Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: hydraulische stuurautomaat

hydraulische stuurautomaat 01 okt 2009 06:52 #91810

Ik heb dus een nieuw schip met een hydraulische stuurautomaat simrad/robertson AP22. Deze zit continue op de roeras van de helmstok, uiteraard kan ik deze los halen maar dan klik ik hem ook niet zomaar vast.

Nu geeft deze automaat toch behoorlijk wat weerstand. Aangezien je door de olie "heen moet duwen" is het logisch dat er wat extra weerstand is. Maar toch zou ik dit graag wat minder zien.

Wat zijn de ervaringen met dit soort stuurautomaten en eventuele adviezen in gebruik?
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hydraulische stuurautomaat 05 okt 2009 07:10 #92345

Niemand een hydraulische stuurautomaat?
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hydraulische stuurautomaat 05 okt 2009 08:01 #92354

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Sorry, mijn vriendin is mijn stuurautomaat :wink:

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hydraulische stuurautomaat 05 okt 2009 15:29 #92421

  • Wijnja
  • Wijnja's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 187
Onze "hydraulische" stuurautomaat zit onderdeks permanent aan het stuurkwadrant gemonteerd (heb een stuurwiel). Daar merk je echt helemaal niets van, de weerstand is te verwaarlozen.

Overigens is hij waarschijnlijk niet hydraulisch maar is het een electrische lineaire aandrijving. Heb nooit uitgezocht hoe dat dan technisch precies werkt, maar je hoeft volgens mij niet "door de olie heen" te duwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hydraulische stuurautomaat 05 okt 2009 15:52 #92428

Ik ken meer boten met een stuurwiel die absoluut geen extra weerstand hebben. Misschien dat dit juist komt doordat hij anders gemonteerd is maar indien er weerstand is zou je deze moeten houden dus ga ik ervan uit dat het systeem anders is en/of volledig ontkoppelt.

Bij mij zit ie dus direct op de as en zover ik weet en kan zien is het echt hydraulisch met oliepot en oliepot erbij. Maar zal van het weekend ook nog eens in de gebruiksaanwijzing duiken.

Volgens mij is er namelijk wel degelijk een verschil tussen electrisch (lineaure) overbrenging en een electrisch hydraulisch (lineaire) overbrenging. Een hydraulische schijnt "beter" te presteren onder oa zware belasting maar meer energie te kunnen verbruiken. Uiteraard is dit (nog) niet mijn eigen kennis maar ervaringen van anderen (anders had ik het topic niet aangemaakt)

Bij electrische systemen zijn er zover ik weet verschillende principes van een schroef spindel t/m ...............

Maar terug naar de weerstand........
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hydraulische stuurautomaat 05 okt 2009 19:17 #92478

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Zonsnel heeft een Raymarine type 1. Is electriche. Bijna niet te voelen met het sturen. Niet gemonteerd druk je zo de cilinder in en uit. heb geen ervaring met hydroliche. Is dit niet meer een systeem voor zeeslepers of olietankers?
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hydraulische stuurautomaat 05 okt 2009 19:55 #92494

  • Blues E
  • Blues E's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30
Ik ben net overgeschakeld van een schip met direkte sturing naar een met een hydraulisch systeem. Ik zit daar ook een beetje mee te puzzelen. Kortom ik ga je geen kant en klaar antwoord geven, maar wie weet komen we samen iets verder en zwerft er ergens op het forum nog een specialist rond.
In elk geval is het m.i. ondenkbaar dat een hydraulisch bestuurd schip zich soepel laat sturen door een elektrische helm-drive. De hydr. pomp heeft al enige weerstand en de stuurinrichting zeer zeker. Wanneer je een groot stuurrrad hebt, is er ook nog eens een flink traagheidsmoment.
Het zal je in elk geval veel stroom kosten en en wellicht een korte levenduur van je autohelm. Het sturende deel van mijn stuurautomaat stuurt de hydr. pomp elektrisch aan. Nu ben ik niet zo tevreden over dat ding en ben ik op zoek naar een backup die net als bij jou direkt op de helmstok stuurt. Ik vermoed dat je dan het beste een bypass rond om de pomp kunt maken met een kraan. Deze zijn kant en klaar te koop.
Je hebt dan alleen nog maar de weerstand van je pomp, maar je kunt dan ook niet meer hydraulisch sturen! Da's lastig, want die kraan heb je niet zo effe bij de hand. Die zit benedendeks. Zelf bestudeer ik nu de mogelijkheid van een elektrisch bedienbare kraan (met een spoel). Die zou je dan kunnen bedienen met een schakelaar (bijv op de stuurstand).
Moet echter wel bedrijfszeker zijn! Ik zou dan kiezen voor 'normally closed' (dus bij elektr uitval werkt het hydr systeem) met evt. een handbediende bypass er parallel over heen. Wordt misschien wel een beetje ingewikkeld systeem zo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: hydraulische stuurautomaat 05 okt 2009 20:19 #92505

Mijn boot staat nu zonder roer op de kant dus testen kan ik ieder in geval zeer beperkt (ieder geval wel de interne weerstand van de stuurautomaat).

Opzich zit het system direct op de roeras wel goed (directer kan niet). Alleen zit je dus met de interne weerstand + pomp zoals je al schrijft. Je idee om de interne weerstand te bypassen klinkt wel reeel maar kan zoals je zegt wel ingewikkeld worden. Van de winter wel ik er ook nog even een batterymonitor op mijn systemen zetten zodat ik ook wat meer inzicht krijg in het verbruik (de oude is wel erg oud en niet echt betrouwbaar) Dit is ook een indicatie van de belasting van het systeem en normaal verbruik.

Ik ga van het weekend nog maar een tijdje in de bakskist liggen en in de boeken neuzen om te kijken hoe het systeem nu exact is opgebouwd.

Hoe meer mensen er meedenken over alternatieven hoe beter!
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl