Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Grootschoot probleem op OK-Jol

Grootschoot probleem op OK-Jol 03 sept 2009 13:22 #86829

  • Molly
  • Molly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
De trekkracht op de grootschoot van mijn OK-Jol is zeer zwaar om de giek laag tot bijna op het dek te trekken.
Hoe kan ik dat verhelpen ?.
De toestand is nu als volgende :
De schootskoord is geknoopt aan de giek, loop van daar naar één katrolletje op de traveler, loopt terug omhoog naar één katrolletje aan de giek en komt terug omlaag naar schootskatrol op de bodem.
Is deze volgorde misschien verkeerd.
Zijn de katrolletjes mischien te klein (katrolwieltjes zijn +/- 4cm doormeter.
Moet er ergens een grotere katrol geplaatst worden of misschien ergens dubbel schoren ?.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootschoot probleem op OK-Jol 03 sept 2009 13:50 #86840

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
volgens mij mis je inderdaad een stukje vertraging; hij zou volgens mij zo moeten lopen:

-bevestiging grootschoot achterop giek, op blokje met hondsvot of tweeschijfs blokje
-schoot omlaag en door blokje op traveller
-schoot weer omhoog en door blokje waar schoot aan vast geknoopt zit
-schoot naar voren richting enkel blokje
-schoot naar beneden richting grondblok

schoot vasthouden

edit: even gezocht, op de internationale OK-jol site (www.okdia.org) staat het volgende:
MAINSHEET

In almost universal use is a three part mainsheet system. The sheet is taken from the boom, through a block on the mainsheet traveller and back to a block on the boom behind the first part. The final lead is best taken through a ratchet block on the cockpit floor behind the plate case, with the cleats on the inside of the side deck level with the traveller.

als ik het goed begrijp is de methode die jij op je boot hebt zitten dus de standaard manier van inscheren van de grootschoot. Maar als je geen wedstrijden vaart en de schoot niet kan houden, dan helpt de manier die ik heb geschreven volgens mij prima.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootschoot probleem op OK-Jol 03 sept 2009 14:23 #86852

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ok jol heeft een speciaal systeem om de giek laag en de mast krom te trekken:



Lees deze site maar eens door: www.okdia.org/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootschoot probleem op OK-Jol 04 sept 2009 08:39 #87024

  • Molly
  • Molly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Jouzers
De grootschoot is geplaatst zoals weergegeven op uw bijgevoegde tekening, geknoopt aan de giek, naar katrol traveller, naar katrol giek en naar de katrol op de bodem.
Doch de laatste 30 à 40cm om de giek tot bijna tegen het dek te trekken is redelijk zwaar en ik zou het graag met een soepelder trekkrachtschoring verhelpen.

Rinus
Ik begrijp het misschien verkeerd als je zegt, bevestig de grootschoot achterop de giek en kom vandaar naar de katrol op de traveller.
Zoals ik het bergrijp, zit de schoot dan lelijk in de weg bij het over stag gaan ?.
Is het mogelijk een tekeningetje te maken van uw voorstel van schoren ?.

Groetjes
Molly
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootschoot probleem op OK-Jol 04 sept 2009 08:47 #87025

In de meeste klassen is het niet toegestaan een afwijkende schoot opstelling te maken..
Mag het wel dan kun je een extra blok plaatsen (tov de tekening... beneden een hondsvot boven 2 blokken) maar volgens mij heb je dat al.
Wat helpt is de kwaliteit van de bestaande blokken te maximaliseren:
Gebruik goede kogellager blokken (Harken of Ronstan) van voldoende diameter.
Wat helpt is bijvoorbeeld het plaatsen van 1 autoratchet blok op het grondblok.
Soepele schoten niet te dik helpt ook.

Bij onze ISO ging laatst de grootschoot steeds zwaarder... eerst compenseerde ik dat door de schoot om mijn hand te draaien om meer kracht te zetten... inspectie leerde dat 2 blokken zwaar draaide n omdat de kogels kapot waren... Hoewel het er ok uitzag werkte het dus niet. nieuwe blokjes er op en gaan...
Een blik op de tekening leert dat het traveller systeem lijkt op de Tasar.. wat ik daar toepaste (en erg goed ging: aan de wind sjor je 1 keer je grootschoot aan en vier je grootzeil met behulp van de traveller...) De grootschoot is dan de noodrem maar de meeste windstoten kon ik eenvoudig en snel opvangen met de traveller (ik had daar aan beide zijden ronstan autoratchtet blokken zitten...)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootschoot probleem op OK-Jol 04 sept 2009 09:39 #87037

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2656
Rinus
Ik begrijp het misschien verkeerd als je zegt, bevestig de grootschoot achterop de giek en kom vandaar naar de katrol op de traveller.
Zoals ik het bergrijp, zit de schoot dan lelijk in de weg bij het over stag gaan ?.
Is het mogelijk een tekeningetje te maken van uw voorstel van schoren ?.

Groetjes
Molly

Na een blik te hebben geworpen op de tekening blijkt dat ik de plank volledig mis heb geslagen. Ik ging uit van een opstelling zoals op de laser, waarbij de traveller op het achterdek zit.

Ik sluit mij aan bij Hans, dat Harken of Ronstan gelagerde blokken goed kunnen helpen bij de schootvoering. Ratelblok als grondblok idem dito.

Je zou nog een extra vertraging kunnen toevoegen door een blokje aan het grootschootbevestigingspunt op de giek te zetten en je schoot aan een hondsvot op het travellerblok knoopt (mits je geen wedstrijden vaart natuurlijk). Je hebt dan wel een wat langere schoot nodig...

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootschoot probleem op OK-Jol 04 sept 2009 11:22 #87055

  • Molly
  • Molly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Hallo Hans en Rinus

Mijn katrollen voor de grootschoot zijn niet kogelgelaagd.
Laatste katrol op de bodem is wel een ratelblok.

zou het een verbetering zijn, de schootknoop aan de traveller te bevestigen, dan naar een katrol aan de giek waar voorheen de knoop zat, dan naar katrol traveller, naar tweede katrol aan de giek, naar ratelblok op de bodem. Hierbij heb ik één katrol meer.
Of moet ik de investering doen voor kogelgelaagde blokken met een standard schoring

Voorwat betreft de bediening van de traveller, deze werkt ook zeer zwaar bij het inhalen en werkt op kleine niet gelagerde katrolletjes, ik zal eens moeten kijken hoe autoratchtel blokker eruit zien, mischien is dit een oplossin hiervoor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootschoot probleem op OK-Jol 04 sept 2009 12:39 #87071

Jouzers heeft ongetwijfeld gelijk met zijn opmerking over het krommen van de mast (en omlaagtrekken van de giek..) blijkbaar een zeer effectieve neerhouder. (hij heeft er immer ervaring mee)
Blijft denk ik staan dat schootblokken het best gelegerd kunnen zijn. en het grondblok een ratel van goede kwaliteit.
Je suggestie om de schoot aan de traveller te knopen en een extra blok te monteren was inderdaad de tip die bedoeld werd.
Ik zou eerst de neerhouder proberen.. (is de goedkoopste oplossing want die zit er al op als het goed is....

succes.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootschoot probleem op OK-Jol 04 sept 2009 14:15 #87084

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Jouzers
De grootschoot is geplaatst zoals weergegeven op uw bijgevoegde tekening, geknoopt aan de giek, naar katrol traveller, naar katrol giek en naar de katrol op de bodem.
Doch de laatste 30 à 40cm om de giek tot bijna tegen het dek te trekken is redelijk zwaar en ik zou het graag met een soepelder trekkrachtschoring verhelpen.

Je begrijpt me verkeerd, bij de OK trek je de giek niet plat en je mast niet krom met de schoot, maar met een ingenieus neerhouder systeem, vooraan de giek, die je bedient met andere lijnen, hier komt bij dit systeem met een grote vertraging zeer veel kracht op te staan, dit werkt perfect zo in combinatie met de draaibare mast.

Ik heb zelf in het verleden een OK gehad en daar was het ook zo, dus vergeet je schoot, daar mee zet je alleen je zeil mee naar buiten en binnen bij een OK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootschoot probleem op OK-Jol 06 sept 2009 09:03 #87364

  • Molly
  • Molly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Beste raadgevers

Dus ik was totaal verkeerd bezeg om de giek laag te trekken en de mast te krommen door dit met de grootschoot te doen, dat gaat maar met veel spierkracht.

Dus giek laag trekken en de mast kromming, doe je met de neerhouder, zo zal natuurlijk de spanning op de schoot veel verminderen.
Bij overstag gaan moet je toch eerst de neerhouder lossen ?.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootschoot probleem op OK-Jol 06 sept 2009 10:49 #87377

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
Bij overstag gaan moet je toch eerst de neerhouder lossen ?.

nee nee!
toen we het een paar maanden geleden over het verschil Laser-OK hadden heb ik nog gezegd dat je heel diep moet bukken bij de overstag in een OK.
Dus niet stiekum de neerhouder losgooien, nee, héééél diep bukken!

:lol: :lol:

groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootschoot probleem op OK-Jol 09 sept 2009 11:12 #88117

  • Molly
  • Molly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 20
Hallo beste raadgevers

Dit weekend heb ik de gelegenheid gehad te praten met OK zeilers die in training waren voor de Belgische kampioenschappen OK-Jol, zij waren allen formeel :

Het laag trekken van de giek en kromming van de mast wordt NIET gedaan met de neerhaler.
Gezien de kleine hefboom tussen mast en giek komt er te veel spanning op de neerhoeder waardoor er vroeg of laat brokken van komen.

Het neertrekken van de giek gebeurd met de grootschoot en in de klem vastgezet (grotere hefboom), de stand van het zeil wordt geregeld met de traveller.
Bij het over stag gaan en het overkomen van de giek wordt de schoot in één vlotte beweging iets gelost en onmiddellijk terug aangetrokken als men aan de loefzijde komt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Grootschoot probleem op OK-Jol 15 sept 2009 16:37 #89393

ok..
zoals ik aangaf hoe ik met de tasar zeilde... Het werkte daar in ieder geval ook vergelijkbaar.
En bukken is een goede oefening... :)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.146 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl