinkt. Misschien ga je wel dood door een hartaanval vanwege het vele pompen! B)

In geval van nood kan je een zeil (of iets anders) aan de buitenkant tegen het gat aan doen en proberen vast te binden. Als je dat combineert met aan de binnenkant dicht te stoppen met alles wat je maar kan vinden, is het resultaat dat het water minder hard naar binnen stroomt waardoor het met de pomp bij te houden is. En zo kan je dan proberen een (onbewoond) eiland te bereiken. Vervolgens ga je dan op zoek naar een beton molen als je een cemente schip hebt of een ijzererts bron als een stalenschip hebt. Of je pakt uit je bakskist je weegschaal en polyester en gaat lekker in het zonnetje het gat dicht smeren. Misschien is dat zelfs mogelijk als het onder de waterlijn zit, maar dat weet ik niet. Is er iemand die verstand heeft van polyseter verwerking? Anders zit er niks anders op dan je bootje te laten droog vallen. Maar cement en lassen onder water is ook niet echt makkelijk!

Gr, Robert
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 28 jan 2010 07:52 #111762

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Heb een verhaal gelezen van een stel in een stalen boot waarvan de schroefas eruit viel. Lek was niet te dichten, zat op een zeer moeilijk te bereiken plaats. De makkelijk te repareren boot is midden op de oceaan gezonken.

Moet je in een storm eens op een rots lopen. Dan is het wel heel lastig om effe je fokkie keurig netjes strak over dat gat heen te trekken: golven, storm, branding, je schip beukt steeds op die rots.
Gat in je boot: einde reis, reddingvlot, klaar.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 28 jan 2010 08:24 #111766

  • roberth
  • roberth's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 474
Zonsnel schrijft:
Heb een verhaal gelezen van een stel in een stalen boot waarvan de schroefas eruit viel. Lek was niet te dichten, zat op een zeer moeilijk te bereiken plaats. De makkelijk te repareren boot is midden op de oceaan gezonken.

Moet je in een storm eens op een rots lopen. Dan is het wel heel lastig om effe je fokkie keurig netjes strak over dat gat heen te trekken: golven, storm, branding, je schip beukt steeds op die rots.
Gat in je boot: einde reis, reddingvlot, klaar.

Tsja. . Je schroefas verliezen is natuurlijk wel echt dikke pech! Meestal is het gat dan onbereikbaar. Maar als een gat wel bereikbaar is, dan zal ik persoonlijk altijd eerst proberen om het (gedeeltelijk) dicht te maken. Desnoods alleen maar totdat iemand heeft gereageerd op je nood oproep of op het signaal van je EPIRB. Het reddingsvlot is het allerlaatste middel om te proberen te overleven.
Ariël - Winner 1120
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 28 jan 2010 09:09 #111777

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1245
Persoonlijk ben ik wel gecharmeerd van de Beachcomber 35 die op de botenbank en yachtfocus staat. Met kimkielen win je natuurlijk geen wedstrijd, maar droogvallen en een groter vaargebied is ook leuk. Volgens mij een oerdegelijk schip in goede staat. Qua uiterlijk moet je er wel van houden, maar dat heb je met alle boten... Alleen jammer dat er geen 2 persoons bed onder de kuip zit. Tja, tis dat ik al een boot heb.... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Lange tochten op zee: staal, aluminium of polyester? 28 jan 2010 12:24 #111801

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Zonsnel schrijft:
Heb een verhaal gelezen van een stel in een stalen boot waarvan de schroefas eruit viel. Lek was niet te dichten, zat op een zeer moeilijk te bereiken plaats. De makkelijk te repareren boot is midden op de oceaan gezonken.

Moet je in een storm eens op een rots lopen. Dan is het wel heel lastig om effe je fokkie keurig netjes strak over dat gat heen te trekken: golven, storm, branding, je schip beukt steeds op die rots.
Gat in je boot: einde reis, reddingvlot, klaar.

Pff... er zijn natuurlijk altijd doemscenario's te verzinnen waarop een voorgestelde methode niet werkt. Reddingsvlot?? Stel dat die niet opblaast als je 'em nodig hebt. Of dat je daarmee op een rif loopt of net die ene verdwaalde container raakt.
Een schroefas die eruit valt is een gevoleg van een ontwerpfout en ontzettend makkelijk om te voorkomen. Vroger werden boten zo ontworpen dat de schroef pal achter de scheg zat maar tegenwoordig zie je dat steeds minder. Een beugel o.i.d pal achter (of voor, kwestie van perceptie) kan dan een dergelijk probleem voorkomen.
Een gat in de boot werd vroegah idd some met een kleed of zeil gerepareerd maar wat beter werkt is vanaf de binnekant een plaat hout ofzo er tegenaan en dan klem zetten met een balk. en ja, dat heeft vrijwel iedereen bij zich.. in de vorm van een interieur... ;) Maar het belangrijkste is natuurlijk om te zorgen dat je ver weg blijft van die rotsen en/of dat rif. En dat is weer een onderdeel van de stormtactieken die je er op na houdt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.181 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl