Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: koopmans tornado 770

koopmans tornado 770 23 nov 2020 19:51 #1230726

  • Rolwolk
  • Rolwolk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Wat mij betreft is dit onderwerp niet gesloten.
Brand los met je vragen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koopmans tornado 770 23 nov 2020 21:38 #1230750

Beste Rolwolk,

Er gaat iets niet goed, ik probeer nu voor de 3e keer te reageren. Helaas verdwijnt mijn antwoord inclusief de foto's. :huh:


Is er een beperking in het posten als nieuw lid? Of ligt het aan de browser? (Safari) Antwoorden verdwijnen als de bekende sneeuw :ohmy:
Laatst bewerkt: 23 nov 2020 22:03 door Franck846.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koopmans tornado 770 24 nov 2020 17:48 #1231012

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koopmans tornado 770 24 nov 2020 18:16 #1231026

Het is gelukt om een paar foto’s te posten, 2e serie verdwijnt. Gisteren hetzelfde euvel. De foto’s geven een klein overzicht van de huidige staat.

Het onderwaterschip wordt gestript om deze daarna weer te voorzien van nieuwe lagen epoxy. In de spiegel zit een kleine schade die ik ge repareren, ook het heklicht wordt naar de juiste plaats veranderd.

De bollen op het dek zijn er inmiddels vanaf, de meters krijgen een plekje in de kuip / achterzijde kajuit.

De regulateur in de kuip is te ver naar voren geplaatst, deze wil ik weer naar achteren hebben om makkelijker te bedienen, de kabel die er aan hangt is erg lang, is deze in te korten?

De motor zelf, lijkt een stuk naar achter te zijn geplaatst, klopt dit?

Naast de trap aan sb zijde is een zekeringkast gemonteerd, gezien de dubbele houten beplating lijkt het mij dat deze daar niet heeft gezeten, waar zat deze wel?

De valstoppers zijn versleten, tijdens het zeilen wil het zeil nogal eens losschieten. Er bleek dat er 1 plaatje rvs er los inlag, overige waren er niet meer, deze worden vervangen voor nieuwe .

Het elektrische gedeelte wordt nu nagelopen. Tal van draden waren onnodig, lagen los of afgeknipt.

Kortom nog een aardige klus, het zou wat eenvoudiger kunnen zijn als er foto’s aanwezig zouden zijn van het interieur en exterieur.

Verder heb ik een kleine water lekkage, ik vermoed dat de water gesmeerde schroefas hier de oorzaak van is. (Vetus). Of de uitlijning goed is, kan ik niet bepalen. Zou iemand mij daar mee kunnen helpen? Een deel van de natte Vetus uitlaat / waterlock, ligt los avhter de motor, lijkt mij niet juist.

Ik hoop dat die er nog zijn. Groet Franck.
Laatst bewerkt: 24 nov 2020 18:21 door Franck846.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koopmans tornado 770 24 nov 2020 21:50 #1231127

  • Rolwolk
  • Rolwolk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Origineel had de Tornado geen motor of eentje in de bun (onder de klep). Veel Tornado's hebben later een motor ingebouwd en dus het roer verandert en een scheggemaakt.
Ik heb wel wat materiaal uit die begintijd. Hoe kom ik bij je email adres?
Kun je ook zien hoe ze af Wetterwille (werf in Uitwelligerga) waar ze gebouwd werden.
Ik had last van craquelee van de gelcoat. Veel scheurtjes en mineraal verlies. JHeb besloten het rigoreus aan te pakken: Bandschuurmachine erop en alles eraf. Toen 4 lagen epoxy en daarna normale antifouling op een rubberchloor laag. Wel 2 jaar over gedaan: Stuurboord een jaar later dan bakboord. Ik heb sindsdien een strak en keurig onderwterschip gehad.
Over mijn Rolwolk (ken je de video, s op youtube S.Y. Rolwolk) en alle veranderingen eraan heb ik een dik en gedocumenteerd verhaal geschreven. Dat kun je ook krijgen.
Mijn advies: neem niet teveel jhooi opmje vork. Doe wat je nonder handen neemt, grondig (geod nadenken, orienteren, kiezen en uitvoeren) en maak er een meerjarenplan van. Die boot kan zoveel! Je hebt er echt vele jaren plezier van en nog steeds(na 24.000 zeemijlen door heel Noordwest europa waren er verdere reizen mogelijk dan ik eerder dacht. de laatste was een rondje Noordzee, Ijmuiden-Lerwick-Bergen-Oostkant Denemarken en via Kielerkanaal terug. Tot Bergen solo, daarna duo.
Ik leerde hierdoor dat ik beter in kwaliteit kon investeren, juist omda tik de boot zolang heb gehouden (16 jaar). Virig jaar verkcoht, na het rondje Noordzee. Mijn email Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koopmans tornado 770 24 nov 2020 22:09 #1231131

Ikzelf verwerk jaarlijks veel epoxy en weet dat er altijd een hoop tijd gaat zitten in de voorbereiding, eenmaal gedaan gaat het object lang mee.
Veel dingen die ik in de boot ben tegengekomen zijn onlogisch, zodoende weer terug herstellen of verbeteren/aanpassen zonder de originaliteit te veel uit het oog te verliezen.

Mede aan de hand van uw filmpjes weet im dat de boot meer kan dan wat ik weet. Ik heb een map met het aankoopbewijs en meer van dit soort zaken, alleen erg gedateerd, Wetterwille staat mij wel bij.
Ik heb de boot dan ook zo aangekocht met deze wetenschap, slechter kan het niet, wel beter.

Mocht ik de boot ooit weer verkopen, dan wel in goede staat.

Alle informatie is welkom, Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Alvast mijn dank!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koopmans tornado 770 25 nov 2020 06:45 #1231160

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8399
Hou je mailadressen wat privé, zou ik zeggen. Even pb.

Als je geen ervaring hebt met een bandschuurmachine, dan zou ik daarmee het onderwaterschip niet aanvallen.
Kan hard gaan...

Misschien nieuw topic starten in "projecten"?
Kunnen we lekker volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koopmans tornado 770 25 nov 2020 16:05 #1231274

Ik zal dit e-mailadres niet meer vertonen, overigens is deze voor forums e.d. Ik ben op dit topic verder gegaan om de historie van deze boten te achterhalen om het schip in originele staat krijgen.

Ikzelf schuur excentrisch met Festool plus afzuiging. Ik gebruik een zachte schuurzool voor de rondingen met schuurschijven korrel 24. Het gaat niet s el maar wel goed, epoxy is nu eenmaal hard.

Ik zal ook bij de projecten posten zoals je aangaf. Groet Franck.

Update

Ik heb de bijbehorende documenten bestudeerd, er zijn 2 rapporten aanwezig.

De bouwer is van der Veen Wetterwille, geen bouwnummer bekend. Rapport 1 heeft het over bouwjaar 1972 en nr 2 over 1978, begin productie.

Rompkleur oranje

Aantal eigenaren tot nu toe, 6

Huidige motor bj 1991

Bekende namen’, Legolas/Hegolas, Revanche en Chill.

Zeilen dateren van 1996.
Laatst bewerkt: 25 nov 2020 18:27 door Franck846. Reden: Update
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koopmans tornado 770 25 nov 2020 19:05 #1231331

Ilex schreef :
Hou je mailadressen wat privé, zou ik zeggen. Even pb.

Als je geen ervaring hebt met een bandschuurmachine, dan zou ik daarmee het onderwaterschip niet aanvallen.
Kan hard gaan...

Misschien nieuw topic starten in "projecten"?
Kunnen we lekker volgen.

ervaring bandschuur machine heb je in 10 minuten, zet de slijptol er maar op dan praten we anders, gaat wel lekker snel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koopmans tornado 770 08 dec 2020 21:05 #1234798

  • Rolwolk
  • Rolwolk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29
Rolwolk was uit 1978. Ik weet ook geen bouwnummer. De motor werd er pas in 1984 ingebouwd. Ervoor was er een b.b. motor in de bun denk ik. Origineel terug bouwen kan dus betekenen de motor er weer uithalen...

Er was indertijd een Tornado klup. De ex-voorzitter sprak mij eens aan op Texel. Het was een heel actieve klup. Er zouden er zeker 150 of meer gebouwd zijn. Veel varen in Duitse wadden rond, naar verluidt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koopmans tornado 770 12 dec 2020 17:19 #1235697

Rolwolk nogmaals bedankt voor je uitgebreide mail met tekeningen e.d., super! De tekeningen komen redelijk overeen, dat destijds met de motor inbouw niet zo nauw is gekeken is wel duidelijk geworden.

Aan mij de taak om dit gedeelte her op te bouwen, de diesel blijft er gewoon bij. Wat wordt vervangen is de roerkoning, schroef afdichtingen, glijlagers, motor steunen, flexibele koppeling, brandstofmeter, nieuwe toeren teller, dashbord, acculader, walstroom aansluiting, buiskap, navigatie verlichting, nieuwe inspectieluiken in de kuip en vast nog wel meer.

Als laatste is de mast aan de beurt, kikkers vervangen, lijnen, verlichting en windmeter, marifoon antenne.

Het is de bedoeling dat de boot in april 2021 weer het water ingaat als bijna nieuw, althans goed onderhouden.

Vorderingen en foto's post ik onder groot onderhoud Tornado 770.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koopmans tornado 770 21 mrt 2021 20:53 #1265064




We gaan lekker!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

koopmans tornado 770 26 dec 2021 11:06 #1353235

Beetje oud bericht ,maar ben op zoek naar de huidige/ laatste eigenaar van een Tornado 770 “ Zilte zoen” ,volgens mij Dhr. de Rooij. Ik wil graag wat meer over de geschiedenis van dit schip weten. Mag ook via een PB ,bedankt voor eventuele tips, Mvg Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl