Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: simoun 445

simoun 445 27 aug 2006 12:16 #9128

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Volgens mij een standaard schootvoering:
Schoot vastmaken aan hondsvotblok op overloopwagen,
naarboven door het voorste blokje aan de giek,
terug naar en door overloopblok,
weer naar boven door achterste blok op giek,
door voetblok halen, klaar!
Niet vergeten een flinke stoppersknoop o.i.d. aan het einde van de schoot te maken zodat de giek de zijstagen net niet kan raken bij een gijp. laat nog wat schoot over na de knoop zodat je hem weer kunt pakken wanneer je hem even "kwijt" bent.
Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

simoun 445 afstelgegevens mast 22 jan 2007 16:21 #12435

Ik ben op zoek naar de afstelgegevens van een Simoun 445. (met name de hellingshoek (afstand van masttop tot de spiegel in cm) wie heeft dit soort info??

ik hoor het graag:
h.smorenburg "at" home.nl
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: simoun 445 22 jan 2007 19:54 #12444

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Op onze 4.45 hadden we de mast gewoon rechtop staan, de giek dus horizontaal (en ook niet zo laag) Achterover laten hellen heeft niet zo'n zin bij kleine overlap van het fokje. Neerhouderspanning is veel belangrijker om in de gaten te houden. Het mastje heeft geen buig-controlemogelijkheid, dus zou je eigenlijk een stopper moeten maken bijv. achter het "buizenrek" anders buig je de mast alleen maar wanneer je de neerhouderspanning opvoert en dat is precies wat je NIET wilt! (ik heb zo ook wel eens een giek gebroken.........)Zorg dat je de neerhouder ook tijdens het zeilen makkelijk kunt verstellen (stuurman) Vóór de gijp even losgooien kan een zwempartijtje voorkomen. Verder flinke spanning op het voorlijk van het fokje proberen te zetten. Het is niet onverstandig om eerst een inspectie onder de vloer uit te voeren, de 4.45 heeft regelmatig last van een rotte plank onder het mastspoor, kijk daar naar voor je aan allerlei vallen begint te trekken en teveel compressie geeft en de amast in de dubbele bodem ziet verdwijnen!
Verder letten op schoottrim van de fok, op de latere types wordt-ie binnen de verstaging gevoerd en trek je hem gauw te dicht zodat er geen spleetwerking is. Je hebt dat wel hoogte, lijkt het, maar je ligt praktisch stil! Ik heb ooit eens een setje zeilen laten maken bij Scaldis Sails en dat liep toen als een speer!! Wel even wat anders dan het oude setje wat er meestal bij zit! Veel Succes!!!

Louk FD 311
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: simoun 445 20 mrt 2007 22:19 #14679

  • markroos
  • markroos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 105
Hallo,

Ik heb nog ergens foto's staan van mijn simoun mowgli is het kleine broertje van de simoun 445. Ik zal ze voor je opzoeken en delen hier zie je hoe de grootschoot loopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: simoun 445 27 juni 2007 05:37 #18600

  • marcel 73
  • marcel 73's Profielfoto
Hallo mark .
Die mark mowgli waar je het over hebt ,kan je mij vertellen hoe lang die is.
Wij hebben een romp van een zeilboot,wij dachten een varuna maar de bouwer van varuna dacht meer aan een simoun.
Onze boot is 3.20 bij 1.40 een maatje kleiner de 445.
Wil of kan jij kijken of dat een beetje overeen komt.

mvg marcel van noort
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

trim simoun 445 03 sept 2007 07:19 #20884

Dag Louk,
dank je voor je reactie.

gisteren met de simoun wedstrijden gezeild.
In licht weer loopt het redelijk. Boven de 4 Bf laat het pointe n duidelijk te wensen over.
Het zijn de originele zeilen (en daar wijt ik het een beetje aan)
Schootvoering is binnen langs. Telltales in de fok en oploeven tot de loef tale schuin omhoog staat (maar niet flappert). Dat was op mijn TAsar de optimale hoogte. Ten opzichte van het hele veld (behalve een tour 16 M2) hadden we extra slagen nodig om de bovenboei te bereiken. Al snel begint de fok voorin te killen. Fokkeval heb ik via een katrol aan de fok 1 keer vertraagd waardoor die spanning goed te regelen is en het voorlijk van de fok strak staat (kielbalk afgelopen zomer vervangen :)) Neerhouder heb ik niet heel veel meegedaan (klemmen rot) maar power was niet echt het probleem (ik ben zelf 80 kg en fokkemaat de helft oid)
Verder is horizontaal houden altijd belangrijk om hoog aan de wind te zeilen.
Ik wilde, om het pointen te verbeteren, de zijstagen een gaatje korter afstellen. Jij geeft aan dat dat weinig effect heeft?? (op onze skiff geeft dat een enorm effect op power en pointen).
Nieuwe/ andere zeilen zijn echt noodzakelijk wanneer ik jou zo hoor.
De Simoun is een beetje een speleboot na de optimist voor de zoons van mijn zeilmaat en willen de kosten een beetje in de hand houden. Zijn de standaard zeilen slecht gesneden? en is Molenaar oid daarom aan te bevelen?
Scaldis is dat een bekende (simoun) zeilmaker?

GR Hans
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: simoun 445 03 sept 2007 08:50 #20887

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Ik denk dat de neerhaouder een belangrijk ding is op de Simoun. De zeillatten moeten naar loef wijzen anders heb geen hoogte. Dat fokje is dan net genoeg om je naar lij weg te zetten. Telltales aan het achterlijk van het grootzeil (zeker aan de toplat)zijn zeer nuttig om de juiste spanning van de neerhouder te kiezen, dat luistert zeer kritisch. Door het opvoeren van de stagspanning maak je de mast zijwaards stijver. Kan mij niet goed voorstellen dat je daar flinke winst uit kan halen, behalve meer spanning op het voorlijkvan het fokje. Vuistregel(in de FD): hoe meer wind hoe strakker. Bij licht weer mag lijwant los hangen met bemanning in de trapeze. Lijkt mij belangrijker om een maststopper te maken zodat bij het aanspannen van de neerhouder de giek naar beneden wordt getrokken zonder dat de mast teveel gaat buigen waardoor de zeiltop zich opent, wat enorm ten koste van de hoogte gaat. (daarom vaar jij geen hoogte denk ik) Over de zeilen: Het grootzeil is dus het belangrijkst. Scaldis maakte in mijn tijd veel zeilen voor de 420. Zeilplan van die boot komt in grote mate overeen. (wij braken een keer de giek: Scaldis had een 420 giek liggen die identiek was, kon er zó op) Wij hebben daar een nieuw grootzeil laten maken wat ENORM scheelde wat hoogte en druk. Een fokje en spinaker kun je wellicht vie de 420 klasse overnemen? Ik zou in ieder geval naar iemand gaan die veel ervaring heeft met het maken van KLEINE zeilen.
Veel succes!
Louk FD311
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: simoun 445 03 sept 2007 18:48 #20910

Dag Louk

dank je voor je vlotte reactie... gaan we proberen. Eerst de klem voor de neerhaler vervangen, telltales op het achterlijk (ik heb me afgelopen weekend meer gericht op de fok..).
Ik denk ook dat er flexibele latten in moeten die mooi buigen. Een maststopper er voor en dan ff kijken wat er gebeurt.
Bij onze Iso zie je de latten ook ver bol staan en achterlijk richting midscheeps.
Zou je gegeven de big Roach van het grootzeil ook de overloop naar loef trekken (giek tot midscheeps)?. Zo voer ik bij de tasar (je hebt dan minder schoot en neerhouder nodig en het achterlijk blijft daardoor beter open). Grootschoot vast in het blok en de overloop in de hand (was we subtieler vormgegeven) Dit werkte zeer snel en subtiel op vlagen.
Gecombineerd met het een beetje lossen van de fok om het slot open te houden zou het dan wellicht beter gaan.
De volgende stap... een ander beter mainsail. Op de meeste ander boten was de vorm van de fok het knelpunt bij het hoog aan de wind zeilen..
Weer stof tot nadenken
Dank daarvoor.

Gr Hans
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: simoun 445 04 sept 2007 09:11 #20947

  • master
  • master's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 232
Ja, aan de wind natuurlijk altijd de giek zo veel mogelijk midscheeps, dus de overloop helemaal naar loef om met zo min mogelijk schootspanning de giek zo ver mogelijk naar loef te brengen. Zelf vaar ik liever met de grootschoot in de hand en de overloop in de klem, je kunt daar toch iets sneller mee werken. Op de meeste Simouns zit geen top-overloop,In ieder geval geen windward, na de overstag staat-ie dan helemaal aan lij. Het helpt altijd om een doorlopende lijn te monteren, je kunt dan met een ruk de lijn uit de oude loefklem (nieuwe lijklem) wippen als je hem weer eens vergeten bent uit de klem te halen voor de overstag......
Je kunt verjongde zeillatten nemen, denk eraan: het dikke deel aan het achterlijk, het dunne aan de "mastzijde", anders krult het lijk nog steeds om. Het mooiste is een flinke vertraging op de neerhouder van minstens 8:1 om heel fijn te kunnen spelen met de neerhouderspanning. Bij zo'n klein zeil luistert die heel nauw!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: simoun 445 26 nov 2008 19:40 #50475

  • TonDini
  • TonDini's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2499
Als je hem in Winterswijk heb kan ik wel even langs komen voor uitleg
Ik woon daar ook

Ton
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.127 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl