Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: deviatie en stuurautomaat

deviatie en stuurautomaat 13 aug 2009 19:53 #82742

  • jan457
  • jan457's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Hoi

Zoals ik al eens verteld heb, heb ik een stalen jachtje (Jakon)
Ik heb een kompas op een standard en wil weten wat mijn deviatie is en als het kan het kompas compenseren. Ik neem aan dat ik daarvoor een kompassteller nodig heb. Hoeveel betaal ik voor de diensten van zo'n persoon? En hoe kom ik daarmee in contact?

En dan vraag 2
En hoeveel last heb ik van de deviatie in combinatie met het stuurkompas???


alvast bedankt


jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deviatie en stuurautomaat 13 aug 2009 21:28 #82758

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Jan,

Niet zo lang geleden is er een topic gestart over het maken van een deviatietabel. Een kompassteller heb je m.i. niet nodig. Gebruik even de zoekfunctie op het forum.

Hoeveel last je van de deviatie hebt, hangt af hoe groot die deviatie is, de miswijzing van de kompas. Maar ja, een graad miswijzing op 100NM heeft meer effect dan 1 graad miswijzing op een afstand van 5NM. Daarnaast zijn er meer invloeden die tussen kompaskoers en grondkoers spelen.

Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deviatie en stuurautomaat 13 aug 2009 21:31 #82762

  • jan457
  • jan457's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Jan,

Niet zo lang geleden is er een topic gestart over het maken van een deviatietabel. Een kompassteller heb je m.i. niet nodig. Gebruik even de zoekfunctie op het forum.

Hoeveel last je van de deviatie hebt, hangt af hoe groot die deviatie is, de miswijzing van de kompas. Maar ja, een graad miswijzing op 100NM heeft meer effect dan 1 graad miswijzing op een afstand van 5NM. Daarnaast zijn er meer invloeden die tussen kompaskoers en grondkoers spelen.

Gregor


dat snap ik! :wink:
stroom drift ect maar eerst moet ik een me kompas in oorde maken
maar stuurt het stuurautomaat niet scheef of moet ik dat ook compenseren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deviatie en stuurautomaat 13 aug 2009 22:01 #82772

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
En dan vraag 2
En hoeveel last heb ik van de deviatie in combinatie met het stuurkompas???
Niet. Een stuurautomaat vergelijkt de actuele koers met de koers die je voer op het moment dat je hem instelde. In beide gevallen inclusief de deviatie (en variatie). Wijkt de actuele koers af zal hij hem terugsturen naar de oorspronkelijke waarde.

Sommige kompassen kun je zelf stellen (dan zit er inwendig bepaalde magneetjes in die je met een koperen schroevendraaier kan verstellen), een GPS is daarbij een handig hulpmiddel. Vervolgens kun je zelf eenvoudig een deviatietabel maken door op vlak rustig water de kompaskoers te vergelijken met de koers volgens de GPS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deviatie en stuurautomaat 14 aug 2009 07:53 #82790

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Waarom het kompas compenseren? Als je een beetje goede deviatietabel hebt dan kan je daar mee rekenen en dan weet je ook waar je aan toe bent. En zoals marfamke al aangeeft heeft de stuurautomaat nergens last van, die heeft een eigen 'kompas'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deviatie en stuurautomaat 14 aug 2009 09:23 #82806

  • jan457
  • jan457's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 108
Is het niet mogelijk dat het stuurautomaat een andere deviatie meemaakt dan het kompas.
Het kompas staat namelijk op een standard en het stuurautomaat zal tegen het metaal aanstaan

bedankt voor de voorlopige reacties :!: :!: :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deviatie en stuurautomaat 14 aug 2009 11:05 #82825

Volgens mij is vooral het feit dat je het over een stalen schip hebt wel van belang. Want zelfs als je compas overal minstens een meter van het staal van het schip afstaat heeft het schip nog invloed.

Als je het geen probleem vindt om in je deviatietabel waardes tot wel 30 ° te vinden kun je het zonder kompassteller doen. Op onze 8,5 meter stalen zeeschouw moest er op bepaalde koersen zo erg gecompenseerd worden.

Goedkoop is een compas steller niet.
Het stellen zelf kost ongeveer ¤ 200,- en bij ons kwam er ook nog ongeveer ¤ 200,- bij voor het materiaal (die magneetjes zijn erg duur).

Hij is er ongeveer 2 uur mee bezig geweest (met het stellen, de deviatietabel duurde maximaal een half uur).

Als je stuurautomaat een eigen kompas heeft zal die m.i. ook last hebben van het stalen schip zelf.
Edit: Oh nu snap ik wat er bedoeld wordt met die heeft nerges last van, je stelt daar geen kompaskoers in maar je stelt een koers in en dan houdt de stuurautomaat steeds diezelfde (eigen kompas) koers aan.


L.J. Harri uit Amsterdam kan je aan een compassteller helpen
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deviatie en stuurautomaat 14 aug 2009 11:38 #82833

.......Een stuurautomaat vergelijkt de actuele koers met de koers die je voer op het moment dat je hem instelde.....
De actuele voorliggende koers, dus de stand van het schip t.o.v. het Noorden. Een stuurautomaat heeft ook last van deviatie net als een gewoon kompas. Ik weet alleen niet of dat te compenseren is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deviatie en stuurautomaat 14 aug 2009 13:32 #82842

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
.......Een stuurautomaat vergelijkt de actuele koers met de koers die je voer op het moment dat je hem instelde.....
De actuele voorliggende koers, dus de stand van het schip t.o.v. het Noorden. Een stuurautomaat heeft ook last van deviatie net als een gewoon kompas. Ik weet alleen niet of dat te compenseren is.

Dat hoeft niet gecompenseerd te worden. Je stelt de automaat in op de actuele voorliggende koers. De automaat zal vervolgens proberen om die koers vast te houden, hij zal iedere afwijking ten opzicht van die koers corrigeren. Koersen zijn relatief wist Einstein al... :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deviatie en stuurautomaat 14 aug 2009 13:35 #82843

.... Koersen zijn relatief wist Einstein al... :P
Dat is waar, maar te hopen is dat die relativiteit hetzelfde is de hele kompasroos rond.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deviatie en stuurautomaat 14 aug 2009 13:41 #82844

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
.... Koersen zijn relatief wist Einstein al... :P
Dat is waar, maar te hopen is dat die relativiteit hetzelfde is de hele kompasroos rond.....

Hmm... ook dat is niet van belang.

Een automaat stuurt X graden. Als daar 3 graden van af wordt geweken, door een golf of iets anders, zal de automaat de zaak corrigeren met -3 graden om te zorgen dat er weer op koers X wordt gevaren. En koers X is de koers die de automaat zag toen 'ie werd ingeschakeld. Een automaat hoeft ook geen stuurkoers te hebben, hij moet afwijkingen kunnen constateren en die corrigeren. Zelfs als een automaat altijd, iedere koers, zou 'denken' dat 'ie 180 graden vaart zal het nog goed gaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deviatie en stuurautomaat 14 aug 2009 17:10 #82872

  • marfamke
  • marfamke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1444
Als daar 3 graden van af wordt geweken, door een golf of iets anders, zal de automaat de zaak corrigeren met -3 graden om te zorgen dat er weer op koers X wordt gevaren.
Ooit een stom akkefietje gehad met de stuurautomaat, varend op de automaat in een verder leeg kanaal voer ik met mijn schip onder een stalen brug door. Het kompas in de automaat constateerde een verandering in het magneetveld en corrigeerde door de boot 45 graden de hoek om te zetten tegen het geleidewerk. Dom van me.

Een sleutelbos in de broekzak wil trouwens ook wel voor enige koerswijziging zorgen zoals ik heb gemerkt, al is die niet zo sterk als bij de brug.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deviatie en stuurautomaat 14 aug 2009 17:46 #82881

En wat dacht je van mobile telefoons?
Die hebben ook al op een flinke afstand invloed op een kompas
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deviatie en stuurautomaat 14 aug 2009 17:50 #82882

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Een stuurautomaat moet 2 ronden van 360 graden gevaren worden en dat moet met een bepaalde snelheid in een bepaalde tijd. Als dat gedaan en opgeslagen is, stuurt ie gewoon goed. Beschrijving staat gewoon in de gebruiksaanwijzing. Anders downloaden van het net.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deviatie en stuurautomaat 04 sept 2009 12:37 #87068

  • smithh
  • smithh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 44
Rondjes varen in calibratiemode met de stuurautomaat corrigeert variatie, niet deviatie. Deviatie corrigeren kan zonder aanvullende electronica alleen met stellen of gewoon een tabel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: deviatie en stuurautomaat 04 sept 2009 14:56 #87090

Een grote deviatie zal hooguit voor wat traagheid (naast het magnetisch noorden trekt er iets in/aan/op het schip ook mee aan de magneet) in de verandering van aanwijzing geven, maar is verwaarloosbaar voor de werking van een stuurautomaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl