Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za jan 23 @ 1:00PM - 05:30PM
Wadvaren voor Dummies
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: koopmans tornado 770

koopmans tornado 770 08 okt 2009 19:06 #93032

Hallo,
ik ben sinds kort in het bezit van een Koopmans Tornado 770. Ik zie ze ook wel eens als tornado 800 of koopmans 26 staan.
De vorige eigenaar had niets met zeilen en gebruikte de boot als motorboot. De mast (hout) etc had hij bij de orige eigenaar laten liggen. Het dekbeslag is verwijderd enz.
Ik ben nu bezig de boot in goede staat terug te brengen en waar nodig te verbeteren. Ik heb Dick Koopmans benaderd en hij heeft nog een zeilplan van de boot die hij mij nu toestuurt.
De vragen die blijven is hoe zeewaardig deze boot is. Het is een langkiel, diepgang 105cm. Alle wantogen krijgen een extra, in de romp gelamineerde, versterking en al het overige beslag extra verstevigingen.
De door mij geplaatste dekluiken zijn in ieder geval zeewaardig. De niet afsluitbare (later er in gezaagde) luiken in de zitbank worden weer dicht gelamineerd. De motor (gereviseerd maar nog niet aangesloten) is een lister petter AC1W.
Wie heeft er meer informatie cq ervaring met deze boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koopmans tornado 770 08 okt 2009 21:15 #93058

Ik heb zelf naar dit schip gekeken voor ik uiteindelijk een kiviet heb gekocht...

Mijn plaatje: het zijn zeer zeewaardige bootjes.. lange kiel, smalle bouw, mooie kont. Goed voor de zeileigenschappen.
Achteruitvaren is lastig

er zijn varianten met een motor in de bun en daar mij veel bezwaren tegen aan gegeven...
met name met deruime en voor de windsekoersen mis je dan het drijvend vermogen achterin waardoor ze niet zo mooi opgetild wordt door een opkomende golf...
Qua indeling weet je hoe deze er uitziet want zo heb je hem gekocht...

meer zeilers dan caravans... kortom een echte koopmans zou ik zeggen
Ik neem aan dat je deze niet te duur hebt kunnen overnemen.. compleet zijn ze ook niet zo duur...


veel plezier er mee..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koopmans tornado 770 09 okt 2009 09:37 #93135

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 661
Ik weet van iemand met minimale zeilervaring die zo een bootje heeft gekocht en nagenoeg zonder voorbereiding via Falmouth naar La Coruna is gezeild. Het laatste wat ik heb gehoord is dat hij nu aan de Algarve ligt. Dat was vier jaar geleden. Er zijn dus grote reizen mee te maken, al moet ik wel zeggen dat zonder geluk niemand wel vaart :D

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koopmans tornado 770 09 okt 2009 11:12 #93153

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5093
Als je me je huisadres laat weten per PB, kan ik je een setje kopieen van een waterkampioen-test toesturen. Als ik me goed herinner was de conclusie dat het een redelijk bootje voor binnenwater was, maar was de conclusie voor IJsselmeer en groter meer richting "niet erg geschikt". Test is ergens uit tweede helft jaren 70.
Believe me, my young friend, there is NOTHING--absolutely nothing--half so much worth doing as simply messing about in boats
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koopmans tornado 770 10 okt 2009 08:17 #93264

Ik had al wat gelezen over dit type maar de informatie die te vinden is, is beperkt. Ik wilde in iedergeval een inboarder. Oorspronkelijk zat er een benzinemotor in maar de vorige eigenaar had er een diesel in gezet. Meer dan er in gezet was het ook niet. Hij had al wel een rvs tank laten maken maar niets was aangesloten. Één van de projecten is dus het aansluiten van de lister motor. De tank is ca 60 liter genoeg om een tijdje op de motor te kunnen varen. De inrichting is redelijk simpel. Voor een slaapgelegenheid voor twee personen afsluitbaar met een deur en verder een keukenblokje en twee lengte banken. Slaapgelegenheid voor 4 personen. Ga wel wat meer kastruimte maken om voor langere trips genoeg bergruimte te hebben.
Ik heb reeds een passende houten mast gekregen en diverse (zeewaardige) dekluiken. Komend voorjaar moet alles zeil en vaarklaar zijn. De wanden worden geisoleerd en bekleed. Alle onderdelen voor de mast worden versterkt. Een probleem dat ik bij de boten gezien heb en deze ook had was dat de moeren en platen van de kielbouten volledig verroest (lees weggeroest) zijn. Alles met een beitel weg geslagen en een nieuw schroefdraad op de draadeinden getapt.
Ondertussen heb ik van Koopmans dhet zeilplan gekregen. Dit weekend maar weer eens verder klussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koopmans tornado 770 10 okt 2009 15:23 #93305

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5093
Of je er verstandig aan doet om alleen nieuw draad te tappen betwijfel ik. Op z'n minst zou ik een kielbout volledig eruit trekken om te controleren hoe de staat is, maar als de bovenkant zo slecht is , lijkt me het beste om ze allemaal te vervangen. Kan je gelijk over naar RVS en roest het nooit meer.
Believe me, my young friend, there is NOTHING--absolutely nothing--half so much worth doing as simply messing about in boats
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koopmans tornado 770 10 okt 2009 21:25 #93341

De kielbouten zelf zijn in goede staat. Ik heb er ook geen kleiner draad op getapt maar gewoon de zelfde maat kunnen tappen. Het waren voornamelijk de platen die er onder lagen die verroest waren en de moeren waren niet meer met een normale moersleutel los te halen. Deze heb ik dus zo ver weg geslagen dat ik daarna met een passende buitendraadse tap de bouten weer netjes in orde had.
Vandaag de wanden in de boeg van isolatie voorzien. Even een dagje lijm snuiven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ervaren Tornadozeiler 30 okt 2009 19:52 #96243

  • Rolwolk
  • Rolwolk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Vandaag kwam ik bij toeval op deze site terecht op zoek naar mede-Tornado eigenaren. Zie daar!
Ik zeil al 15 jaar met toenemend plezier in onze Rolwolk, Tornado 770 uit 1978. We maken steeds grotere en langere reizen overzee. Dit jaar rondje Baltic tot in Helsinki, Alland en Zweden. Vorig jaar helemaal rond de UK inclusief de Scillies, Outer Hibrides en door de Pentland Firth. In de jaren ervoor trainingstochten naar Riga, diverse malen naar Zuid-Engeland en naar Newcastle. Meerdaagse tochten over de Noordzee dus. Alleen en samen met mijn vrouw.



Steeds meer raak ik ervan overtuigd hoe zeewaardig zij is. We zeilden met windkracht 8 en 9 op de Oostzee in golven van meer dan 4 meter. Ze wist zelfs hoogte te houden onder deze omstandigheden, met heel klein tuig voor en achter . Tot wind 7 op de Noordzee, waarbij de surfsnelheid allen te hoog werd en een zeeanker uit moest. Indrukwekkend hoe ze zichzelf redt. Daarbij gezegd dat we veel geinvesteerd hebben in onszelf (zeemijlen).


In het buitenland hebben we alatijd veel bekijks. Ze geloven nauwelijks welke reizen we maken. Veel schippers van grotere schepen doen ons niet na. Dat we een klein bootje zijn brengt ons op de mooiste plekjes. Er is altijd een beschut plaatsje te bereiken, achter een anker in een baaitje.

Ik de loop der jaren heb ik ongeveer alles vernieuwd waar het maar rook naar (achterstallig) onderhoud. Daardoor ken ik het bootje bijna helemaal van binnen en van buiten.
Qua onderhoud staan dit jaar de kielbouten op de lijst... Of ik de moeren eraf krijg? De platen zijn nageneog opgevroten, de moeten en de bouten zelf zijn ook zwaar aangetast....Hoe trek je deze bouten?


Ik ben benieuwd dus...
Trouwens ik ben voor het eest hier, en ik doe maar wat. Wellicht komt dit bericht helemaal verkeerd terecht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koopmans tornado 770 30 okt 2009 20:10 #96249

Dit was nou net wat ik wilde horen over deze boot. Wij hebben ook de plannen met haar de zee op te gaan. Ik had al wel een paar verhalen gehoord maarja "gehoord".

Ik ben nog steeds bezig de boot op te knappen en te verbeteren.

Ik twijfel nog zeer over de mast. Ik heb al wel een houten mast gekregen maar ik ga toch voor een aluminium mast en giek. De originele mastlengte is ca 8,5 meter en ik overweeg een alumast van ca 10 meter te monteren.

De hele bedrading en techniek wordt vervangen. De lister petter AC1W moet ik nog aansluiten. Ik werk van voor naar achteren. Inmiddels zijn voorin twee zeewaardige luiken gemonteerd en de twee kleine raampjes voorin zijn vervangen door één groter, openslaand, raam. Het voorste twee raampjes zijn daarbij komen te vervallen en zijn dicht gelamineerd.
De romp voorin is nu geisoleerd en bekleed. scheelt een hoop condens en kou.
Nog heel wat werk te doen maar het is overzichtelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tornado 770 tuigage 30 okt 2009 20:49 #96259

  • Rolwolk
  • Rolwolk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Wat de mast betreft, er staat bij ons een aluminium mast van op 8 meter. De relatief lage tuigage draagt bij aan de zeewaardigheid en stabiliteit is mijn overtuiging. Op tijd meer m2 zeil erop om voldoende snelheid te houden is het devies.

Ik ben trouwens geintresseerd in je zeilplan..
Kun je dat mailen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Tornado 14 nov 2009 00:52 #98528

  • seresta
  • seresta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Wat leuk dat je ineens allemaal informatie over de Tornado tegenkomt op dit forum. Misschien kunnen we eens een reunietje houden. Ik ben sinds 2007 in het bezit van een Tornado uit 1976. Heb er nog niet zoveel mee gezeild en ben nog steeds aan het opknappen. Er ligt een Sole mini in van 11pk een zeer betrouwbare motor. Ben er gbenieuwd naar jullie zeilerervaringen. Ik dacht dat de mijne osmose had omdat het vochtpercentage op de waterlijn erg hoog was. Heb de hele gelcoat op het onderwaterschip verwijderd en een complaat nieuw systeem aangebracht ( de Ijssel en Amerlock 2 comp epoxy ) Uiteindelijk bleek dat het onderwaterschip volledig droog was toen de gelcoat was verwijderd maar heb toch maar even doorgezet. Dit jaar word het teakdek verwijderd (lekkage) en vernieuwd. Heb een houten mast waarvan de ondersteuning m.i. een beetje dubieus is. Ben benieuwd hoe dat bij jullie zit. Het bovenwaterschip heb ik behandeld met de Ijssel, goed resultaat trouwens.
Mijn ervaring is dat het erg wispelturige en felle bootjes zijn, regeren heel sterk op vlagen en accelereren ook snel. Volgens mij heb ik niet allemaal originele zeilen. Wel een grootzeil van12 m2 en een genua van de zelfde groote en een kleinere fok. Ik zou graag informatie ontvangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koopmans tornado 770 14 nov 2009 09:36 #98536

VL 7700 OL 3100 AL 8250, grootzeil 11,9m2
VL 9000 OL 4500 AL 8800, Genua 19,1 m2
VL 8450 OL 3400 AL 7800, Fok 13,3m2
VL 5100 OL 2600 AL 4400, Stormfok 4,7m2
VL 8900 OL 5220 AL 8900, Spinn. 40m2
Spiboom 2900mm

Ik heb het zeilplan op A3 en voor de liefhebber kan ik een kopie maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zeilplan tornado 14 nov 2009 10:03 #98541

  • seresta
  • seresta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
Als je een kopie zou willen maken, geweldig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koopmans tornado 770 14 nov 2009 13:38 #98562

  • rakadam
  • rakadam's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1862
Ik twijfel nog zeer over de mast. Ik heb al wel een houten mast gekregen maar ik ga toch voor een aluminium mast en giek. De originele mastlengte is ca 8,5 meter en ik overweeg een alumast van ca 10 meter te monteren.

Het lijkt mij niet verstandig op eigen houtje zonder overleg met de ontwerper een 1,5 m langere mast erop te zetten. Het kan de zeewaardigheid negatief beïnvloeden. Dat is, denk ik, het laatste wat je zou willen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koopmans tornado 770 14 nov 2009 21:52 #98616

Heb het er met een expert over gehad en een langer mast is bij dit type geen enkel bezwaar.

Kom zo langzamerhand steeds meer tornado bezitters tegen en zijn allen enthausias over deze boot. Wat nog een vraagteken is, is het gewicht en waterverplaatsing. Ik heb een eigenaar gesproken, en de boot gezien, die een tornado aangeschaft had en deze op zijn zelfde bootwagen wilde transporteren als zijn vorige boot met de zelfde lengte. Bleek dat de vrachtwagenwielen het zo zwaar onder het gewicht te verduren hadden dat er een extra set wielen gemonteerd moesten worden. Dus blijkbaar behoorlijk aan het gewicht. Polyester romp blijkt eveneens zeer dik te zijn. Ik had dat zelf al bij het dek en dak bemerkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koopmans tornado 770 19 nov 2009 01:03 #99341

  • Sand0rz
  • Sand0rz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Hey ik ben hier nieuw op het forum en ik zag dat er allemaal mensen zijn met een tornado 770 van koopmans! komt dat even goed uit ik heb er ook één! 2 jaar geleden heb ik hem aan de buitenkant helemaal opgeknapt volgend jaar is de binnenkant aan de beurt. 8)

zijn er nog meer mensen met documentatie over de tornado 770 het lijkt me leuk om daar een copie'tje van te hebben. :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koopmans tornado 770 19 nov 2009 18:37 #99487

Ik heb zoals angegeven het zeilplan van de tornado. Het is op A3 formaat en dit weekend wil ik een paar kopien maken.
Dus wie er graag één wil hebben even een e-mail met de adresgegevens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koopmans tornado 770 22 nov 2009 19:53 #100140

  • Rolwolk
  • Rolwolk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Ik heb onze Rolwolk (Tornado 770) laten wegen en dat bleek 2780 kg schoon aan de haak. Met volle tanks (gas, water en olie) komen we dus aan de drie ton. Inclusief de Yanmar diesel 2GM.

Als we de boot laden voor een lange reis leert de ervaring is dat we voor 10-12 cm en achter 5-6 cm zakken. Ankers, ketting, alle zeilen, spinakerboom, fokkeloet, bijboot, gereedschap reserve watertanks, eten en drinken, kussens, potten en pannen, schoenen, kleding, beddegoed reserveonderdelen, accordeon en muziekboeken, bibliotheek, kaarten en pilots, noem maar op. We hebben een hele paklijst. Het zijn drie volle auto's, die dan flink doorhangt op de vering. Ik reken dus voor het gemak dat we 4 ton waterverplaatsing hebben.
Als je dit gewicht diep stouwt komt het het gedrag op zee ten goede. We varen behoorlijk rechtop. 5-7 graden slagzij op kruissnelheid is normaal op ruimte tot halve winden. Bij meer voorlijke winden hangen we tot max 15 graden. Door de golven kan er incidenteel wat bij komen. Volgens mij wordt Het oprichtend vermogen door de lading vergroot.
Heel comfortabel gedrag op zee dus. Dat is belangrijk. Juist ook op lange tochten en wanneer je wachten draait en degene die geen wacht heeft ook goed kan slapen (bij slechte omstandigheden op de kiel in de kajuit, anders vooronder).

Henk-Rolwolk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koopmans tornado 770 24 nov 2009 22:55 #100738

  • seresta
  • seresta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
He tornadozeilers, nog even een vraag, ik overweeg een 2e rif te laten maken in het grootzeil. Heb er maar een in zitten en volgens mij is dat standaard. Hoe zit dat bij jullie? Hebben jullie er ook een 2e inzitten of laten maken ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koopmans tornado 770 25 nov 2009 09:33 #100794

  • Rolwolk
  • Rolwolk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
In ons grootzeil zitten 2 riffen. Dat is zeer wel nodig. Bij wind 5 aan de wind vaar ik met dubbel rif in grootzeil en werkfok (90% fok) voor. Op halve wind ook, want dan hangen we minder en lopen we net zo hard.
Bij wind 6 tot 7 altijd 2e rif op alle koersen. met fok 3 (55%)of 4 (40%)
Op zee en lange stukken bij wind boven 7 heb ik zelf nog een suedois gemaakt. (in de maat van 1e rif, met een hol achterlijk. In de suedois zit ook weer een dubbel rif. Kleinste oppervlak: ingeveer 3 meter x 1,7 met hol achterlijk. Dus bovenin is ie echt heel smal. Voor dan wel een stormfookje erbij (4o% fok)
Zeilt fantastisch tot wind 9 langdurig getest op de Oostzee.
je komt er mee we van lagerwal.
Verder hebben we een genua, een bolle jan en een spi, dus aan zeilen geen gebrek. Niet moe te wisselen, voordeel van snelheid en zo min mogelijk helling tijdens het varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: koopmans tornado 770 25 nov 2009 23:04 #100934

  • seresta
  • seresta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16
He bedankt voor de informatie, ga even bij de zeilmaker vragen wat het kost om een 2e rif aan te brengen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:koopmans tornado 770 26 nov 2009 08:15 #100977

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
@Rolwolk: wat is een suedois??????
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:koopmans tornado 770 26 nov 2009 18:38 #101121

  • Rolwolk
  • Rolwolk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
Een Suedois is een Zweeds zeil (letterlijk vertaald uit het Frans). Maar dat zei mij eerst ook niks. Het is een grootzeil dat je gebruikt bij (te) harde wind. Een zeil dus, dat vlak is, makkelijk loost en niet alleen door de afmetingen (voor en onderlijkmaten) een laag zeilpunt heeft dat ook dicht bij de mast ligt, dus ook bij het zeilpunt van het onderwaterschip. Dit resulteert in voorwaarste druk bij minder helling. Dit grootzeil heeft dus geen uitgebouwd achterlijk (met zeillatten), maar juist een ingesneden achterlijk. Als de high aspectfok.
Fijn zeiltje, maar wel een klus om van grootzeil te wisselen in toenemend slechter weer (want dan heb je hem pas nodig). In wind 5 doet ie gewoon te weinig om ermee te willen zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:koopmans tornado 770 26 nov 2009 20:04 #101139

  • Rolwolk
  • Rolwolk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
hier wat foto's van een froefvaart met te mooi weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:koopmans tornado 770 26 nov 2009 20:05 #101140

  • Rolwolk
  • Rolwolk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28
mislukt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.292 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl