Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 485, simouns

485, simouns 20 aug 2009 22:08 #83805

  • Jonas
  • Jonas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Ik ben op zoek naar wat meer informatie over een 485, kan ik deze boot vergelijken met een 420 of 470?

De verkoper zegt dat de boot een jonge, zwitserse 485 is en dat hij sneller is dan de oude simouns. Wat zijn simouns :?: en is er inderdaad een groot verschil?
merci, Jonas
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 485, simouns 21 aug 2009 05:53 #83815

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Een Simoun kun je inderdaad aardig vergelijken met een 470.

Wat betreft de snellere, Zwitserse uitvoering: de 485 draait al enige tientallen jaren mee en ik ken de boot eigenlijk alleen van vroeger. Even Googelen wijst uit dat de 485 tegenwoordig, na het faillissement van Simoun, inderdaad in Zwitserland lijkt te worden gemaakt en mogelijk maakt die fabrikant ze een stukje stijver en lichter dan Simoun vroeger.

Maar als je hem nog moet kopen, zou ik kijken of je niet een 470 op de kop kunt tikken. Ik heb 30 jaar geleden ooit een paar keer met zo'n 485 meegevaren maar aan de wind zagen we alleen de spiegel van de 470's, de 485 was voor mijn gevoel niet echt snel en ik trok me echt suf aan die grote fok... Met ruime wind kwamen wij, door het grotere zeiloppervlak, wel weer langszij gelukkig....

Als je iets groters zoekt dan een 470, is ook de Javelin een aardig alternatief, een heerlijke planeerboot (en de 505 en FD als toppers natuurlijk).


Kijk ook eens op de site van het Fries Scheepvaartmuseum voor wat meer info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 485, simouns 21 aug 2009 12:01 #83887

  • Jonas
  • Jonas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Even Googelen wijst uit dat de 485 tegenwoordig, na het faillissement van Simoun, inderdaad in Zwitserland lijkt te worden gemaakt en mogelijk maakt die fabrikant ze een stukje stijver en lichter dan Simoun vroeger.

Wat bedoel je precies met "stijver", gestroomlijnder of zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 485, simouns 21 aug 2009 12:16 #83889

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Daarmee bedoelen we: minder flexibel/buigzaam. Dat geldt voor de zowel de vlakken (bodem etc), de zwaardkast als de bevestiging v.d. mast (die wordt immers rechtop gehouden door de mastvoet en stagen, die weer aan de romp vast zitten).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 485, simouns 21 aug 2009 17:30 #83953

  • Jonas
  • Jonas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Is er iemand die iets meer en recentere ervaring heeft met de 485?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 485, simouns 21 aug 2009 17:41 #83954

  • Sjors FD
  • Sjors FD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Zo'n beetje alle actieve Simoun zeilers van zo'n 20 jaar geleden varen nu in de FD klasse. Ik geloof niet dat de Simoun nog als one-disign klasse in Nederland vaart, dus het lijkt me dan ook niet zo belangrijk om een "snelle" Simoun te zoeken. Dat gaat echt om die laatste 5% bootsnelheid die je in een wedstrijd de winst kan opleveren.

Als je geen wedstrijd gaat varen zou ik hier dus niet meer voor betalen en gewoon kijken naar kwaliteit, inrichting, redelijk recente zeilen, handige trailer combinatie en dat soort dingen.

Als je wel wedstrijd wil varen zou je beter naar een andere klasse kunnen kijken denk ik.

Groet,
Sjors
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 485, simouns 26 aug 2009 08:35 #84877

  • Damon
  • Damon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
De 485 ken ik niet maar als tiener heb ik wel een paar keer op een 445 gevaren, deze zit tussen een 420 en 470 in. Ben overigens snel in de 470 gestapt.

Wat ik weet over Simouns is dat je bij oudere modellen enorm op de mastvoet moet letten. Ze hebben een dubbele boden met ertussen een houten mastvoet gelamineerd. Je kunt er bij een ouder model vergif op innemen dat deze verrot is, en het is dankzij deze dubbele bodem een flinke operatie die te vervangen.

Ik neem aan dat de 485 vergelijkbaar is met de 470. Maar als je wedstrijdaspiraties hebt kun je deze boot beter links laten liggen. Bij mijn weten is er geen die actief is in Nederland en de sporadisch zie je er een paar in Belgie.

Ik zou dan ook eerder kiezen voor een 470 of FD, afhankelijk van het bemanningsgewicht ....of een 505, maar dan zul je bereid moeten zijn om in Belgie of Duitsland te varen, waar deze klasse springlevend is.
Db2 \\\"Das Boot\\\"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 485, simouns 26 aug 2009 09:46 #84909

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Zou deze i14 skiff geen leuk alternatief zijn: http://link.marktplaats.nl/273862291 ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 485, simouns 30 aug 2009 17:39 #85891

  • Jonas
  • Jonas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Zou deze i14 skiff geen leuk alternatief zijn: http://link.marktplaats.nl/273862291 ?

Ik vind dit inderdaad een prachtige boot alleen woon ik wel in Belgie en dat is net iets te ver :?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 485, simouns 30 aug 2009 17:50 #85894

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Leiden is ongeveer anderhalf uur rijden vanaf Antwerpen, en zo'n ritje zou best eens kunnen leiden tot jarenlang zeilplezier...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 485, simouns 30 aug 2009 17:58 #85897

  • Jonas
  • Jonas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Leiden is ongeveer anderhalf uur rijden vanaf Antwerpen, en zo'n ritje zou best eens kunnen leiden tot jarenlang zeilplezier...

Maar ik moet wel nog twee uur rijden naar Antwerpen eh...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 485, simouns 30 aug 2009 18:51 #85922

  • Jonas
  • Jonas's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 485, simouns 30 aug 2009 20:08 #85941

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Maar ik moet wel nog twee uur rijden naar Antwerpen eh...

Ja, dan wordt 't wat lastiger... skiffs zijn er te kust en te keur te koop in Engeland, en dat is dan net zo ver weg voor je (plus de kosten v.d. ferry dan..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.125 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl