nou de motor die ik nu heb is een vw golf motor , in eerste instantie zocht ik een 1600 diesel maar toevallig liep ik tegen een komplete golf aan met een 1900 diesel. deze auto had een orginele km stand van 46000 km maar was total loss verklaard en dus ook heel goedkoop.deze motoren worden vaker gebruikt in boten en bijkomend voordeel is dat ik de hele kabelboom ,tellerklok met alle indicatielampjes toeren teller klok boordcomputer ,contactslot enz, kan gebruiken. ook de orginele kunststof brandstoftank met meter ga ik gebruiken.
als ik de maten vergelijk met een 20 pk yanmar zoals mijn broer in zijn huitema schouw gebruikt dan heb ik meer ruimte over en zoals al eerder opgemerkt de motor is maar 22 kilo zwaarder.
de motor is zonder keerkoppeling 65cm lang 55 breed en slechts 60cm hoog.
bijkomend voordeel is dat ik de orginele motorsteunen en het subframe van de auto gebruik en dus de motor op rubberen blokken komt te liggen.
het verbruik tussen een yanmar volgas en deze motor op bijvoorbeeld 1200 toeren zal volgens mij bijna niks verschillen, en soms is het wel lekker als je een hoop gas over hebt.