Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: wedstrijdbootje tussen 20 en 24 ft.

wedstrijdbootje tussen 20 en 24 ft. 26 sept 2009 09:54 #90988

  • hugo8362
  • hugo8362's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Beste lezer,

Ik wil graag een bootje om wedstrijden mee te gaan varen. zelf zat ik te denken aan een j22 of j24. Zijn er mensen die mee kunnen vertellen wat precies de voordelen van de j24 zijn? Kan je de mast makkelijk strijken ? en welke is sneller ?

mvg Hugo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wedstrijdbootje tussen 20 en 24 ft. 26 sept 2009 11:44 #90993

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Grote voordeel van de 22 is dat er behoorlijk grote eenheidsklasse velden zijn in Nederland, met de 24 zal je op rating moeten varen. Qua zeileigenschappen doen ze niet veel voor elkaar onder, de 22 is alleen veel lichter en makkelijker te varen. Op de 24 heb je een gorilla nodig als spi-trimmer als 't lekker waait op de 22 niet. 24 heeft dan weer wat meer accomodatie mocht je er langere tochten mee willen gaan maken.

Mast strijken weet ik niet hoe dat op de 24 gaat, dacht dat je daar een kraan voor nodig hebt maar dat zal een van de mede-forummers wel weten. Op de 22 kan je 'm gewoon omhoog lopen als de achterste bout erin zit.

Verder is een 24 qua aanschaf iets goedkoper en een 22 qua lopende kosten (geen kevlar genua's nodig, kleinere zeilen, kleinere ligplaats, lichtere trekauto, etc).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wedstrijdbootje tussen 20 en 24 ft. 28 sept 2009 08:22 #91196

Verder is een 24 qua aanschaf iets goedkoper en een 22 qua lopende kosten (geen kevlar genua's nodig, kleinere zeilen, kleinere ligplaats, lichtere trekauto, etc).

Heb je voor een 24 kevlar nodig, spreek je hierover in het kader van rating? Gaan ze bij de eenheidsklasse bij de 22 uit van dacron ofzo?? Ik kan dit namelijk niet helemaal plaatsen.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wedstrijdbootje tussen 20 en 24 ft. 28 sept 2009 08:48 #91200

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Bij een j24 zijn duurdere/exotischere zeilen toegestaan, bij J22 moeten de zeilen (aandewindse) van dacron zijn (het gewicht van het doek is ook gelimiteerd) Hierdoor zijn de kosten aanzienlijk minder!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wedstrijdbootje tussen 20 en 24 ft. 28 sept 2009 08:50 #91201

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
24 heeft Kevlar toegestaan in de eenheidsklasse sinds dit jaar, als je het voor elkaar krijgt het bootje te laten inmeten als 'gewoon toerbootje' en niet als eenheidsklasseboot kan je misschien de aantekening 'only dacron' op je meetbrief krijgen. Maar de normale One-Design meetbrief gaat er vanuit dat je bootje voldoet aan alle eenheidsklasse-regels en baseert daar het ratinggetal op. Aangezien de klasseregels van de 22 alleen dacron toestaan gaat de OD-meetbrief daar ook vanuit, alhoewel op de meetbrief geen 'only dacron' vermeld staat moet je volgens mij met een OD-meetbrief zo aan de start verschijnen dat je legaal zou zijn bij een klassewedstrijd, mocht dat niet zo zijn dan hoor ik het graag.

Zowel voor de 22 als voor de 24 is de rating erg stevig, zeker als het bootje niet op gewicht is of je wat meer zooi meesleept (langer durende wedstrijden). Als je dan ook nog eens met een dacron genua gaat varen terwijl je rating uitgaat van Kevlar dan wordt 't helemaal moeilijk. Hetzelfde geld bij klassewedstrijden met de 24, als iedereen daar met Kevlar aan de start komt en jij met dacron dan wordt 't ook heel moeilijk om mee te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wedstrijdbootje tussen 20 en 24 ft. 28 sept 2009 09:31 #91205

Daar was ook al een beetje vanuit gegaan. Wel beter dat ze een klasse een beetje gelimiteerd hebben blijft het ook met wat minder geld bereikbaar.

Aangezien ik weinig wedstrijden vaar of alleen voor de lol (avondwedstrijdje ofzo) is voor mij dacron echt wel voldoende al is een lapje van wat ander materiaal wel erg mooi maar ook erg duur. Vooral in UV bestendigheid komt toch nog niet veel in de buurt van simpel dacron. Maar in een eenheidsklasse wordt het toch wel even anders wil je een beetje meekomen.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wedstrijdbootje tussen 20 en 24 ft. 06 okt 2009 19:09 #92702

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 342
Hoi Hugo,

Kijk ook eens naar een Efsix. 6m lang en 2m breed. Gemakkelijk single handed te zeilen, al is met tweeën veel leuker, vooral als je met de trapeze buitenboord kan hangen. En als je ermee wil toeren, kan dat zelfs met 8 personen, zoals ik dat afgelopen zomer heb gedaan! :D

Groeten, Nick 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wedstrijdbootje tussen 20 en 24 ft. 06 okt 2009 19:25 #92707

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Als een open boot ook tot de opties behoort, kijk dan ook eens naar een Yngling. Duurder dan een Efsix, maar veel meer boot voor je geld. Niet dat er iets mis is met een Efsix trouwens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wedstrijdbootje tussen 20 en 24 ft. 08 okt 2009 08:15 #92928

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 342
Hoi Beewee,

Eerst een feitelijk onjuistheid bestrijden: een Yngling is 6.35 x 1.73 en een Efsix 6.00 x 2.00. Dan heb je met een Efsix dus "meer" boot. :wink:

En dan de opmerking "meer" boot: ik zou nooit zo stellig durven beweren dat één type boot beter is dan andere. Ik heb familie en vrienden met o.a. een Valk, een Vrijheid, een Randmeer, een Sailhorse, een Spanker, een Skarl, een Volksboot en dan nog een stel kajuitboten en allemaal zijn (of waren) ze happy met hun keuze. :idea:

Groeten, Nick 8)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wedstrijdbootje tussen 20 en 24 ft. 08 okt 2009 09:50 #92942

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Eerst een feitelijk onjuistheid bestrijden: een Yngling is 6.35 x 1.73 en een Efsix 6.00 x 2.00. Dan heb je met een Efsix dus "meer" boot. :wink:

Als je alleen naar de oppervlakte (l x b) kijkt: ja. Maar de Yngling is wel ongeveer 150 kg zwaarder en is een 3-mans boot, al kun je hem voor toerzeilen ook prima met 2 mensen aan. Als je kijkt wat het vaargebied is, en naar de zeileigenschappen (met name ook op ruwer water en wat meer wind) dan heb je denk ik meer aan een Yngling (niet voor niets een Olypische klasse).

Ook is het wedstrijdveld van de Yngling over het algemeen groter dan de Efsix, ik schat zo het dubbele, en kun je ook in het buitenland wedstrijden zeilen. De vraag was immers: een wedstrijdboot.

Niettemin is ook een Efsix een uitstekende keuze, zeker als je een boot met een ophaalbare kiel wilt.

Het is maar net wat je wilt. Maar beiden zijn wel wat anders dan een J22/J24....

[youtube][/youtube]

Een Yngling kun je, zie ik net, ook gewoon op je imperiaal meenemen, inclusief handzaam trailertje ;)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wedstrijdbootje tussen 20 en 24 ft. 08 okt 2009 18:30 #93023

Dat ziet er erg handig uit! Als nodig wel de pont nemen he? :lol:
Gibsea 304 te koop: gibsea304.webklik.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wedstrijdbootje tussen 20 en 24 ft. 08 okt 2009 21:23 #93062

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Buiten eenheidsklassen (weet ik niet) maar in de ORC Club rule wordt in NL geen rekening gehouden met de materiaal keuze van je zeilen. In de software van de uitgevende instantie is het aan te klikken (Dacron, Pentex, Kevlar, Carbon, etc) maar er gebeurt niets mee in je GPH.

De mogelijkheid om aan te vinken "Dacron Only" wordt in NL niet gebruikt en geeft inderdad wel een hogere GPH. In de ORC databse kom je schepen met die vermelding dan ook niet tegen of het is een fout van de uitgevende instantie. Hier kan tegen gereclameerd worden en dan wordt het bij eerst volgende gelegenheid aangepast.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wedstrijdbootje tussen 20 en 24 ft. 12 okt 2009 08:27 #93498

  • Damon
  • Damon's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Hallo Hugo,

De J/24 en J/22 liggen niet ver uit elkaar qua snelheid; de 24 is dan wel iets groter maar het ontwerp van de 22 is daarentegen weer moderner, cq sneller.

De kosten van een 24 zijn aanzienlijk lager dan die van de 22 maar ongetwijfeld zijn de latere kosten weer wat hoger. Ik ken de 22 niet maar heb zelf een 24 gehad. Om de kosten te drukken liet ik altijd zeilen uit de VS overkomen die door topteams na 3 wedstrijden werden afgedankt; goed en goedkoop.

Nadeel van de J/24 is dat het wedstrijdveld niet bepaald groot is, maar ik heb begrepen dat dit aan het bijtrekken is.
Db2 \\\"Das Boot\\\"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: wedstrijdbootje tussen 20 en 24 ft. 13 okt 2009 21:58 #93814

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Oude enigszins afgeragde 22'ers heb ik ook al te koop gezien voor 6000 euro en in de USA zelfs voor 5000 dollar. Meeste 22'ers die te koop staan zijn nieuwer en in eenheidsklasse-wedstrijdstaat en dus duurder dan de meeste 24'ers die in NL te koop zijn. Een 24'er van recente datum in vergelijkbare staat zullen niet goedkoper zijn. Het is dus maar wat je wilt, waarbij de oude goedkope 22'ers alleen in mindere mate voorhanden zijn dan 24'ers, maar ze zijn er wel.

Tweedehands zeilen kopen kan zowel in de 22 als 24 inderdaad interessant zijn, alhoewel goede tweedehands zeilen ook nog redelijk aan de prijs zijn. Hoe de prijzen van de 22 en 24 zich daarin verhouden weet ik niet, aanbod 24 zal groter zijn en minder vraag in NL, maar 24 heeft wel weer grotere zeilen en zowel een genua (kevlar) als een fok, ipv alleen een fok.

J-24 veld in NL is inderdaad aan het bijtrekken onder invloed van het aankomende EK op de Oosterschelde. Hoe zich dat verder ontwikkelt is de vraag, net als het de vraag is of de J-22 klasse zo groot blijft na het aankomende WK in Scheveningen.


Ben trouwens wel eens benieuwd naar een reactie van de topic-starter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.134 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl